Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Anders Jönsson, Malmö Högskola
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Borlänge 13 maj 2014.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
The big 5 1.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Hej och välkomna!.
BETYG ÅRSKURS 6 ( - 9).
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Från vardagskunskap till vetenskap
Hovstaskolans styrdokument
Mall för alignmentmatris
Bedömning – en resa med eleverna
Utmaningar i arbetet med BfL
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Betyg årskurs 6.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Matspjälkningssystemet
Bedömning i formativ mening
Att synliggöra det synliga lärandet
Klagshamns rektorsområde
LPP – rörelse Lekar och spel
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan BEDÖMNING: Var befinner sig elevens prestation i förhållande till kunskapskraven? Omdöme Betyg SummativSummativ Formativ Återkoppling Undervisning



SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Exempel från biologiämnet:

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Granska information, kommunicera och ta ställning Genomföra systematiska undersökningar Använda begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Exempel från biologi åk 4-6: Kursplan

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Exempel från betyget E i slutet av årskurs 6 i biolog för EN av förmågorna:

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Exempel för EN av förmågorna:

Kursplan Vad ska eleven kunna GÖRA med sina kunskaper? SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ———

Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen … Feedback Ökad förståelse för mål och kriterier Förbättrade prestationer Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen …

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Exempel från betyget E i slutet av årskurs 6 i biolog för EN av förmågorna:

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Var går gränsen mellan ”enkla” och ”utvecklade” resonemang? Har inblick i …Bidrar …Beskriver … Enkla … Utvecklade … Välutvecklade …



SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör … Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Eleven kan genomföra systematiska undersökningar … Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna Tydliga kriterier och anvisningar

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna Tydliga kriterier och anvisningar

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna Tydliga kriterier och anvisningar Systematisk och förankrad i dokumentation

SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna Tydliga kriterier och anvisningar Systematisk och förankrad i dokumentation Allsidig Från Schoultz (2000)



EffektEffekt Från Nyquist (2003)

Från Hattie & Timperley(2007)

Från Jönsson(2010)

Från Pryor & Crossouard (2010)



Vart är eleven på väg? Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Läraren behöver: Kommunicera förväntningar, i form av mål och kriterier Bedöma var eleverna befinner sig i förhållande till målet Ge feedback som hjälper eleverna framåt Kamraterna behöver: Förstå och kommunicera förväntningar Utnyttja varandra som resurser för deras lärande Eleven behöver: Förstå förväntningar Stöd för att kunna ta ansvar för sitt eget lärande Kamratbedömning Självbedömning Från Wiliam & Thompson (2007)