Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Presentera en flodkultur!
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Anneli och Christians Datorskola
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Vad är teknik?.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Mål och betygskriterier
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Formellt, skarpt och snyggt
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Betyg och förmågor.
Bedömning.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Att synliggöra lärande
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Att övertyga ! Disposition och mall.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Dagens lektion 13/ Mål: Metod: Tid:
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Etik Moral Filosofi.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
PA1201 Projektarbete 100 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
En guide för arbeten i SO
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Världskrigens tid, en mörk tid.
Hållbart engagemang. Vad betyder ett hållbart engagemang?
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Massmedia.
Biologiperiod klass 8 Vecka 2-4 och Vecka 6-7 Vecka 2-4 och Vecka 6-7.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationer, ideologier och folkmord genom
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Sociologi Introduktion.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
Etik- planering.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Religionskunskap 1.
Stormaktstiden grupparbete 1611 och 1721
Presentationens avskrift:

Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp

 Samla fakta om ett U-land och ett I-land. Jämför dessa två.  Vad är lika/olika och varför är det så?  Hur har människor i olika samhällsklasser det i dessa länder?  Vad kan U-landet göra för att utvecklas mot I-landshållet?  Egna synpunkter och åsikter.  Redovisas muntligt/bildspel för klassen.

 Gör en handlingsplan.  Skriv hur du, Hälsingland och Sverige ska göra för att förbättra för U-länderna.  Tänk till och motivera!  Skriv på dator och skicka in till mig.  En till fyra sidor lång.

 Leta i böcker.  Leta på nätet.  Glöm inte att ange källor och att vara källkritisk.

 Muntlig redovisning:  Vecka 4, onsdag 27 januari.  Handlingsplanen:  Vecka 4, fredag 29 januari.

 Gör uppgifterna, muntlig presentation och skriftlig inlämning.  Ta reda på var, hur och varför detta land är ett U-land/I-land. Förstå och ange orsaker till detta.  Kunna centrala begrepp och ord.  Förstå skillnader och likheter.  Förstå betydelsen av miljö/resursfördelning/globalisering.

 Som för Godkänt samt:  Kan ge exempel på hur den lokala utvecklingen hänger samman med den globala. Hur dåtid påverkar nutid.  Du bearbetar och diskuterar ditt material.  Du reflekterar över hur skilda förutsättningar har betydelse för människors sätt att leva och agera.  Du argumenterar utifrån dina kunskaper för ställningstaganden i miljöfrågor.

 Som för G och VG samt:  Du kan utifrån dina kunskaper tolka in begrepp och modeller i andra sammanhang.  Du använder aktivt centrala begrepp och ord när du diskuterar och bearbetar dina fakta.  Du reflekterar över hur skilda förutsättningar har betydelse för människors sätt att leva och agera.  Du argumenterar för dina åsikter.

 Lycka till!  Malin