Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Snabbguide och tips.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
easyresearch. se/s. asp Varför?
Varumärkespositionering – hur får man, och håller ihop, ett varumärke
First Class Arken - Introduktionskurs
Intranät Webbprojektet 2011.
Skapa ett video-CV på YouTube
Sista anmälningsdag är 16 april
Barnanpassad utredning
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Patientenkät sommaren -13
Om studentwebben Mitt Lnu – Bakgrund
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Liten introduktion till Wiki’n som KunskapsDatabas
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
void hittaMax(int tal[], int antal, int *pmax) { int i; ??=tal[0]; for(i=1;i??) ??=tal[i]; } int main() { int v[]={1,2,3,4,2}; int.
Riktlinjer och rekommendationer för e-post hantering • E-post är ett snabbt och effektivt sätt att kommunicera. • En nackdel är dock den stora mängden.
Ungas frågor om alkohol och droger
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Skriva för webben.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Praktisk arbetslivsorientering
Intranät Webbprojektet 2011.
Mitt Hus! Jag började med min skiss och bestämde att huset skulle va 20 cm långt 13 cm brett och 10 cm högt tills taket började. Jag följde inte min ritning.
Intranät – inte för alla?
Intervju inför ViV-projektet.
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Projekt pinnar.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Webbanmälan till högskolestudier vt 2015
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Klok filosofi … ?.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Att hålla en presentation
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Information + tjänst = service online. Papper 30% Elektroniskt 70% Nu krävs det hårt arbete för varje procentenhet som går från P till E. Eller en.
Workshop inför Projektet
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
Samarbetsytor i Aurora
Personligt brev.
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
En förhandstitt på nya sfam.se Eva Norell
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Internportal - möte med ambassadörer
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
KOLL PÅ JOBBET. PVF UTBILDNING Utbildningskontrakt öppnar vägen för ett yrkesbevis Yrkesexamen timmar 600 timmar bonus när du klarat yrkesexamen!
Kundtjänst i mindre kommun – går det? Offentliga rummet 2016.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Presentationens avskrift:

Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det? Elisabet Wartoft och Helena Belfrage, Suniweb 2011

Planen från början Vad tycker besökarna om webbplatsen? Hur kan webben bli bättre? Tidigt experiment med sociala medier i liten skala Startade i maj 2009, vid lanseringen av Lnu.se

Användningscentrerat mål uppgifter Innehåll, funktion tjänster Användare Skillnad på användningscentrerat och användarcentrerat Användningen och de krav den skapar är det viktiga Två huvudtekniker: personas och user stories Användningssituation 8

Vid Lnu:s lansering Enormt mycket tyckande om formen, utseendet på webben Kanal för alla sorters frågor – nya ”telefonväxeln”. Mycket mer än tyckande om webbplatsen Plats för att lufta irritation (inte minst från internt håll) Mycket cred för feedbackfunktionen

Ris…

…debatt

…debatt

…konstruktiva inlägg

och ros…

Sagt om ”Tyck till” internt ”När får vi lägga ner det här Tyck till egentligen... Det sliter hårt på våra medarbetare” Chef med personalansvar på KOM (sagt vid uppstart) ”Jag tokdiggar den här direktkontakten vi får med våra riktiga användare.” Utvecklare Lnu.se ”Härligt att det finns en kanal där vem som helst får komma till tals utan att det censureras.” Anställd på Lnu

Idag Innehållet idag: ofta konkreta frågor, ibland feedback: Vilken dag börjar min kurs? Can I get admission? Hus P finns inte med på kartan? Trevlig artikel om projektet Jag tycker det är svårt att hitta…

Idag Vår hantering Några på KOM följer och svarar som regel, rullande schema Mailnotifieringar, som vi ibland skickar vidare Våra utvecklare följer i viss mån och svarar någon gång Vi har svarat på mycket, men inte på allt. I vissa fall för besökarna själva debatten. ”Tack för dina synpunkter”

I framtiden Idéer – byta namn – t ex ”Fråga oss”. Mindre provocerande, öppnare för fler typer av frågor Utveckla rutiner …fler som svarar. Studerandeavdelningen? Infocenter (växel) Fler ytor – internwebb, studentwebb?

Teknik Vi köper tjänsten Kundo, månatlig hyra Har integrerat den – enkel länk Notifieringar per mail till flera användare Man kan svara utan att ha konto

Statistik 3-4 frågor per vecka Ca 100 klick på Tyck till om dagen Periodvis mycket, typiskt vid uppstart samt runt terminsstart Ofta lite

Kostnader Tid för manuell bevakning, max ett par timmar per vecka Månadskostnad för forumet Integration på Lnu.se – liten utvecklingskostnad Svårt föra konstruktiva dialoger… Varumärke? Interna debatter förs externt – kostar kanske i förtroende?

Vinster En ”modern” kanal för inkommande frågor En öppen kanal - visar att vi är öppna för dialog Vi har uppmärksammat och kunnat rätta många små fel Vi lär oss vad besökarna har problem med Vi kan guida besökare mer ”rätt” Vi kan med svaren koppla ihop en besökare med rätt kontakt internt, fortsatt dialog alltså istället för att tappa besökaren – more ”sticky” Vi kan svara en gång istället för många då svaren finns kvar på webben sökbara för andra besökare…

Frågor?

Övningar Planera för start av feedbackfunktion - vad behöver göras? - post-itlappar, 5-10/grupp - grov plan - tidslinje tillsammans Utmaningar och möjligheter med feedbackfunktion. Diskutera två och två.