Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
Fordonets Teknik o Mekanik
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
SAMMANFATTNING Fordon och bränslen
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europé Del 4: Clean Drive.
Hållbar upphandling i hälso- och sjukvården - Så arbetar vi i Blekinge
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe
vanliga bilar vs miljöbilar
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Edströmska Trafiklärareutbildningen
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Fossilbränslefri region
Fossilfri Kollektivtrafik 2025 Miljömålsmiljonen, Länsstyrelsen
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
för dig som reser i Skåne
Horisontella mål i projektverksamhet
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
Miljökrav för upphandling av entreprenader
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Utbildning i sparsam / bränsleeffektiv körning med lastbil via webben.
Program Kort om Miljöstyrningsrådet
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Energiförsörjning.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Val av transport till resmålet.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
BIOGAS VÄST Vision och strategi för omläggning till biogas i transportsektorn Sören Kviberg, Ordf i Miljönämnden, Västra Götalandsregionen.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Hållbar Mobilitet Skåne … verkar för att minska efterfrågan på transporter och få fler att välja alternativ som är mer miljövänliga … initierar och driver.
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
FEM PROGRAMOMRÅDEN TRAFIKSÄKERHET OCH AUTOMATISERADE FORDON ENERGI OCH MILJÖ EFFEKTIVA OCH UPPKOPPLADE TRANSPORTSYSTEM HÅLLBAR PRODUKTION ELEKTRONIK, MJUKVARA.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Klimatsmart Ekokommunen Trosa Elin van Dooren, kommunekolog Rickard Österlund, energi- och klimatrådgivare.
Den enda lösningen i världen som verkar direkt inuti tanken
Upphandlingssamverkan mellan Falun, Borlänge, Ludvika, Gagnef, Säter och Hedemora kommuner Våra ramavtal ger goda affärer UhC-dagen 2015 i Borlänge.
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Snart två år sedan FFF dagen Jakob Lagercrantz 2030-sekretariatet.
Vilka krav kan du ställa för hållbara transporter? Örebro Natalie Tordnell.
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Arbetsområde: Utvecklande av ett miljövänligt vägtrafiksystem.
Välkommen till Miljöombudsträff Den 14 dec 2015 kl
Fem programområden Energi och miljö
Peter Nohrstedt Hållbarhetsansvarig SKL Kommentus
Sten från Kina och etanol från Brasilien - etiska krav i praktiken Göteborgs stad Trafikkontoret tel
Socialt ansvarsfull upphandling
Miljöbilar 2007/2008 – Myndigheter som uppfyllt kraven eller ej
Miljö och social hållbarhet i upphandling
Presentationens avskrift:

Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav” HIPPU vikarierande projektledare fordon och transporter

Transporter står för ca 60% av koldioxidutsläppen i Sverige Miljöpåverkan Transporter står för ca 60% av koldioxidutsläppen i Sverige Sveriges mål är att uppnå en fossilbränsle oberoende fordonflotta till 2030. I Sverige finns ca 4,4 miljoner personbilar registrerade. Ca 9 % av nybilförsäljning är miljöbilar enligt definitionen från 2013. 2012 var det över 40% men då med en annan definition på miljöbil. I siffrorna är hämtade från Bil Sweden http://www.bilsweden.se/ny_statistik/tidsserier/fordonsstat131001 Källa är Trafikanalys/SCB

Är färdiga att användas som de är Är förenliga med LOU MSR kriterier är: Frivilliga! Har tagits fram inom en expert grupp med både upphandlare, leverantörer och andra intressenter Är färdiga att användas som de är Är förenliga med LOU Drivande miljökrav d v s de är över lagstiftningen I siffrorna är hämtade från Bil Sweden http://www.bilsweden.se/ny_statistik/tidsserier/fordonsstat131001 Källa är Trafikanalys/SCB

MSR miljökrav på fordon & transporter Finns för! Lätta: personbilar, minibussar & lätta lastbilar) tunga fordon Miljöstyrningsrådets LCC-verktyg för personbilar EU:s kostnadskalkyl för fordon finns på vår hemsida Drivmedel Godstransporter (uppdatering påbörjats) Persontransporter

Hur kan MSR underlätta att uppfylla Lagen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa Kollektivtrafiktjänster.

