Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp
Samla fakta om ett U-land och ett I-land. Jämför dessa två. Vad är lika/olika och varför är det så? Hur har människor i olika samhällsklasser det i dessa länder? Vad kan U-landet göra för att utvecklas mot I-landshållet? Egna synpunkter och åsikter. Redovisas muntligt/bildspel för klassen.
Gör en handlingsplan. Skriv hur du, Hälsingland och Sverige ska göra för att förbättra för U-länderna. Tänk till och motivera! Skriv på dator och skicka in till mig. En till fyra sidor lång.
Leta i böcker. Leta på nätet. Glöm inte att ange källor och att vara källkritisk.
Muntlig redovisning: Vecka 4, onsdag 27 januari. Handlingsplanen: Vecka 4, fredag 29 januari.
Gör uppgifterna, muntlig presentation och skriftlig inlämning. Ta reda på var, hur och varför detta land är ett U-land/I-land. Förstå och ange orsaker till detta. Kunna centrala begrepp och ord. Förstå skillnader och likheter. Förstå betydelsen av miljö/resursfördelning/globalisering.
Som för Godkänt samt: Kan ge exempel på hur den lokala utvecklingen hänger samman med den globala. Hur dåtid påverkar nutid. Du bearbetar och diskuterar ditt material. Du reflekterar över hur skilda förutsättningar har betydelse för människors sätt att leva och agera. Du argumenterar utifrån dina kunskaper för ställningstaganden i miljöfrågor.
Som för G och VG samt: Du kan utifrån dina kunskaper tolka in begrepp och modeller i andra sammanhang. Du använder aktivt centrala begrepp och ord när du diskuterar och bearbetar dina fakta. Du reflekterar över hur skilda förutsättningar har betydelse för människors sätt att leva och agera. Du argumenterar för dina åsikter.
Lycka till! Malin