Kapitel 5 Att köpa företagstjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Advertisements

Processkartläggning.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Att bygga målstyrt Underhåll
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Test Center – en högre nivå
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Supported Employment & Customized Employment
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Några viktiga krav i ISO9001:2000
• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
OPEN INNOVATION Hur man organiserar och lyckas med ett Open Innovation-projekt.
Processkartläggning.
Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.. Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till.
Grundkurs 10 sp 1.Introduktion a) resursfördelningsteori
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Affärsintegration och Asset Management
Kapitel 8 Outsourcing och riskhantering
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Kravspecifikation och IT-upphandling
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Hannu Aalto LG06.  Grundat 1997  Ca 900 medlemmar  Uppgifter dikteras av yrkeshögskolelagen  Begränsad autonomi  Lagstadgade uppgifter:  Studerandes.
Affärsidé - företagets vägvisare
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Inköpsrutiner.
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Visa & Prova Skolfederation Kristina Edman
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Logistik vid husbyggnad
De nya affärsrelationerna
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
Finansiell samordning
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
TRR Trygghetsrådet - Din partner vid omställning Stockholm 29 november 2013 Johan Sandgren Ann-Sofi Sjöberg.
Nöjdare kunder med tydliga servicenivåer Therese Bülow BiTA Service Management AB Callcenter i fokus, Stockholm qpril 2012.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
K12: sid. 1 Kapitel 12 Fakta om tillväxt Tillväxt och levnadsstandard – definitioner Tillväxt i utvecklade länder de senaste 50 åren. Ett längre och vidare.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Introduktion till The Rational IT Model
Vad vill Westlund och Sjöberg?
Vad vill Westlund och Sjöberg?
Vad vill Westlund och Sjöberg?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Digitaliseringstöd Primärvård Sammanfattning VIP råd 19 okt
ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-1
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

Kapitel 5 Att köpa företagstjänster

Program Tjänsters ökande betydelse Skillnader mellan varor och tjänster Klassificering av tjänster Inköpsprocess för tjänster Stegen före avtal Inblandning av inköpsfunktionen i kontrakterandet av tjänster

Tjänsters ökande betydelse Inköp av tjänster blir allt viktigare: Fler och fler aktiviteter köps in Andelen inköpta tjänster i kunderbjudandet ökar Att köpa tjänster blir alltmer professionellt Många förbättringsmöjligheter beroende på beroende på den hitintills begränsade rollen hos inköpsavdelningarna i relation till interna kunder och externa tjänsteleverantörer Inköp klättrar uppåt på företagsledningarnas agenda

Skillnader mellan varor och tjänster Kombination med fysiska varor är möjlig Reaktion på kunders problem eller behov Produktion i interaktion mellan kund och leverantör Tjänst: en process som består av en serie mer eller mindre materiella aktiviteter, som normalt sett sker i interaktion mellan kundens och leverantörens anställda och/eller fysiska resurser och system som erbjuder en lösning på kundens problem.

Skillnader mellan varor och tjänster Rena tjänster Rena varor Immateriella Materiella Heterogena Homogena Produktion, distribution och konsumtion är simultana processer Produktion och distribution är separerat från konsumtion Svårare att förevisa före köp Kan förevisas före köp Kan inte transporteras Kan transporteras Är en aktivitet eller en process Är ett fysiskt ting Produceras i interaktion mellan köpare och säljare Produceras på en avlägsen plats Kunden deltager i produktionsprocessen Generellt sett deltager inte kunden i produktionsprocessen Kan inte lagras Kan lagras Äganderätt kan inte fysiskt överföras Äganderätt överförs fysiskt till köparen

Klassificering av tjänster Klassificering och organisatorisk aktivitet (Axelsson & Wynstra, 2002): FM-tjänster Finansiella tjänster Tjänster för information och kommunikationsteknologi Verksamhetsservice Forskning, utveckling och tekniska tjänster Transport- och distributionstjänster HR-tjänster Marknadsföringstjänster Servicemetoden fastställer på vilket sätt inköpsprocessen och verksamhetsprocessen ska utformas

Inköpsspecifikation för tjänster Resursspecifikation Metodspecifikation Resultatspecifikation Effektspecifikation Fokus på leverantörens resurser och kunskaper Fokus på de leverantörsprocesser som krävs för att producera tjänsten Fokus på tjänstens funktionalitet eller utförande Fokus på det ekonomiska värde som tjänsten skapar för kunden Bearbetad från Axelsson & Wynstra (2002)

Inköpsprocess för tjänster Specificerande av tjänster Resursspecifikation, specificering av resurser och förmåga som behövs för att tillhandahålla tjänsten Metodspecifikation, specificering av processen som behövs för att producera tjänsten Resultatspecifikation, inköparen är tydlig med vilka resultat som ska uppnås av leverantören, d.v.s. ett servicenivåavtal (SLA) Generellt sett föredras resultatkontrakt framför resurs- eller metodkontrakt

Inköpsprocess för tjänster Kontraktering: För tjänster är det ibland oklart när tjänsten ska levereras Ibland är det nödvändigt att ingå avtal om tillgång till företagsinformation Nyckeltal (KPIer) måste följas med hjälp av servicenivåavtal Regelbunden bedömning och utvärdering av inköparen

Fasen före kontrakt Det är vikigt att etablera en fas före kontrakt för att åstadkomma en framgångsrik tjänsteleverans. Interaktionen mellan den köpande organisationen och leverantören fastställer avtalets framgång Mycket tid läggs i fasen då tjänsten specificeras, alltför lite tid läggs på processen att förstå vad detta kräver från båda parter Outsourcing kräver olika sorters förmåga hos den köpande parten; Anställda kommer inte längre att ta hand om jobbet, det kommer att utföras av anställda hos en tredje part På förhand måste man förstå vilken typ av tjänst som ska köpas, rollen som tjänsten ska uppfylla hos organisationen och hur detta ska förstås

Inköp och kontraktering av tjänster Några noteringar: Identifiera vilka tjänster som ska köpas och vilka leverantörer som är inblandade i processen Vanligtvis finns det en existerande relation mellan interna kunder och tjänsteleverantören, och det kan bli svårt för inköparen att lägga sig i. Om inköparen professionella roll kvarstår som otydlig, kan detta leda till friktioner. Den interna kunden och den professionella inköparen bör därför sträva efter gemensamma resultat.

Slutsatser Antalet tjänster ökar och blir allt viktigare för företaget Professionaliserandet av tjänster är långt ifrån enkelt. många tjänsteutgifter är utspridda i företaget. att köpa tjänster kräver särskild expertis och nära samarbete med interna experter. Att köpa tjänster på ett professionellt sätt är utmanande specificerandet av tjänsten tar mycket längre tid än för varor. kvaliteten i den tillhandhållna tjänsten är inbäddad i unik mänsklig expertis, vilket är svårt att besluta om på objektiva grunder.