MSR nya krav koldioxid krav nivåer för år 2012 & 2013 för personbilar med fossila drivmedel

Det viktbaserade avancerade Kravet för personbilar med fossila drivmedel Har fordons med maximalt sex sittplatser utöver förarplatsen, ett lägre värde för utsläpp av CO2 än kriterierna för miljöbil enligt förordning om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och bilresor (SFS 2009:1) beräknade enligt följande formel? Bensin och diesel: Utsläpp av CO2=75+0,0457*(tjänstevikt-1372) Gas och biodrivmedel1: Utsläpp av CO2=132+0,0457*(tjänstevikt- 1372)

MSR koldioxid krav nivåer för år 2012 & 2013 för personbilar med biodrivmedel

MSR krav på basnivå finns: CO2för personbilar teknisk specifikation Kostnadsberäkning EU-metod tilldelningskriterier Livscykelkostnad-LCC tilldelningskriterier Socialt ansvarstagande särskilda kontraktsvillkor

PÅ avancerad nivå finns: CO2för personbilar Teknisk specifikation Fordonsbuller: 72 dB oavsett bränsle Teknisk specifikation System för övervakning av lufttryck i däck Teknisk specifikation Växlingsindikator Teknisk specifikation Stödsystem för sparsam körning Teknisk specifikation ISA-Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet Teknisk specifikation Kostnadsberäkning EU-metod Tilldelningskriterier Livscykelkostnad-LCC Tilldelningskriterier Socialt ansvarstagande Särskilda kontraktsvillkor

På SPJUTSPETS NIVÅ tillkommer CO2för personbilar (supermiljöbil)Teknisk specifikation Avgasemissioner Uppfyller fordon Euro 6? Tilldelningskriterier Fordonsbuller: 72 dB oavsett bränsle Teknisk specifikation System för övervakning av lufttryck i däck Teknisk specifikation Växlingsindikator Teknisk specifikation Stödsystem för sparsam körning Teknisk specifikation ISA-Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet Teknisk specifikation Kostnadsberäkning EU-metod Tilldelningskriterier Livscykelkostnad-LCC Tilldelningskriterier Socialt ansvarstagande Särskilda kontraktsvillkor

CO2 krav för minibussar & lätta lastbilar Basnivå: 215 g CO2 /km (fossilt drivmedel), eller 340 g CO2 /km (biodrivmedel) Avancerad: 195 g CO2 /km (fossilt drivmedel), eller 310 g CO2 /km (biodrivmedel) Spjutspets: 185 g CO2 /km (fossilt drivmedel), eller LÄTTA LASTBILAR Basnivå: 225 g CO2 /km (fossilt drivmedel), eller Drivs med alternativa drivmedel) Avancerad: 195 g CO2 /km (fossilt drivmedel), eller Spjutspets: 175 g CO2 /km (fossilt drivmedel), eller

Uppföljning av krav för fordon Relativt enkelt Information från vägtrafikregistret alt. fordonstillverkare

Vilka krav kan man ställa på transporter? Miljöledningsarbete Miljöstatistik Krav på fordonet Krav där leverantören optimerar Krav på alternativa drivmedel Krav på däckens rullmotstånd Krav vid anskaffning Krav på underhåll och sparsam körning

Både fossila och förnybara Fokuserar på: klimat spårbarhet Krav på Drivmedel Både fossila och förnybara Fokuserar på: klimat spårbarhet markanvändning sociala krav Annie brukar inte hinna med.

Om ni har frågor eller förslag kontakta mig! hippu@msr.se 08-501 055 57 www.msr.se På webben finns mer information.