BV2 Arch Presentation av programmet Handhavande av programmet Gå till

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Introduktion till dagens övning
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Warpen BK Här följer en instruktion hur man plockar fram egen statistik från datafilen. Det finns två sätt att få fram statistik. Man byter antal dagar.
Mer om Figurer och Bilder i PowerPoint
Inloggning Mobil Administration Finns på Ange ditt användarnamn och PIN-kod. Klicka på OK. Ett SMS skickas till din mobil.
Anpassning i Windows och Word utan hjälpmedel med tangentbordet
BANLÄGGNING I OCAD-8 Närpes OK.
Skapa ett video-CV på YouTube
ClaroReadPro V5 B engt Österlind Solna Skoldatatek 18 november 2009.
Kom igång med - Disgen Modul 3
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Uppgiften i PowerPoint
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Skriv text i punktlistor och ändra bildlayout
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
Markera/välj bilden till höger och kopiera den till klippbordet med ctrl-c. Flytta till Photoshop och öppna ett nytt dokument i menyn eller med.
Access med Sebastian och Robert
PowerPoint 2007 Lathund.
Display för GymAssistWear - Huvudmeny Välj Av/På Upp i Menyn Ned i Menyn Meny Tillbaka Antal repetitioner Göra Playlist Sparade Playlist Visa statistik.
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
©storm.
Exempel/Utbildning Delegering för behörighetsbeställning
Version 1.0 För att komma vidare klicka var som helst i bilden. Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta, leta på din sida.
Version 1.1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka.
SQZBZO.
Nätverk Logistikprogrammet 2012.
Manual för ledare Ledare = du som är ansvarig för en eller flera träningsgrupper inom din förening, men i övrigt inte har några speciella administrativa.
Välkommen!.
1.Se till att ett objekt finns skapat i ProUnit, stäng av programmet. 2.Om Web version av ProUnit används se till att filen ProUnitWebCAD_MC.exe har installerats.
Word Read Plus 08 talsyntes
Tabeller.
1.Öppna först googlekartfilen du fått av byNet i googleearth genom att dubbelklicka på den. Notera att du måste ha installerat google earth. Detta görs.
Powerpoint …är ett program som du använder till att: …är bra till att
MÄTNING Människan har alltid behövt mäta saker.
Copyright Lars Valentin1 PowerPoint 2000 Så här skapar du bildspel med PowerPoint.
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Luffarslöjd Trådslöjd
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Hur man beställer produkter och blir lojal kund..
Övning 4 Ritobjekt.
Övning 5 Mer om bildspelets formatering och layout och en hel del repetition © 2007, Daniel Cronholm, http://biblios.se/data.
Komma igång med Lync Windows Store-appen
Google SketchUp Del 1.
Java paket och jar-filer
Klicka här för att logga in på ditt konto Fyll i dina kontouppgifter och tryck på logga in knappen. Är det inte din dator glöm inte att se till så ”Kom.
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2007 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
1 Registrering och uppladdning shp-filer för geotekniska undersökningsområden - startläge.
Tommy Nilson Föreningen DIS Datorhjälp i Släktforskningen © Bengt Kjöllerström | Modul 31.
SNABBGUIDE FÖR KOPIERING PÅ CANON imageRunner ADVANCED Denna guide är till för att du snabbt skall komma igång med att utnyttja din Canon imageRunner Advanced.
Teknik på Ä L G E N S Förskola 2010.
VIKTIGT När du ska göra en bok i Rison så måste originalet alltid vara i A4 format. Är det mindre eller större får du göra om det till A4.
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Kom igång med Disgen 5 - röd Skriv ut en ansedel Distanskurs med Bengt Kjöllerström E-post: Kurs.dis.se Kom igång med Disgen 1.
Ändra sökordsmallen i GynOp
Geometriska figurer Exempeluppgifter.
AREA DEL 1.
Figurer.
IT Databas Göran Wiréen
Power Point - grundkurs
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Hur scannar jag i sal 14 Liten instruktion.
Komma igång med Scratch
Knivövningen i llustrator
Presentationens avskrift:

BV2 Arch Presentation av programmet Handhavande av programmet Gå till

Viktiga egenskaper som ett simuleringsprogram bör ha. God kvalitet på simulerade värden Validerade programkörningar mot t.ex. DOE-2 Enkelt att hantera Det skall kunna gå att sköta programmet utan mycket förberedande arbete Praktisk att hantera Programmet skall på en rimlig tid göra simulering Klicka

