Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan BEDÖMNING: Var befinner sig elevens prestation i förhållande till kunskapskraven? Omdöme Betyg SummativSummativ Formativ Återkoppling Undervisning
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Exempel från biologiämnet:
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Granska information, kommunicera och ta ställning Genomföra systematiska undersökningar Använda begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Exempel från biologi åk 4-6: Kursplan
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Exempel från betyget E i slutet av årskurs 6 i biolog för EN av förmågorna:
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Exempel för EN av förmågorna:
Kursplan Vad ska eleven kunna GÖRA med sina kunskaper? SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ———
Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen … Feedback Ökad förståelse för mål och kriterier Förbättrade prestationer Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen …
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Exempel från betyget E i slutet av årskurs 6 i biolog för EN av förmågorna:
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Var går gränsen mellan ”enkla” och ”utvecklade” resonemang? Har inblick i …Bidrar …Beskriver … Enkla … Utvecklade … Välutvecklade …
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör … Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Eleven kan genomföra systematiska undersökningar … Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna Tydliga kriterier och anvisningar
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna Tydliga kriterier och anvisningar
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna Tydliga kriterier och anvisningar Systematisk och förankrad i dokumentation
SYFTE——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— CENTRALT INNEHÅLL ——— ——— KUNSKAPS- KRAV——— ——— Kursplan Uppgifter i överensstämmelse med kursplanerna Tydliga kriterier och anvisningar Systematisk och förankrad i dokumentation Allsidig Från Schoultz (2000)
EffektEffekt Från Nyquist (2003)
Från Hattie & Timperley(2007)
Från Jönsson(2010)
Från Pryor & Crossouard (2010)
Vart är eleven på väg? Var befinner sig eleven? Hur ska eleven ta sig vidare? Läraren behöver: Kommunicera förväntningar, i form av mål och kriterier Bedöma var eleverna befinner sig i förhållande till målet Ge feedback som hjälper eleverna framåt Kamraterna behöver: Förstå och kommunicera förväntningar Utnyttja varandra som resurser för deras lärande Eleven behöver: Förstå förväntningar Stöd för att kunna ta ansvar för sitt eget lärande Kamratbedömning Självbedömning Från Wiliam & Thompson (2007)