Kvalitativ forskningsintervju

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Brukarfokus i biståndshandläggning
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Kvalitativ analys - Analysprocess
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Interkulturell kommunikation i sjukvården Utländska läkare i Sverige (Intercultural communication in health care- Non-Swedish physicians in Sweden) Nataliya.
Mål och betygskriterier
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Intervju inför ViV-projektet.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Riktlinjer för presentationer
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Elva tips inför en intervjusituation
Etnografi för Design.
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Konferens och evenemang
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Modul 5 Att söka arbete.
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Berätta spännande.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
Skriva noveller.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Anställningsintervjun
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
pedagogisk dokumentation
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Nonviolent Communication
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
En sociologisk blick på kriminologi -En introduktion.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
INTERVJUTEKNIK. Vad är en intervju [Norstedts Ord för Ord] samtal, utfrågning, (ibl. nära) enkät intervju' [Norstedts svenska ordbok] subst. intervjun.
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
Kvalitativa metoder Annika Brorsson med dr Eva Lena Strandberg med dr.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Att skriva projektplan
Kundanalysen har flera syften
INTERVJUTEKNIK.
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
TIPS Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Kvalitativ forskningsintervju Sigrid Stjernswärd Leg. ssk, mag. ovd, dr med. vet.

Innehåll Vad är en intervju? Hur går man tillväga? Svårigheter och möjligheter? Kvalitetskriterier

Syftet avgör metoden Förklarande (kvantitativ) Beskrivande (kvalitativ) Generella samband och skillnader genom att mäta. t.ex. syftet med denna studie är att undersöka sambandet mellan övervikt och intag av läsk Ett fenomens karaktär eller egenskaper genom att upptäcka mönster. t.ex. syftet med denna studie är att undersöka anhörigas upplevelser av att leva med en person med depression

Forskningsintervjun är… Uppgiftsorienterad: ett bestämt syfte (att besvara en frågeställning), intervjuaren har ansvaret och styr intervjun Samspel/kommunikation mellan två personer utan jämställt förhållande Ett sätt att nå tillförlitliga och giltiga resultat

Datainsamling Strukturerad: enkät, schema Slutna svarsalternativ (ja/nej), bestämda svarsalternativ Semistrukturerad: intervjuguide, teman Frågor/teman besvaras med informantens egna ord Ostrukturerad: explorativt möte Öppna frågor/följdfrågor, baserade på informantens svar. Pilotintervju: testa & modifiera efter behov.

Exempel Strukturerad: (psykhopp) t.ex. SEI (suicide/depression inventory) – förhandsbestämda valbara svar (nedstämd? Inte alls, lite grand, mycket, etc) Semistrukturerad: intervjuguide Berätta om dina erfarenheter av att leva med en person med depression? Hur har det påverkat dig privat, socialt, professionellt? I övrigt? Ostrukturerad: Kan du berätta hur du upplevde att få beskedet om att du har diabetes. Följdfrågor utifrån informantens svar.

Urval Val av informanter: Vem besvarar frågan bäst? Hur får man tag på informanter? Hur många informanter behövs för att få svar på frågeställningen? Maximal variation – bredd och djup.

Praktiska aspekter Tid och plats Bekvämlighet, avskildhet, lugn och ro, närhet, ersättning för transport, etc. Placering i rummet Dokumentation Anteckningar (stödord, citat) Ljudinspelning (dubbelkolla teknisk utrustning) Video eller blandteknik Transkribering Ordagrant, redigerat, anteckningar av kroppsspråk/skratt/tystnad/suckar, etc. Tidskrävande, men kommer nära materialet.

Förberedelser Förbered dig väl genom att vara förtrogen med… Studiens syfte Inspelningsutrustningen (testa, batterier, …) Lokalen Då är det lättare att fokusera på uppgiften och ta emot informanten på ett avslappnat och förtroendeingivande sätt! Informerat samtycke (etiska aspekter)

Mötet – skapa förtroende Mötet – den initiala kontakten: skapa förtroende, få informanten att känna sig välkommen, slappna av, öppna sig. Igångsättning av intervjun (småprat, dryck, informera, samtycke, startfråga) Kommunikationssvårigheter, t.ex. av psykiska, fysiska, semantiska skäl (avbrott, oljud, psykiskt försvar, ”olika språk”)

… före intervjun… Skapa kontakt, förtroende och orientering Informera om upplägget Berätta vad du är intresserad av (informantens upplevelser, tankar, känslor, etc.) Inget rätt eller fel Inspelning pågår och hur insamlad data behandlas Konfidentialitet Frågor eller oklarheter?

…under intervjun… Skapa ett gott samtalsklimat Visa intresse, förståelse och respekt Lyssna uppmärksamt och aktivt med både ögon och öron (verbala uttryck + kroppsspråk) Uppträd obesvärat Var fokuserad och målinriktad (ta reda på det du vill veta)

Frågor för att fånga en berättelse Inledande frågor (övergripande) Följdfrågor i beredskap (djup och ram) t.ex. berätta mer, vad menar du med det, hur tänkte du då? Direkt fråga, t.ex. introducera nytt tema t.ex. Hur påverkar sjukdomen ditt sociala liv? Lyssna noga och fånga ”cues” -> följdfrågor Var inte rädd för tystnaden!

… avrunda intervjun. Fråga informanten: har du något mer att tillägga? Gör eventuellt en kort sammanfattning och fråga informanten om du uppfattat henne/honom rätt - möjlighet till rättelse/komplettering Berätta när du stänger av ljudupptagningen Off the record eller on? Ok att använda detta? Hur data behandlas (studiens syfte, redovisning,…) Eventuell återföring till informanterna

Analys - Vad undersöks? Explicit och konkret Implicit och mellan raderna Verbala uttryck (ord) Manifest analysnivå (det uppenbara) Expressiva uttryck (t.ex. kroppsspråket, mimiken, tystnad, osv.) Latent analysnivå (tolkning, mellan raderna)

Databearbetning Val av analysmetod utifrån syfte/frågeställningar Analys beroende av datainsamlingens kvalitet Intervjuaren som instrument Objektiv eller subjektiv? Som man frågar får man svar!

Kvalitetskriterier Tillförlitlighet (trustworthiness) Trovärdighet (credibility) - val av informanter, genomförande, dokumentation, utskrift, resultatredovisning Pålitlighet (dependability) – intervjuguidens kvalitet, genomförande av intervjun, etc Överförbarhet (transferability) – beskrivning av intervjusituationen: kan resultaten överföras till en annan population/situation?

Att tänka på Tidskrävande och kostsamt Ställer höga krav på intervjuaren: risk för bias! Data ska spegla källan, inte intervjuaren. Trovärdighet genom noggrannhet under hela forskningsprocessen (datainsamling, databearbetning, sammanställning av resultat med noggrann beskrivning). Noggranna förberedelser, inklusive pilotintervju

Men kom ihåg att syftet avgör valet av metod. Roligt! Rik och djup data. Möjlighet att ställa följdfrågor och be om förtydliganden. Spännande att möta människor och ta del av deras livsöden. Men kom ihåg att syftet avgör valet av metod. Lycka till!