Mitt arbete om förändringar av Elias och Elliott
Uppdrag 1 • Vi undersökte en tablett och ett glas med vatten. • Tabletten var vit, len, platt, hård och rund. Den luktade ingenting. • Vattnet var genomskinligt, blött och rinnigt. Det var luktlöst. • När vi la tabletten i vattnet började det bubbla i vattnet. Tabletten löstes upp.
Uppdrag 2 • Vi skulle smälta en isbit på kortas tid. Det tog ungefär 4 minuter. Vil la isbiten under armhålan, vi satt på den och vi la den på elementet.
uppdrag 3 • Vatten har tillstånd: fast – flytande – gas • Fast: molekylerna vibrerar lite och håller ihop. • Flytande: molekylerna rör sig snabbt och hoppar runt. • Gas: molekyrerna för sig så snabbt att de hoppar iväg (som när du poppar popcorn i krastrulen utan lock ).
Vattnets kretslopp
Uppdrag 4 • Vi undersökte hur grus ser ut. Vi studerade några gruskorn på ett svart papper och tittade med förstoringsglas. Kornen hade olika färger, var hårda och hade olika former. De var luktfria. • Sedan undersöktevi på samma sätt. De var fyrkantiga, vita och lite genomskinliga. De luktade luktade ingenting. Kornen hade olika storlek.
• Vi hällde saltet i bägaren med gruskorn och rörde om. Då sjönk saltet ned mot botten. Gruskornen hamnade övers. • Går det att separera saltet från gruset igen? • Vi satte ett nät över bägaren. När vi höll bägaren. • Vi har separerat vår blandning!
Uppdrag 5 försvinner något ? • Vi undersökte tre fasta ämnen. • Grus:Det är olika färg( vitt, orange, grått och brunt). Det är hårt. Några Korn är sträva och några är kantiga och några är runda. Gruset är luktfritt. • Papper: Det är gråvitt. Det är mjukt och lite strävt. Alla bitar är platta. Pappret är luktfritt. • Salt: Det är vitt. Kornen är hårda och sträva. De är kantiga. Saltet luktfritt.
Grus och vatten Före omrörning • Gruset är på botten. Efter omrörning • Gruset ligger fortfarande på botten och vattnet har blivit smusigare.
Papper och vatten • Först flöt pappret sedan sjönk det sakta. Det har lagt sig överallt i bägaren. • Pappret löste upp sig lite och är överallt i bägaren.
Salt och vatten Före omrörning • Saltet lägger sig på botten. Efter omrörning • Saltet har lösts upp i Vattnet.
Uppdrag 6 • Vi tog blandningarna från förra uppdraget och hällde dem i ett filter. Vi kunde separera gruset och pappret men inte saltet. • Blandning: de ämnen blandats går att se och de förändras inte. • Lösning: ämnen blandas, de enskilda delarna går inte att se och ämnena förändras inte.
Uppdrag 7 Vilken sockerform vinner? • Vi studerade strösockret. Det är som små kristaller och de är genomskinliga eller vita. Det luktar ingenting. • Vi studerade sockerbiten. Den är fyrkantig och vit. Den glänser och är hård. • Vi ska blanda sockerbiten och strösockret med vatten. • Förutsägelse: vi tror att strösockret löser sig snabbast i vattnet.
• Sammanfattning: Strösockret löste sig snabbast. Det beror på att kristallerna i sockerbiten sitter ihop medan i strösockret de isär.
Uppdrag 8 kromatografi • Vi använde en svart och en grön tuschpenna och målade en prick på ett kaffefilter. Sedan droppade vi vattnet, en droppe i taget, på pricken. Vattnet drog med sig de olika färgerna utåt och vi fick ett fint mönster.
Uppdrag 9 det bubblar och fräser • Vi hade två bägare, en med vatten och en ättika. Vi hällde bikarbonat (bakpulver) i båda bägarna. I bägaren med ättika blev det en reaktion, det började att bubbla och fräsa. • När man blandar vissa ämnen inträffar en kemisk reaktion och det bildas ett nytt ämne, en gas. Gasen ser man som bubblor.
• Vi tog en tom plastpåse och fyllde den med lite vatten. När vi stoppade i en brustablett blev det en reaktion och en gas bildades. Vi kunde se gasen genom att påsen utvidgades och blev större.
Vad har vi lärt oss? • Vi har lärt oss blanda och separera. • Det finns olika färger i en svart tuschpenna. • Man kan separera ämnen genom silning, filtering och avdunstning. • Ämnen som är lösa från början ( T.ex. strösocker ) löser sig snabbare i vatten än fasta ämnen (t.ex. bitsocker) • Blandar man bikarbonat och ättika blir det en reaktion och det bildas en gas.
Det roligaste var … • Det roligaste var att blanda ättika och bikarbonat för att det bubblade upp.