Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Läget 2008: 88 % av svenskarna har tillgång till Internet hemma 74 % av svenskarna har tillgång till bredband hemma 71 % av svenskarna använder Internet dagligen 21 % av svenskarna använder Internet i mobilen 16 % av svenskarna använder INTE Internet 15 % av svenskarna e-handlar regelbundet
Vad betyder det här?
Vi lever i en tid av avmärkvärdiserin g
Det digitala är normalt. Digital teknik har vardagligserats
Att välja ett analogt liv är att aktivt välja utanförskap
Unga människor växer upp i en digital värld och ser denna värld som den enda och självklara
Våra datorer kan inte längre förstås som separata enheter. Vi är inte bara uppkopplade, vi är alltmer ihopkopplade
Det digitala är kulturens default
Digitalt är inte analogt, fast bättre. Det är något fundamentalt annorlunda
Texter cirkulerar, videos korslänkas och bilder kopieras – allt flyter runt i en oändlig binär ström av data
Det digitala är inte fast - det är till sin natur föränderligt och blandningsbart
Framför datorn är det nästan lika vanligt att kopiera, klippa ut och klistra in som att andas
Det finns inga digitala original, bara oändligt många kopior. Och distributionskostnaderna går mot noll
Vi lever i en tid av paradoxer
Det finns ingen enkel tolkning av samhällets förhållande till den digitala utvecklingen. Snarare blir verkligheten alltmera svåröverskådlig i takt med att världen digitaliseras.
Demokratisering och genomskinlighet är sambo med övervakning och kontroll
Himmel och helvete bor grannar på nätet
Nuet påminner om förra sekelskiftet när industrialiseringen stod i centrum för människans förhoppningar och rädslor.
Konvergens och divergens: en apparat, många distributionsvägar
Alla mediehus blir flerkanaliga
Ingen distributör kan äga sitt innehåll
Digital information är flyktig och odödlig
Fragmentiserade och sammanlänkande användare
Att länka är att dela med sig av digitalt överflöd i en lekfull gåvoekonomi och remixkultur
Fildelning är en instinkt på de sociala nätverken. Uppdelningen offentligt och privat finns inte längre, inte heller mitt och vårt.
Vad är nytt i det nya (finns det asociala medier)?
Det finns inget nytt medielandskap
Tekniken tränger sig på, men medievanor är trögrörliga
Gamla och nya medier samexisterar
De stora förändringarna sker långsamt. Därför är det viktigt att skilja på tillgång och användning.
Tekniken innehåller ingen färdig framtid, inte heller erbjuder den någon tydlig kompasskurs
Medier är verktyg, men också modernitetsmarkörer och statussymboler
Att nästan bo i framtiden har en förförisk lockelse
Gör inte det bästa till det godas fiende
Ställ ingenjörerna under förmyndare
Idéer kan inte ersättas med teknik
Mediet är inte budskapet. Innehåll och budskap gör före form och paketering
Content is King (and Public is President)
Nya medier och jakten på nya målgrupper är inget självändamål
Publiken bestämmer: omvärldsanalys och användarstudier är viktigt
Gör användare till medarbetare
Nätverka, samarbeta, skapa en öppen diskussionskultur
Talk the talk, then walk the talk...
Osäkerhet är normalt, tvärsäkerhet osunt. Varning för propellermössorna
Kontakt och feedback: Lars Ilshammar