- en positiv och realistisk självbild Det här är jag - en positiv och realistisk självbild Cecilia Olsson Häggviks Gymnasium och FUB:s Forskningsstiftelse ALA www.up-ab.com
Attityder - Ordets och handlingens makt över tanken Det här är jag Attityder - Ordets och handlingens makt över tanken Normal Onormal normalbegåvning normalfördelningskurvan Vanlig Ovanlig vanliga skolan vanliga kompisar
Det här är jag ”En utvecklingsstörning föds man med och den äger man hela livet”
Elevens självbild – skolans ansvar Det här är jag Elevens självbild – skolans ansvar Grundsär Mål som eleverna skall ha uppnått då skolgången avslutas: Eleven skall efter sina förutsättningar: känna till något om begåvningsnedsättningen och dess konsekvenser (Grundsär, kursplan, samhällsorienterade ämnen, s.39) Skolan ansvarar för att varje elev som lämnar grundsärskolan har ökat medvetenheten om sina egna förutsättningar har ökat sin förmåga att kompensera verkningarna av utvecklingsstörningen i det dagliga livet (Lpo 94 s. 11)
Elevens självbild – skolans ansvar Det här är jag Elevens självbild – skolans ansvar Gymnasiesär Skolan skall i sin undervisning i individ och samhälle sträva efter att eleven: Fördjupar sina kunskaper om sig själv och om sina möjligheter och behov samt får hjälp att utveckla en egen livsstil (Gysär 2002:1, kursplaner, nationella o specialutformade program, s. 136) Individuella programmet ?
Eleven har en positiv och realistisk syn på sig själv Det här är jag Övergripande mål: Eleven har en positiv och realistisk syn på sig själv NN vet att han har en lindrig utvecklingsstörning. Han kan tala om för andra vad han är bra på och vad han har svårt för. Han vet vad som underlättar för honom och kan informera andra om det vid behov. Elev 1 NN vet varför han går i särskola. Han vet vad han är bra på och vad han har svårt för och kan överlämna den informationen till andra. Elev 2 NN visar att hon vet att hon kan påverka sin omgivning. Hon vill ofta försöka själv men tar emot hjälp när hon inte kan. Elev 3
Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning Det här är jag Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning ”Jag blir arg ibland, undrar hur det skulle vara om jag inte hade en utvecklingsstörning. Varför måste man vara funktionshindrad?” Önskar bort
Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning Det här är jag Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning ”När någon talar om hur jag ska göra och sen när jag ska göra det har jag glömt bort vad dom sa. Då tror jag att det beror på utvecklingsstörningen” Pragmatisk ”Jag accepterar den inte men jag har lärt mig att leva med den”.
Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning Det här är jag Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning ”Jag tror inte det spelar så stor roll – jag är den jag är och jag tror att det mesta av mig inte hade varit så annorlunda ifall jag inte hade haft utvecklingsstörning”. Det spelar ingen roll
Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning Det här är jag Egen inställning till att ha en utvecklingsstörning ”Jag vet att jag har en kromosom mer än andra. Därför är jag vigare än andra fast jag har hjärtfel också”. Positiv-realistisk ”Jag är lika bra som andra men saker tar längre tid för mig ”
Att veta vem man är En person – många identiteter Det här är jag Tjej Går i skolan Gillar Darin Har släkt i Finland Går i teatergrupp Har en utvecklings-störning
Hjälp!! ”Kan jag hjälpa dig?” ”Hjälpinsatser” ”Hjälp och stöd…” Det här är jag Hjälp!! ”Kan jag hjälpa dig?” ”Hjälpinsatser” ”Hjälp och stöd…” ”Hjälpmedel”
Eleven ber om hjälp vid behov Övergripande mål Det här är jag Eleven ber om hjälp vid behov Elev 1 NN har varierade och bra sätt att be om hjälp beroende på situationen. Kan be om hjälp i förväg, t.ex att passa en tid NN ber om hjälp i olika konkreta situationer, t.ex att välja program vid datorn. NN använder ett ”hjälp”kort vid behov. Elev 2 NN kan påkalla uppmärksamhet med t.ex ringsignal. NN för någons hand till det han vill ha hjälp med Elev 3
Att vara bärare av sin egen information Det här är jag Att vara bärare av sin egen information
Att vara bärare av sin egen information Det här är jag Att vara bärare av sin egen information
Att vara bärare av sin egen information Det här är jag Att vara bärare av sin egen information
Kunskaper om det egna funktionshindret Det här är jag ”När jag var mindre och inte visste gick jag och grubblade jättemycket över varför jag inte var som alla andra”.
Kunskaper om det egna funktionshindret Det här är jag ”Att veta att man har en utvecklingsstörning gör det lättare att leva med den”.
Att ta del av sin egen utredning Det här är jag
Att ta del av sin egen utredning Det här är jag
Att ta del av sin egen utredning Det här är jag
Att ta del av sin egen utredning Det här är jag
Att ta del av sin egen utredning Det här är jag
Att ta del av sin egen utredning Det här är jag
Lägga papper eller linjal under texten. Inplastat kort på dukningen Det här är jag Konferens om sig själv Bra hjälp Lägga papper eller linjal under texten. Inplastat kort på dukningen Äggklocka Träna i rollspel 3 olika arbeten, t.ex: Metro – 20 min. Stretcha – 10 min. Arbetsblad – resten av tiden Förklara och rita Ta korta pauser Inplastat schema
Och sen då? Realistiska livsmål Det här är jag Och sen då? Realistiska livsmål
NinjaKoll Ett läromedel om utvecklingsstörning för ungdomar med lindrig utvecklingsstörning Film + Lärarhandledning Kommer till hösten! FUB:s forskningsstiftelse ALA