Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Liberalism Individer och stater är rationella.
Referat En sammanfattning.
Det medeltida styrelseskickets uppkomst och funktion.
Kulturell och ideologisk jämförelse
Kultur för alla – gäller det mig
Hot, våld och förtryck i heders namn
Aktör / Struktur.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Invitation till sociologi
Demokrati och diktatur
Att jämföra två klassiker
Feminism Grundläggande antaganden:
Ledarskap och arbetsliv
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Demokrati och hur Sverige styrs
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Uppsökande och förebyggande arbete
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Lagar och överenskommelser
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Centrum för Genusvetenskap
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
MORIA: Frihet och utlitarism
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Normer Formar vårt beteende.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Ideologier.
Genus och Kön.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Samhällets ojämlikhet
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Politisk Geografi.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Barn och stress.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Utvecklingsstörning i ett livsperspektiv Familjeliv och föräldraskap Skola – utbildning Arbetsliv och sysselsättning Utvecklingsstörning och.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Integritet läroplansanalys.
Makt, genus & normer i kärnvapenpolitiken
Samhället och individen
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Samhällets ojämlikhet
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Individ och Identitet.
Presentationens avskrift:

Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april

Ett exempel ”Arbetsgivaren säger att om det kommer en person som är så aggressiv att det är fara för liv, då måste vi ju backa… Man kan ju inte sätta sitt eget liv i fara heller, utan då måste man agera så att… man ändå… kanske är tvungen att lämna ut barnet, om det blir en sådan akut situation att det kan uppstå andra saker. För det är ju ändå… vi har ju ändå tjugo andra barn på stället. Man måste ju värna dem också. Så att… Ibland kan det vara lugnare att en aggressiv person får sin vilja fram.” 2

Våld är svårt ●T. ex. Collins: ●Mikro-sociologisk analys pekar på att våld är extremt påfrestande, särskilt när det utövas ansikte mot ansikte ●Dvs. i motsats till populärföreställningar om våld som något enkelt att utföra ●De flesta situationer avvärjs ●När våldet ändå utövas är det inkompetent, träffar inte målet, träffar inte den som avsetts… ●Sammanfattat: våld är emotionellt svårt att utföra, att vara motiverad är inte tillräckligt ●Stämmer detta när det gäller våld i nära relationer? 3

Tesen om modernitet ●Våld minskar i takt med modernisering ●De former som återstår finns vid samhällets utkanter, i form av avvikelse och kriminalitet hos de socialt marginaliserade, eller i form av militärt våld; ●Ekonomiskt välstånd bidrar till minskad fattigdom och social ojämlikhet ●Statens våldsmonopol ●Ökad demokratisering och internalisering av social kontroll; ett skifte från direkt våldsanvändning från statens sida, mot disciplinering. ●Stämmer detta när det gäller våld i nära relationer? 4

Modernitet… ●Hur ska vi förstå att så mycket våld utövas från överordnade mot underordnade? ●Köns- och åldersrelationer ●Har staten verkligen våldsmonopol när det gäller nära relationer? ●Politiskt arbete mot mäns våld mot kvinnor har lett till en motsatt rörelse än vad teorin säger: från disciplinering till mer brutal intervention från statens sida (riktad mot förövare av våld) 5

Våld är normalt ●Våld i enskilda nära relationer måste förstås mot bakgrund av den sociala ordning som präglar våra samhällen ●Makt kopplad till kön och ålder ●Måste förstås mot bakgrund av vår kultur ●Föreställningar om manlighet, kvinnlighet, heterosexuell kärlek, osv. ●Vuxenhet och ”barnskap”?  Kontinuum mellan extrema uttryck för förtryck och ”normalförtryck” 6

Komplex ordning & kultur ●Osamtidighet ●Bloch: ”alla människor lever inte i samma nu”, utan att de kan uppleva och erfara sin samtid på olika sätt beroende på klasstillhörighet (liksom beroende på kön, etnicitet och generation). ●Connell: inbyggd instabilitet i könsordningen i samhället i stort då könskonstruktioner från olika perioder existerar sida vid sida (+ differentiering)  Mäns våld mot kvinnor / vuxnas våld mot barn både legitimt och illegitimt - samtidigt ●Intersektionalitet ●Varken kön eller ålder är ”rena” kategorier; vi kategorieras och intar en rad olika sociala positioner – samtidigt 7

Praktikens utmaningar ●Nya kunskaper ●Nya arbetssätt ●Nya identiteter ●Professionell ●Kvinna / man / vuxen, osv? ●Dahlkild-Öhman: Radikalt lärande ●När nya arbetssätt kräver kunskaper och förhållningssätt som utmanar den sociala ordningen och väletablerade kulturella föreställningar 8

Forskningens svar För att våld i nära relationer är extremt För att våld i nära relationer är normalt - Samtidigt 9