Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise Distanskurs på DSV Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise
Bakgrund Distansutbildning/Traditionell utbildning Missnöje Få godkända Inga förbättringar
Problemställning Många av dem som påbörjar en distansutbildning slutför den inte och andra klarar inte av systemets kriterier för godkänt. Någonstans i systemet finns det brister som gör att målet inte till fullo uppfylls. Var finns dessa brister och hur kan de förbättras?
Syfte Uppenbara brister måste förbättras Ta reda på problem och belysa dem
Mål Fördjupning Förslag på förbättringar
Fokus på IT inriktade distanskurser på DSV Avgränsningar Fokus på IT inriktade distanskurser på DSV
Arbetssätt Personer som är delaktiga i systemet Churchmans modell ”Management systems Custom Edition” Intervjuer
Förstudie Input-Studenter Arbetande Föräldrar Rörelsehindrade Geografiska omständigheter Sociala handikapp Interner Brist på kurlitteratur Tidsbrist Oregelbundna tider Nyfikna på ny teknik
Annan Input Kurmaterial Litteratur Lärare Handledare Studievägledningspersonal Datorer Lokaler
Processer Kontaktbara lärare på flexibla tider Alternativa tentamens tider Teknisk support Uppföljning av studieresultat Introduktionsmöte Marknadsföring Aktiv handledning Kontinuerliga deadlines Uppdateringar
Resurser Utbildare Föreläsare Lärare Handledare Datorer Hemsida IT-tekniker
Churchmans 5 punkter Mål och Mått för prestanda Resurser Omgivning Officiella mål Operativa Operationella Resurser Omgivning Komponenter Styrning/Kontroll
Omgivning och resurser Bokhandel Andra utbildningar Staten Input Process Output SU Arbetsgivare Bibliotek Internet
Systemgränser Bokhandel P I SU I DSV Godkända studenter I O P P O P O Input Process Output O I Feedback P P O Lärare I Underkända studenter O P Staten I
Handlar om kommunikation och kontroll Cybernetik Handlar om kommunikation och kontroll
Komplexiteten Få element Få relationer Få attribut Låg organisationsnivå
Variation Balans mellan styr- och operationell del Olika behov och förutsättningar
Open-loop Input Process Output
Closed-loop Input Process Output Feedback
Cybernetik Feedback Examinationer Ett mål Första ordningens feedback system Mer styrning och kontroll Fler godkända studenter
Diskussion Förbättringar för att öka önskat utfall Brister i det nuvarande systemet Open-loop/Closed-loop Tillräckligt med resurser En fördubbling av studenter Alternativt sänka kraven Öka förkunskapskrav Ändra till open-loop
Diskussion Befintligt feedbacksystem Andra/Tredje ordningens feedbacksystem Styr delen ej i fas med den operationella delen Studenter för fria Dålig kontroll under kursens gång
Slutsats Handledare vet inte vilken nivå studenterna befinner sig på Kontinuerligt kontrollsystem flytta resurserna
Systemet brister i styrningen och dessa brister bör åtgärdas! Slutsats Systemet brister i styrningen och dessa brister bör åtgärdas!