BV2Arch Programmet är i första hand tänkt att används vid ett stadium i byggprocessen då viss data är okänt eller ej fastslaget. Ovanstående gör att krav från programmet på indata ej skall vara för detaljerat. Det skall alltså vara lätt att experimentera med olika lösningar och se dess konsekvens Klicka

Programmet BV2Arch har sina rötter i simuleringsprogrammet BV2 För mer information Se WWW.BV2.NU Klicka

Man utsätter huset för en och en av dessa temperaturer BV2Arch sätt att räkna Programmet delar in årets timmar i storleksordning efter dess utetemperatur. Ur detta skapas en tabell med antal timmar som en viss utetemperatur förekommer. Man utsätter huset för en och en av dessa temperaturer Husets effektkrav och energiförbrukning för varje temperatur multipliceras med den tid denna temperatur förekommer Alla dessa energier adderas till en årsenergiförbrukning, det effektkrav som är dimensionerande redovisas. Programmet tar hänsyn till dynamik och värmelagring i byggnaden, det har också en med verkligheten överensstämmande solinstrålning. Detta är åstadkommit med en databehandling av klimatdata innan simuleringen. Klicka

Instruktion till BV2Arch Du startar BV2Arch genom att klicka på programikonen Klicka med musen när du vill se nästa sida i presentationen

Byggnadens konstruktion Intern värmegenerering BV2 Arch simulerar en byggnad med hjälp av indata som grupperas enligt följande grupper. Byggnadens konstruktion Intern värmegenerering Byggnadens interna lufttemperaturer Byggnadens geografiska placering VISA VISA VISA VISA Klicka med musen när du vill se nästa sida i presentationen, eller tryck på någon av visa knapparna

Rita byggnadskonstruktionen När du startar BV2Arch visas resultat av en standard byggnad. Resultaten visas i form av stapeldiagram. Stapeldiagrammen visar dels effektbalans och dels energibalans för byggnaden. Effektbalansen är ett mått på erforderlig effekt/energi för att få byggnaden i balans. De röda staplarna visar värmebehov De blå staplarna visar kylbehov. Klicka

Du startar ritarbetet genom att trycka på ”Rita konstruktion” Klicka

En byggnad ritas i detta program med ett hjälp av ett antal fyrkanter som bildar en kub genom att ange dess höjd. Hela byggnaden är kombinationen av alla de fyrkanter du har ritat. När fyrkanterna går i varandra räknar programmet ut areor innanför de yttre begränsade linjerna som bildar byggnades ytterfasader. Klicka

Genom att klicka med vänster musknapp inom rutan för byggnadskroppen tänds på denna upp markeringar på dess sidor och i mitten, samt en skuggad cirkel runt byggnads-kroppen. Klicka

Här ställer du in om du vill ha ett rutmönster på ritarean Här ställer du in upplösningen på ritningen. Dvs. minsta enhet som mått anges i figuren. Standardvärdet är 1dm. Här ställer du in om du vill ha ett rutmönster på ritarean Här ställer du in max mått på ritarean vilket lämpligast är tomtens mått i dels syd-nordlig riktning, och dels i väst-östlig riktning. Klicka

Att rita Genom att klicka med vänster musknapp inom rutan för byggnadskroppen tänds på denna upp markeringar på dess sidor och i mitten, samt en skuggad cirkel runt byggnads-kroppen. Klicka

Om du sätter muspekaren på mitt-punkten kan du flytta byggnadskroppen Om du sätter muspekaren på mitt-punkten kan du flytta byggnadskroppen. Om du sätter pekaren på någon av punkterna på sidorna kan du ändra storleken på byggnadskroppen. Om du sätter muspekaren i cirkeln men utanför fyrkanten kan du vrida byggnads-kroppen.. Klicka

Här är ett exempel på detta Genom att använda ett antal byggnadskroppar går det att efterlikna komplicerade former En 3D-vy av denna blir så här Klicka

Man kan sedan vrida hela byggnaden genom att tryck på pilarna Figuren vrids de antal grader som står här Klicka

Klicka

När du vill ändra i byggnadskroppens egenskaper kan du antingen trycka på knapp ”egenskaper” Klicka

Eller trycka med höger musknapp när du har valt och satt muspekaren på aktuell byggnadskropp. Därefter väljer du ”Egenskaper” i listan Klicka

Exempel på Konstruktionsbeskrivningar för Egenskaperna för varje byggnadskropp ställs in genom att för varje vägg, för tak och för golv peka på en lämplig beskrivning över hur dess konstruktion är uppbyggd. Exempel på Konstruktionsbeskrivningar för Vägg,Tak och Golv Alla ytor kopplas till någon konstruktionsbeskrivning Tak 1 Vägg med 10% fönster Vägg med 20% fönster Golv Vägg med 20% fönster 2 Klicka

