- en positiv och realistisk självbild

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Varför är Carl Bildt så skicklig på att hantera journalister? Peter Dahlgren medie- och kommunikationsvetare.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Arbetsterapi i skolan.
Barnanpassad utredning
Svenska som andraspråk
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Högtidstal Retorik.
SET Social Emotionell Träning
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Samma fast olika eller olika fast samma?
En vacker tjej bjuder hem en ung man för lite “mys”
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Vad är identitet?.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Hej och välkomna!.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Välkomna Föräldramöte EIF F01/ Sammanslagning av F01/02 Föräldramöte EIF F01/02 Bakgrund Förväntningar Dagsläget.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
HaschAvvänjningsProgram
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
Vad är identitet?.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Adam tänker 1.Han heter Adam. 2.Han tänker inte så bra. 3.Han är arg. 4.Jag tror att han kommer från USA.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Diskussionstillfälle 4
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Retorik- Konsten att tala
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Vad är identitet?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Arbetsterapi i skolan.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Presentationens avskrift:

- en positiv och realistisk självbild Det här är jag - en positiv och realistisk självbild Cecilia Olsson Häggviks Gymnasium och FUB:s Forskningsstiftelse ALA www.up-ab.com

Attityder - Ordets och handlingens makt över tanken Det här är jag Attityder - Ordets och handlingens makt över tanken Normal Onormal normalbegåvning normalfördelningskurvan Vanlig Ovanlig vanliga skolan vanliga kompisar

Det här är jag ”En utvecklingsstörning föds man med och den äger man hela livet”

Elevens självbild – skolans ansvar Det här är jag Elevens självbild – skolans ansvar Grundsär Mål som eleverna skall ha uppnått då skolgången avslutas: Eleven skall efter sina förutsättningar: känna till något om begåvningsnedsättningen och dess konsekvenser (Grundsär, kursplan, samhällsorienterade ämnen, s.39) Skolan ansvarar för att varje elev som lämnar grundsärskolan har ökat medvetenheten om sina egna förutsättningar har ökat sin förmåga att kompensera verkningarna av utvecklingsstörningen i det dagliga livet (Lpo 94 s. 11)

Elevens självbild – skolans ansvar Det här är jag Elevens självbild – skolans ansvar Gymnasiesär Skolan skall i sin undervisning i individ och samhälle sträva efter att eleven: Fördjupar sina kunskaper om sig själv och om sina möjligheter och behov samt får hjälp att utveckla en egen livsstil (Gysär 2002:1, kursplaner, nationella o specialutformade program, s. 136) Individuella programmet ?

Eleven har en positiv och realistisk syn på sig själv Det här är jag Övergripande mål: Eleven har en positiv och realistisk syn på sig själv NN vet att han har en lindrig utvecklingsstörning. Han kan tala om för andra vad han är bra på och vad han har svårt för. Han vet vad som underlättar för honom och kan informera andra om det vid behov. Elev 1 NN vet varför han går i särskola. Han vet vad han är bra på och vad han har svårt för och kan överlämna den informationen till andra. Elev 2 NN visar att hon vet att hon kan påverka sin omgivning. Hon vill ofta försöka själv men tar emot hjälp när hon inte kan. Elev 3

Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning Det här är jag Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning ”Jag blir arg ibland, undrar hur det skulle vara om jag inte hade en utvecklingsstörning. Varför måste man vara funktionshindrad?” Önskar bort

Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning Det här är jag Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning ”När någon talar om hur jag ska göra och sen när jag ska göra det har jag glömt bort vad dom sa. Då tror jag att det beror på utvecklingsstörningen” Pragmatisk ”Jag accepterar den inte men jag har lärt mig att leva med den”.

Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning Det här är jag Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning ”Jag tror inte det spelar så stor roll – jag är den jag är och jag tror att det mesta av mig inte hade varit så annorlunda ifall jag inte hade haft utvecklingsstörning”. Det spelar ingen roll

Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning Det här är jag Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning ”Jag vet att jag har en kromosom mer än andra. Därför är jag vigare än andra fast jag har hjärtfel också”. Positiv-realistisk ”Jag är lika bra som andra men saker tar längre tid för mig ”

Att veta vem man är En person – många identiteter Det här är jag Tjej Går i skolan Gillar Darin Har släkt i Finland Går i teatergrupp Har en utvecklings-störning

Hjälp!! ”Kan jag hjälpa dig?” ”Hjälpinsatser” ”Hjälp och stöd…” Det här är jag Hjälp!! ”Kan jag hjälpa dig?” ”Hjälpinsatser” ”Hjälp och stöd…” ”Hjälpmedel”

Eleven ber om hjälp vid behov Övergripande mål Det här är jag Eleven ber om hjälp vid behov Elev 1 NN har varierade och bra sätt att be om hjälp beroende på situationen. Kan be om hjälp i förväg, t.ex att passa en tid NN ber om hjälp i olika konkreta situationer, t.ex att välja program vid datorn. NN använder ett ”hjälp”kort vid behov. Elev 2 NN kan påkalla uppmärksamhet med t.ex ringsignal. NN för någons hand till det han vill ha hjälp med Elev 3

Att vara bärare av sin egen information Det här är jag Att vara bärare av sin egen information

Att vara bärare av sin egen information Det här är jag Att vara bärare av sin egen information

Att vara bärare av sin egen information Det här är jag Att vara bärare av sin egen information

Kunskaper om det egna funktionshindret Det här är jag ”När jag var mindre och inte visste gick jag och grubblade jättemycket över varför jag inte var som alla andra”.

Kunskaper om det egna funktionshindret Det här är jag ”Att veta att man har en utvecklingsstörning gör det lättare att leva med den”.

Att ta del av sin egen utredning Det här är jag

Att ta del av sin egen utredning Det här är jag

Att ta del av sin egen utredning Det här är jag

Att ta del av sin egen utredning Det här är jag

Att ta del av sin egen utredning Det här är jag

Att ta del av sin egen utredning Det här är jag

Lägga papper eller linjal under texten. Inplastat kort på dukningen Det här är jag Konferens om sig själv Bra hjälp Lägga papper eller linjal under texten. Inplastat kort på dukningen Äggklocka Träna i rollspel 3 olika arbeten, t.ex: Metro – 20 min. Stretcha – 10 min. Arbetsblad – resten av tiden Förklara och rita Ta korta pauser Inplastat schema

Och sen då? Realistiska livsmål Det här är jag Och sen då? Realistiska livsmål

NinjaKoll Ett läromedel om utvecklingsstörning för ungdomar med lindrig utvecklingsstörning Film + Lärarhandledning Kommer till hösten! FUB:s forskningsstiftelse ALA