Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Utifrån entreprenöriellt lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
- en modell för skolutveckling
Källbystugans kvalitetsarbete
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Pedagogisk dokumentation
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Lokal pedagogisk planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Garnteknologi 1 Camilla Byggmästar 25318
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Bedömningskriterier för åk 6
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nya utvecklingssamtal
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Att synliggöra lärande
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Kunskapskrav och matriser
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Kunskapskrav SLÖJD.
”Våga göra överslag!” En learning studie om vardaglig hantering av multiplikation med tvåsiffriga tal.
Begrepp.
Skriva noveller.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
ÅRSKURS 5.
Mönster och uttryck.
ÅRSKURS 4.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Textilarbete Alice Höök.
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Betyg årskurs 6.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Elev loggbok.
Fritt Broderi.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Mot utanförskap.
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Förskolan 2.0.
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Djuren möter ungdomskulturen
Presentationens avskrift:

Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål? Erfarenheter av en learning study i slöjd på Gustav Vasa skola Janice Wemmenhag, Andreas Broman & Jenny Frohagen Stockholm Stad

Hur hänger ihop med vad Färg och form… (Lpo94) - Ska vi undervisa om ”den goda smaken” och ”den goda formen”? Ska vi gå igenom färgcirkeln och prata om färgers symboliska betydelser i olika sammanhang? Vad innebär egentligen ”slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer” (Lgr11)?

Att studera innebörden av symboliska uttryck i slöjdföremål Projektets syfte Att studera innebörden av symboliska uttryck i slöjdföremål

Varför har vi valt att studera detta? Vi har upplevt att det är svårt att undervisa om färg och form (Lpo94). NU03 visar att slöjduppgifter sällan utgår från estetiska och kulturella aspekter Många elever har problem med att förstå hur val av olika estetiska aspekter (symboler/mönster, färg, form, bearbetning, m.m.) påverkar slöjdföremåls uttryck Elever resonerar ofta väldigt ytligt om slöjdföremåls uttryck i termer av ”fint” eller ”fult” istället för att tala om t ex hur färg, form och bearbetning hänger ihop Elever kommenterar ofta brister i arbetet, såsom ett stort hål i en stickad halsduk eller en oslipad träyta, med att ”jag vill ha det så” eller ”jag tycker det är snyggt så”

Learning study – ett sätt att studera och utveckla undervisning Praxisnära forskningsmetod – forskning i skolan, inte om skolan En grupp lärare planerar och analyserar tillsammans med forskare Forskningsfrågan (”lärandeobjektet”) är hämtad från upplevda problem i undervisningen Syftet är att utforska lärandeobjektet och synliggöra vad eleverna har svårt med, s.k. ”kritiska aspekter” Lektionscykel: förtest - lektion - eftertest Flera lektionscykler – oftast tre cykler

Learning study i åk 5 Olika fokus: Cykel 1: Använda symboler Cykel 2: Tolka symboliska uttryck Cykel 3: Skapa ett symboliskt uttryck

Cykel 1 - testuppgift Testuppgift: Att tillverka en dörrskylt som berättar vem som bor bakom dörren genom att använda symboler. Tid: en lektion à 80 min Datainsamling: Observation under arbetet och frågeformulär till eleverna samt foto av elevernas slöjdföremål.

Cykel 1 - elevexempel

Cykel 1 – resultat och slutsatser Ex. på kritisk aspekt: Den yttre formen och genomarbetning Problem med testets fria tolkning: eleverna tolkade/förstod uppgiften mycket olika, t ex som en figur, som en illustration och en rebus Eftersom eleverna fick tolka så fritt blev det mycket svårt att bedöma kvaliteten på skyltens tydlighet. Ex. ”Johnny joggare”

Cykel 2 - testuppgift Testuppgift: Att tolka 5 slöjdföremåls symboliska/estetiska uttryck. Tid: en lektion à 80 min Datainsamling: Frågeformulär till eleverna.

Cykel 2 - elevexempel Exempel på elevsvar på frågan: Vad upplever du att detta föremål används till? (En samisk träkåsa att dricka vatten ur) Elev Förtest Eftertest Elev 1 (förbättring) ”Man kan ge den som leksak till ett barn. (till leksaksspisen)” ”Att dricka ur” Elev 2 (förbättring) ”en prydnad” ”en vattenkosa” Elev 3 (ingen förändring) ”Träsked el hänger på väggen som prydnad” ”Träsked som prydnad” Elev 4 (försämring) ”att skopa mat med” ”jag tror att kosan används som att skyffla saker med”

Cykel 2 - slutsatser Flera elever kunde beskriva föremålens funktion men många hade svårt med att använda rätt begrepp Flera elever hade svårigheter att benämna materialtyper, svar som ”ölburk” och ”vanligt tyg” Flera elever uppfattade t ex kåsan på förtestet som tillhörande ”vikingatiden”, ”medeltiden” och ”gammeldags” men på eftertestet som tillhörande ”en folkgrupp/samerna”, ”samer”, och ”en folkgrupp” Problemet med denna uppgift var att vi upplevde den som ”oslöjdig” dvs. skapandet saknades De samiska föremålen (kåsa, påse, kniv) fångade elevernas intresse

Cykel 3 Testuppgift: Att tillverka en nyckelring med ett samiskt uttryck. Tid: en lektion à 80 min Datainsamling: Observation under arbetet och bandade elevintervjuer samt foto av elevernas slöjdföremål.

Bedömningsaspekter – matris cykel 3 Kritiska aspekter Kvalitet 0 Kvalitet 1 Kvalitet 2 Kvalitet 3 Material Valt icke samiskt material, t ex plast, syntet Kombinerat ett samiskt och icke-samiskt material. Valt ett samiskt eller flera samiska material utan motivering till samiskt material Valt ett samiskt eller flera samiska material med motivering till samiskt material Färger Valt icke samisk färg Kombinerat samisk och icke-samisk färg Valt samisk färg utan motivering till samisk färg Valt samisk färg med motivering till samisk färg Yttre form Valt en kantig eller icke samisk symbolform Valt en rundad eller samisk symbolform kombinerat med en kantig eller icke samisk symbolform Valt en rundad eller samisk symbolform utan motivering till samisk form Valt en rundad eller samisk symbolform med motivering till samisk form Hantverksteknik Valt en obearbetad yta Valt en delvis genomarbetad yta Valt en väl genomarbetad yta utan motivering till samiskt uttryck Valt en väl genomarbetad yta med motivering till samiskt uttryck Symboler/mönster Ej använt några symboler/ mönster eller använt icke samiska symboler/ mönster Kombinerat samiska och icke-samiska symboler/mönster Valt en eller flera samiska symboler/mönster utan motivering till samiska symboler/mönster Valt en eller flera samiska symboler/mönster med motivering till samiska symboler/mönster

Resultat av för- och eftertest i cykel 3

Slutsatser från vår studie Faktorer som underlättar för elevens lärande och för lärarens bedömning av symboliska uttryck: - avgränsa uppgiften till en specifik kultur, t ex en etnisk kultur - lyft fram estetisk begrepp i undervisningen istället för att låta eleverna resonera i termer av fint eller fult - visa på typiska och icke-typiska exempel på estetiska aspekter i undervisningen - viktigt att ge återkoppling/feedback på elevens arbete både under arbetets gång och på det färdiga resultatet!