Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Gemensam plattform för kommunala e-tjänster
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Dalarna - Pilotlän för Grön utveckling - Miljödriven utveckling EID:s styrgruppsmöte, 7 juni 2012 Marit Ragnarsson och Lennart Färje.
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Förmågor & Centralt innehåll
Solgårdens verksamhetsmål MILJÖ  Solgårdens anställda ska prioritera ett miljömål för året; Solgårdens miljöplan 2013  Samtliga anställda kan och ska.
PRIO dialogmöte 15 mars 2013.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Seminarium 6 Lösningsförslag 2I-1100 Informationssystem och databasteknik KUNDKONTO TRANS AKTION INSÄTT NING ÖVER FÖRING SPÄRRUTTAG BANKO MAT Datum Sträng.
Cybernetiska och Effektiva system
Systemkarta.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Göteborgs universitet förnyas
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Kvalitet i grundutbildningen1
Enklare för kunden – förslag som ger förutsättningar för en nordisk slutkundsmarknad.
Folktandvården Norrland
Paul Johannesson DSV-linjen inriktningsval 2004 Informationssyste m.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
Gemensam Folktandvård i Norrland?
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Pedagogisk mångfald i ingenjörsutbildningen Kort historik Förutsättningar Två kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p - Ingenjörsarbete, 10p Trender.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Strategiska perspektiv på verksamheten
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Digital portfölj i lärarutbildningen
Direkthandledning; Drivkrafter och resultat Roger Renström.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Information om projektet Operationscentrum Sundsvall
Organisation och Management Fördjupningen riktar sig till dig som.. har ett särskilt intresse för organisatoriska företeelser såsom förändring, lärande,
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Framtidskartläggning
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Utgångspunkt HL, HF o RB – viktigaste styrdokument Intern styrning från konsistoriet till inst Interna styrdokument Rutiner att ta hand om regelförändringar.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Ramverk för patientmedverkan
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
– med fokus på uppdrag och mål
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Välfärdsberedningen
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Vårt första IA-år – Utfall och analys.
Gnosjö kommuns styrmodell
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise Distanskurs på DSV Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise

Bakgrund Distansutbildning/Traditionell utbildning Missnöje Få godkända Inga förbättringar

Problemställning Många av dem som påbörjar en distansutbildning slutför den inte och andra klarar inte av systemets kriterier för godkänt. Någonstans i systemet finns det brister som gör att målet inte till fullo uppfylls. Var finns dessa brister och hur kan de förbättras?

Syfte Uppenbara brister måste förbättras Ta reda på problem och belysa dem

Mål Fördjupning Förslag på förbättringar

Fokus på IT inriktade distanskurser på DSV Avgränsningar Fokus på IT inriktade distanskurser på DSV

Arbetssätt Personer som är delaktiga i systemet Churchmans modell ”Management systems Custom Edition” Intervjuer

Förstudie Input-Studenter Arbetande Föräldrar Rörelsehindrade Geografiska omständigheter Sociala handikapp Interner Brist på kurlitteratur Tidsbrist Oregelbundna tider Nyfikna på ny teknik

Annan Input Kurmaterial Litteratur Lärare Handledare Studievägledningspersonal Datorer Lokaler

Processer Kontaktbara lärare på flexibla tider Alternativa tentamens tider Teknisk support Uppföljning av studieresultat Introduktionsmöte Marknadsföring Aktiv handledning Kontinuerliga deadlines Uppdateringar

Resurser Utbildare Föreläsare Lärare Handledare Datorer Hemsida IT-tekniker

Churchmans 5 punkter Mål och Mått för prestanda Resurser Omgivning Officiella mål Operativa Operationella Resurser Omgivning Komponenter Styrning/Kontroll

Omgivning och resurser Bokhandel Andra utbildningar Staten Input Process Output SU Arbetsgivare Bibliotek Internet

Systemgränser Bokhandel P I SU I DSV Godkända studenter I O P P O P O Input Process Output O I Feedback P P O Lärare I Underkända studenter O P Staten I

Handlar om kommunikation och kontroll Cybernetik Handlar om kommunikation och kontroll

Komplexiteten Få element Få relationer Få attribut Låg organisationsnivå

Variation Balans mellan styr- och operationell del Olika behov och förutsättningar

Open-loop Input Process Output

Closed-loop Input Process Output Feedback

Cybernetik Feedback  Examinationer Ett mål Första ordningens feedback system Mer styrning och kontroll Fler godkända studenter

Diskussion Förbättringar för att öka önskat utfall Brister i det nuvarande systemet Open-loop/Closed-loop Tillräckligt med resurser En fördubbling av studenter Alternativt sänka kraven Öka förkunskapskrav Ändra till open-loop

Diskussion Befintligt feedbacksystem Andra/Tredje ordningens feedbacksystem Styr delen ej i fas med den operationella delen Studenter för fria Dålig kontroll under kursens gång

Slutsats Handledare vet inte vilken nivå studenterna befinner sig på Kontinuerligt kontrollsystem  flytta resurserna

Systemet brister i styrningen och dessa brister bör åtgärdas! Slutsats Systemet brister i styrningen och dessa brister bör åtgärdas!