E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Advertisements

HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Vad vet vi om aktiva kunder och kundnöjdhet? Dialogforum 10 december 2012 Samordningsrådet för smarta elnät Yvonne Fredriksson, GD.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Urskogs-studien Samhällsekonomiska intäkter och kostnader av att spara vissa urskogar Värderade 11 primära rekreationsområden Enkätundersökning 1100 svenskar.
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Fastighetsbyrån Undersökning Myrorna. Bakgrund • Mellan den 8:e och 16:e mars 2011 genomförde Reagera Marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån en.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
Idrottslärare om astma
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
PER AHLBOM PARTNERANSVARIG DIBS Oktober, KORT OM DIBS • kunder •13 miljon konsumenter •100 miljarder SEK •1 miljard transaktioner på tisdag.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Miljarder möjligheter på en plats!
KUND: Psoriasisförbundet/Pfizer Novus: Helena Björck Ida af Robson
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
”Service i Världsklass”
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Handel i världen - varför då?
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Finansförbundets motionsskola.
Vattenfall Vindkraft Bruzaholm MarkCheck Juni 2014.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Finansieras av Arvsfonden Nytt Nödvändigt Nu. Samarbetspartners Finansieras av Arvsfonden Projektet Mainstreaming.
VAD HÄNDER MED LOK-STÖDET? Från manuellt till digitalt Från nu och in i framtiden.
Tillståndsöverföring - vad bör man tänka på?
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Anslutningspris för fiber till villa
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Bättre företagsklimat
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Solna stad Skolundersökning 2015 December Om undersökningen Bakgrund Solna stad genomför regelbundet en brukarundersökning i förskola, och grundskola.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Oktober 2015 Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag.
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
Servicehandelsindex HUI Research
Solna stad Skolundersökning 2015
Vårdföretagarna Medlemsundersökning December 2007.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag December 2017.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
1 1.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Handelsbarometern April 2019.
Handelsbarometern Maj 2019.
Presentationens avskrift:

E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH

Innehåll 1.Bakgrund 2.Undersökningen 3.Problem: dagens system 4.Lösning: nytt system 5.Slutsatser © 2011 HUI RESEARCH

Dagens lösenord utgör en säkerhetsrisk  Internetanvändande kräver olika inloggningsförfarande, vilket medför krav på en mängd olika lösenord.  För enkelhetens skull använder sannolikt många individer ett och samma lösenord. I detta ligger en säkerhetsrisk då en bedragare via ett lösenord skulle kunna få tillgång till flera sidor.  Detta har också hänt senaste tiden. Hemsidor och konton har kapats, och bedragaren har fått tillgång till flera andra sidor.  En lösning för denna problematik skulle vara att använda en säkrare typ av inloggningsförfarande, typ e-legitimation som används av vissa banker och myndigheter. © 2011 HUI RESEARCH

Syfte och mål  Uppdraget syftar till att kartlägga attityder hos e-handelsföretag. Är e- handelns aktörer intresserade av ett standardiserat identifieringssystem och varför.  Genom att undersöka e-handelns intresse för detta kan identifieringssystemets relevans fastställas.  Ytterligare ett syfte är att sprida information kring detta för att få leverantörer av denna tjänst intresserade. © 2011 HUI RESEARCH

Undersökningen •Undersökningen har utförts på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) •Undersökningen skedde via en webbenkät till svenska e-handelsföretag, oktober-november 2011 •Antal respondenter: 112 st •Svarsfrekvens: 18 procent © 2011 HUI RESEARCH

Inloggning är ett hinder för e-handelsaffären © 2011 HUI RESEARCH

81 procent av företagen upplever att kunder avbryter sitt köp pga inloggningssystemen © 2011 HUI RESEARCH Svarande på denna fråga är de som använder sig av inloggningssystem. Ca 40 procent av företagen använder sig inte av inloggningssystem

Det nya identifieringssystemet © 2011 HUI RESEARCH  Tänk dig att e-handelskonsumenten kunde använda ett och samma lösenord till samtliga e-handelssajter.  Garanterat säkert för konsumenten och skapar trygghet i kundernas e-handelsaffärer.  Företagens administration förenklas tack vare uppdaterade person- och adressregister. Sannolikt skulle också betalningssäkerhet kunna adderas så att företagen kunde fakturera betalningssäkra kunder.

72 procent visar ett intresse för ett standardiserat inloggningssystem © 2011 HUI RESEARCH

Ökad försäljning med ett standardiserat inloggningssystem © 2011 HUI RESEARCH Hur väl instämmer du i följande påståenden…? 5= instämmer helt, 1= Instämmer inte alls

… men ökad säkerhet är inte en anledning till att byta inloggningssystem © 2011 HUI RESEARCH 5= instämmer helt, 1= Instämmer inte alls

… och inte heller de administrativa kostnaderna © 2011 HUI RESEARCH 5= instämmer helt, 1= Instämmer inte alls

Försäljningen skulle öka med ca en miljard, 3,5 procent, om ett nytt inloggningssystem infördes © 2011 HUI RESEARCH Beräkningen bygger på ett antagande om att 30 % av företagen ökar sin omsättning med 5 %, 13 % ökar med sin omsättning med 15 %. Detta ger en ökning med 3,5 % från dagens 28 miljarder, dvs. ca 1 miljard kronor.

Svensk Handel ses som den mest naturliga part att fungera som administratör © 2011 HUI RESEARCH Som andra aktörer nämns Trygg e-handel och Svensk distanshandel

Det råder delade meningar kring betalningsviljan för ett nytt system - svår fråga att besvara © 2011 HUI RESEARCH

Slutsatser © 2011 HUI RESEARCH  Dagens inloggningsförfarande bromsar e-handeln  Inställningen till ett nytt system är positiv bland e-handlarna  Försäljningen tros öka på grund av ett nytt standardiserat system

För ytterligare frågor, kontakta: Jonas Arnberg Tel: , E-post: Carin Blom Tel: , E-post: © 2011 HUI RESEARCH