Varje vägg i byggnadskroppen har en färg som kopplas till dess indata genom egenskapsmenyn. Klicka

Klicka Vi kommer nu att titta på denna bit Kopplingen mellan de olika väggarna och en lämplig konstrukrutionsbeskrivning Exempel på Konstruktionsbeskrivningar för Vägg,Tak och Golv ytspecifikation Tak 1 100% Tak typ 1 Vägg typ 1 Vägg med 10% fönster 90% Vägg typ 2 80% Vägg typ 3 Vägg med 20% fönster 10% 20% Fönster typ 1 Fönster typ 2 80% Golv Golv typ 1 100% 20% Vägg med 20% fönster 2 Klicka

Denna meny är indata för en byggnadskropp Namn Välj i listan bland ritade byggnadskropparna Du kan ändra dess namn här Klicka

Detta är indata för en byggnadskropp Ändra Välj den som passar i listan bland färdiga konstruktionsbeskrivningar eller gör en ny genom att trycka på Ändra Klicka

Detta är indata för en byggnadskropp Här anges indata för bygnadskroppen Klicka

Detta är indata för en byggnadskropp Om du skall byta konstruktionsbeskrivningen för byggnadskroppen tryck här. Klicka

Detta är indata för en byggnadskropp Om du klickar på Ändra kommer du in i menyn konstruktionsbeskrivning Välj i listan bland de konstruktionsbeskrivningar som finns eller tryck på Ändra om du vill ändra någon befintlig eller skapa en ny. Klicka

Exempel på Konstruktionsbeskrivningar för Vägg,Tak och Golv Man kan i programmet ha många olika konstruktionsbeskrivningar . Varje konstruktionsbeskrivningar är en lista med en eller flera kopplingar till ytspecifikationer. Det kan vara t.ex väggens olika ytor. Listan pekar då på olika delar av väggen, t.ex. vägg typ 1 och fönster typ 1. Man anger för varje ytspecifikation hur stor andel av konstruktionen som denna del upptar. Exempel på Konstruktionsbeskrivningar för Vägg,Tak och Golv ytspecifikation Tak 1 100% Tak typ 1 Vägg typ 1 Vägg med 10% fönster 90% 80% Vägg typ 2 Vägg med 20% fönster Vägg typ 3 10% Golv 80% 20% Fönster typ 1 Vägg med 20% fönster 2 20% Fönster typ 2 100% Golv typ 1 Vi skall nu titta på hur en konstruktionsbeskrivning ser ut i programmet Klicka

Detta är menyn för hur du matar in data hur en konstruktionsbeskrivning ser ut Klicka

Välj den konstruktionsbeskrivning som skall ändras, eller tryck på ”Lägg till Vägg” om du vill utöka listan med en ny väggkonstruktion Klicka

Här kan du ange ett passande namn på konstruktionsbeskrivning Klicka

Här är listan på kopplingar till ytspecifikationer Här är listan på kopplingar till ytspecifikationer. I detta exempel finns två olika ytor på väggkonstruktionen Medeltung vägg konstruktion (den är av typen vägg och upptar 80% av ytan). Fönster med 3 glas klarglas (den är av typen fönster och upptar 20% av ytan). Klicka

Eller trycka på Ändra i yta om man vill ändra i ytspecifikationen. Om man vill ändra till någon annan ytspecifikation (eller till en ny) trycker man på den som skall ändras i listan. Sedan kan man välja en annan genom att tryck på rutan Val av yta. Eller trycka på Ändra i yta om man vill ändra i ytspecifikationen. Om man ändrar i ytspecifikationen ändras alla delar av byggnaqdskropparna som refererar till denna ytspecifikation Klicka

Exempel på Konstruktionsbeskrivningar för Vägg,Tak och Golv Man kan i programmet ha många olika konstruktionsbeskrivningar . Varje konstruktionsbeskrivningar är en lista med en eller flera kopplingar till ytspecifikationer. Det kan vara t.ex väggens olika ytor. Listan pekar då på olika delar av väggen, t.ex. vägg typ 1 och fönster typ 1. Man anger för varje ytspecifikation hur stor andel av konstruktionen som denna del upptar. Exempel på Konstruktionsbeskrivningar för Vägg,Tak och Golv ytspecifikation Tak 1 100% Tak typ 1 Vägg typ 1 Vägg med 10% fönster 90% 80% Vägg typ 2 Vägg med 20% fönster Vägg typ 3 10% Golv 80% 20% Fönster typ 1 Vägg med 20% fönster 2 20% Fönster typ 2 100% Golv typ 1 Vi skall nu titta på hur en konstruktionsbeskrivning ser ut i programmet Klicka

