Docent i pedagogiskt arbete, FD

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad bedöms i ämnet bild? Klicka manuellt för visning!
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat
Utifrån entreprenöriellt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
The big 5 1.
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
Lund Studentlitteratur
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Nya utvecklingssamtal
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Kunskapskrav SLÖJD.
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Nätverk kursplanepiloter
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
ÅRSKURS 5.
Mönster och uttryck.
ÅRSKURS 4.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
INTUITION OCH INTENTION. Intentionen arbetar som drömmen. Freud menar att vi bearbetar problemet genom att röra oss i en cirkelrörelse runt problemets.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Formativt och Summativt
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Betyg årskurs 6.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Fritt Broderi.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Mot utanförskap.
Rädda klassrummet.
Bedömning i formativ mening
Djuren möter ungdomskulturen
Förskolan 2.0.
DET-Uppgifter.
Klagshamns rektorsområde
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Presentationens avskrift:

Docent i pedagogiskt arbete, FD kajsa.borg@telia.com

Bedömning av skapande processer i slöjd @ Kajsa Borg

Vad vet vi om hur lärare i slöjd arbetar med bedömning? 1. De bedömer främst hantverkskunskaper i både process och produkt (Kajsa Borg) 2. De är inte särskilt tydliga sin feed back (Anna Ekström) 3. De talar inte särskilt ofta med sina elever om bedömningsfrågor (NU 2003) @ Kajsa Borg

Att främst bedöma hantverkskunskaper innebär att andra kunskaper inte bedöms eller anses vara mindre viktiga form och färg kommenteras inte eller berörs endast i förbigående värdering och reflektion ingår vanligtvis inte i bedömningen @ Kajsa Borg

2. Ingen tydlig feed back Ospecifikt beröm och inlindad kritik vid redovisningar i den textilärarutbild-ningen: 100 uttalanden varav -generellt beröm 70% -kritik på detaljnivå 30% • Bedömningen blir otydlig - vad menar egentligen läraren? O, Så häftigt! Jättefint! Kanske litet mycket på den. Proportionerna blir kanske bättre på avstånd? @ Kajsa Borg

3. NU-03 Lärare och elever är inte alltid överens om vad som påverkar slöjdbetyget, lärarna säger sig bedöma processen, medan många elever tror att det färdig slöjdföremålet är det viktigaste Enl. 59% av eleverna talar läraren om betyg 1 gång/termin 29% av eleverna säger att de aldrig talar om betyg tillsammans med läraren. Hur mkt nytt eleven lärt sig L 94%, E 70% Om eleven visat initiativförmåga och kreativitet L100, E 78 - störst skillnad Det färdiga slöjdföremålet L 26 mycket, E 57 mycket @ Kajsa Borg

Vad skall bedömas i slöjdundervisningen? Eleven ska kunna Formge och framställa föremål Förstå instruktioner och ta egna initiativ Använda redskap, verktyg och maskiner Motivera egna val Utveckla idéer/bidra med idéer Pröva och ompröva materialanvändning och teknikval 7. Formulera och välja handlings-alternativ 8. Använda (och förstå) slöjdspecifika begrepp Ge omdömen om arbets-processer samt identifiera och kommentera samband mellan form, funktion och kvalitet. Tolka och resonera om slöjdföremåls uttryck, traditioner samt trender och påverkan från olika kulturer. Kajsa Borg @ Kajsa Borg

Uppgifterna måste formuleras så att de går att bedöma! Problem: Hur bedöma ”egen idé”? Hur bedöma när alla elever gör olika saker? Hur sätta gemensamt betyg i slöjd, när olika lärare bedömer olika? Hur veta att/om olika uppgifter är likvärdiga? Läs uppgiften!! @ Kajsa Borg

Autentiska uppgifter Uppgiften liknar ”verkligheten” och är komplex Uppgiften lämnar många möjligheter till egna tolkningar Uppgiften ska överensstämma med ämnets målsättning @ Kajsa Borg

Autentiska bedömningar Bedömningen är öppen, dvs ej begränsad till vissa föreskrivna kunskaper, vilket är fallet i de flesta test Bedömning sker direkt av observerbara handlingar eller prestationer Elevernas kunskaper skall så långt möjligt användas när de löser uppgiften, men även behov av nya kunskaper ska vägas in i bedömningen En tidningsartikel bedöms annorlunda än en vanlig uppsats. Direktbedömning, klarar eller klarar inte att utföra xx Alla ämnen ger intellektuella och handlingsgrundande Verktyg @ Kajsa Borg

Tillförlitlighet Tillförlitligheten i standardiserade test är god när det gäller att jämföra antalet poäng/fråga, men låg när det gäller att förutsäga hur provet testar elevens prestationer i ”verkligheten”. Tillförlitligheten i autentisk bedömning är låg när det gäller detaljjämförelse, men god när det gäller verklighetsanknytningen. Betygsättning bör grundas på FLERA öppna bedömningar. Olika bedömninsinstrument har olika styrkor och svagheter @ Kajsa Borg

Förhandlingskultur Elevernas delaktighet och möjlighet att påverka gör bedömningen svårare Att vara tydlig med syftet med uppgiften är viktigt Sätt ramar inom vilka eleverna kan röra sig så ”fritt” som möjligt Gör eleverna delaktiga i bedömningsarbetet @ Kajsa Borg

Hög tillförlitlighet När olika lärare gör liknande bedömningar När samma kunskaper prövas vid flera tillfällen När läraren är medveten om problemen och försöker motverka subjektivitet @ Kajsa Borg

Goda bedömare Gör bedömningar av god kvalitet - vilka ger nyanserad info om elevens kunskaper Kan tydliggöra kopplingen mellan genomförda uppgifter och betyg Ser till att den formativa bedömningen riktas mot samma mål som den summativa Använder sig av olika slags bedömningar Samarbetar med andra lärare i bedömningsfrågor @ Kajsa Borg

Olika typer av bedömningar Självbedömning Kamratbedömning Lärarbedömning @ Kajsa Borg

Tillsammans lyfter vi slöjden Som professionella bedömare lyfter vi fram våra elevers kunskaper! @ Kajsa Borg