Handelskammaren erbjuder en kvalificerad exportutbildning i Internationell B2B försäljning under hösten Utbildningen riktar sig till personer inom företaget som arbetar med försäljning på en internationell marknad. Internationell B2B Försäljning september 2011 Skellefteå
KVALIFICERAD EXPORTUTBILDNING I SKELLEFTEÅ Exportindustrin i Skellefteå har under senare år påpekat svårigheterna med att rekrytera och utbilda kvalificerade säljare. Handelskammaren har därför fört diskussioner med olika utbildningsanordnare för att kunna erbjuda utbildningar inom detta område. Under vinterhalvåret har Handelskammaren genomfört en inventering för att få en uppfattning om vilket behov av kompetenshöjning som finns för era säljare i exportindustrin. Utifrån resultatet av denna inventering har ett underlag sammanställts som därefter har upphandlats av ett utbildningsföretag och som innehåller de viktigaste momenten för att bli en framgångsrik exportsäljare. Utbildningens kommer att genomföras under två dagar i Skellefteå och riktar sig till de personer inom företaget som säljer på en internationell marknad. Utbildningen genomförs av ett företag som heter Framfot och som har goda referenser inom detta område. Tid:12-13/ Plats:Skellefteå, Scandic Konferenscenter Pris: kr/deltagare för medlemsföretag i Handelskammaren kr/deltagare för icke medlemsföretag (alla priser ex moms) Anmälan: Senast den 20 juni ( anmälan är bindande) till el Upplysningar: Jan Bergmark, Emma Arvidsson, För att utbildningen ska genomföras krävs minst 15 deltagare Förberedelser:Personlig behovsinventering av säljarna inför utbildningen. Praktisk Den första dagen går vi igenom förhandlingsteknik och utformning:kulturella skillnader. Den andra dagen delas säljarna in i två grupper och dagen delas in i två pass om 4 timmar. Här kör den ena gruppen internationell affärsjuridik medan den andra går igenom kundplaner, affärsutveckling, behovsutveckling och prissättning.
Förhandlingsteknik Förhandlingsförberedelser Situationsanpassad förhandling (efterförhandling, förhandling med flera personer, etc) Kulturella skillnader Förhandlingskommunikation Självanalys – vilken förhandlingsstil är din? Internationell affärsjuridik Förståelse för internationella handelsregler – möjligheter och begränsningar Att tänka på när man skriver kontrakt, offerter, affärs-, agent- och distributörsavtal EU-rätt Försäljning B2B Att utveckla en kundrelation Hur man går från säljare till partner Skapandet av en köpvision hos kunden Behovsutveckling och prissättning Kundägarskap & kundplanläggning Fördjupad frågestruktur Kundplanering Dag 1 – måndag den 12 september Dag 2 – tisdag den 13 september
Västerbottens Handelskammare, Expolaris Center, Skellefteå