Om du vill lägga till en yta på konstruktionen tryck då på knapp ”Lägg till ytdel”. Klicka

Om du väljer någon av de befintliga specifikationerna trycker du här. Välj ytspecifikation för den nya delen eller skapa en ny genom att trycka på ”Skapa en ny yta”. Följande meny kommer upp Om du vill lägga till en yta på konstruktionen tryck då på knapp ”Lägg till ytdel”. Lälj lämplig ytspecifikation. och Ange dess ytandel Klicka

Gör en ny ytspecifikation Klicka

Välj den ytspecifikation som skall ändras, eller tryck på ”Ny Yta” om du vill utöka listan med en ny ytspecifikation. Klicka

Detta är ytspecifikationens data . Klicka

För att hitta rätt ytspecifikation är det lämpligt att du skriver i ett beskrivande namn på specifikationen Klicka

Man kan lätt ändra konstruktion genom att välja olika ytspecifikationer ur de existerande ytspecifikationerna, man kan ändra dess andel av ytan och man kan lätt göra nya ytspecifikationer. När man skall göra en ny ytspecifikation börjar man med att ange vilken typ av ytspecifikation det ska vara konstruktionsbeskrivning ytspecifikation Tak 1 100% Tak typ 1 Vägg typ 1 Vägg med 10% fönster 90% Vägg typ 2 80% Vägg typ 3 Vägg med 20% fönster 10% 20% Fönster typ 1 Fönster typ 2 80% Golv Golv typ 1 100% 20% Vägg med 20% fönster 2 Klicka

När man skall göra en ny ytspecifikation börjar man med att ange vilken typ av ytspecifikation det ska vara Man kan välja mellan Tak Vägg Bottenplatta Fönster Portar Avancerat Detta gör man för att få fram lämpliga indata. Klicka

Mata in lämpliga indata. Klicka

Ändra intern värmegenerering Hjälp för värden finns under menyn ”Beräkningshjälpmedel” Om du vill ange olika värden för sommar och för vinter tryck här Här anges intern värmegenerering i sorten Watt per kvadratmeter. För att ändra data på aktuell värmegenerering välj ”intern värmegenerering” under ”Indata” Klicka för att gå vidare eller Återgå till huvudmeny

Ändra temperaturer i byggnaden För att ändra data på aktuella temperaturer välj ”Klimathållningssystem” under ”Indata” Här anges interna temperaturkrav i byggnaden Klicka för att gå vidare eller Återgå till huvudmeny

Välj byggnadens geografiska placering För att ändra geografisk placering välj ”val av ort” under ”Klimatdata” Eller välj ur listan Välj ort genom att trycka på kartan Klicka med musen när du vill se nästa sida i presentationen Återgå till huvudmeny

När du är färdig med inmatning av indata kan du göra en simulering. Simulera byggnaden När du är färdig med inmatning av indata kan du göra en simulering. Denna startas genom att trycka på ”Visa resultat” Klicka

Programmet tolkar din ritning med följande resultat. Klicka

Programmet tolkar din ritning med följande numeriska värden. Klicka

Kontrollera att det är vad du tänkt dig Kontrollera att det är vad du tänkt dig. Du kan rätta felaktiga uppgifter genom att mata in dessa här. T.ex. avrundningsfel. Klicka

Om du vill fortsätta att rita tryck på ”Avbryt” Om du vill se resultat tryck på ”Ok” Klicka

De blå staplarna visar överskott av värme i byggnaden (kylbehov) Här visas resultaten av simuleringen. Resultaten är byggnadens energi och effekt balans. Det som visas i staplarna är följande. De blå staplarna visar överskott av värme i byggnaden (kylbehov) De röda staplarna visar underskott av värme i byggnaden (värmebehov) Resultat av simuleringen Klicka

Diagrammet på höger sida visar energibalansen i byggnaden (Ett mått på energiförbrukningen) Diagrammet på vänster sida visar effektbalansen (ett mått på värme/kylmaskinens storlek) Klicka

Klicka för att gå vidare eller Byggnadens verkliga effekt/energibehov bestäms sedan av det system som ser till att rätt klimat erhålls i byggnaden. Klicka för att gå vidare eller Återgå till huvudmeny

SLUT LYCKA TILL MED BV2Arch Återgå till huvudmeny www.enerma.cit.chalmers.se