1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt 10797 © Novus.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 1. Är bostadsrätten attraktiv?
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Idrottslärare om astma
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Relationsekonomi – så ser vi på partnerns privatekonomiska vanor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
RAPPORT Hur går det för kunderna – en uppföljande mätning Juli 2012 Kund: NyföretagarCentrum Sverige Kontaktperson: Harry Goldman, Daniel Dworetsky Kontakt.
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Novus Opinion ”Allmänheten om bemanningsföretagen”
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
Seniorbarometern Skandia Sv Informationsklass: Öppen 2 Bakgrund och metod Bakgrund Syfte Målgrupp Metod I Seniorbarometern har Skandia låtit intervjua.
Att ta tempen på den unga målgruppen
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
© Synovate Ungas attityder till rökning
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
© Synovate Rapport: Svenskt Sigill- en kartläggning av konsumenternas attityder Utdrag ur.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Marknadsundersökning Förvaring sep 2009 Sverige. Genomförande Undersökningen är genomförd av Norstat på uppdrag av JM AB/Seniorgården AB. I Sverige är.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Skåne och Blekinge om arbetstider 20 januari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Novus Boende i Dalarna och Gävleborg om frivilligt arbete November 2010 Dalarna och Gävleborg Arne Modig 2046.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Ahmad Azizi Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober 2008-maj 2009 Ahmad Azizi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Rapport Nya postrutiner
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkommen till TCO-landet!
Allmänhetens syn på vissa arbetsmarknadsfrågor
Arbetsmiljöundersökning 2018
Presentationens avskrift:

1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus

2 Projektbeskrivning • Uppdragsgivare: Byggnads • Målgrupp: Unga vuxna, 18-32år • Urval: Det slumpmässiga urvalet drogs ur Novus riksrepresentativa Sverigepanel. • Fältperiod: 30 maj- 14 juni 2012 • Insamlingsmetod: Webbintervjuer • Antal intervjuer: Totalt 1000 genomförda webbintervjuer. • Svarsfrekvens: 53% • Ansvarig fältledare på Novus: Fredrik Nilsson Projektbeskrivning • Uppdragsgivare: Byggnads • Målgrupp: Unga vuxna, 18-32år • Urval: Det slumpmässiga urvalet drogs ur Novus riksrepresentativa Sverigepanel. • Fältperiod: 30 maj- 14 juni 2012 • Insamlingsmetod: Webbintervjuer • Antal intervjuer: Totalt 1000 genomförda webbintervjuer. • Svarsfrekvens: 53% • Ansvarig fältledare på Novus: Fredrik Nilsson

3  ett oberoende och politiskt obundet undersökningsföretag som grundades 2006-noterat på Aktiebörsen  kombinerar onlineteknik med erfaren analys- och undersökningskompetens, fullserviceföretag inom undersökningsbranschen.  Undersökningar inom alla områden,  Opinion  Medarbetarundersökningar  Andra marknadsundersökningar kring lojalitet, varumärke, affärsutveckling etc. Metoder: Kvantitativa Kvalitativa undersökningar TelefonFokusgrupper (online och fysiska) SMSInsiktsgrupper WebDjupintervjuer Postalt  medlemmar i SMIF och ESOMAR. • Stark tillväxt under de senaste fem åren. • Syns mycket i media. • Stark bland ideella organisationer. • Går i bräschen för kvalitet i branschen. • Varit närmast valresultatet i de tre av fyra senaste valen, tvåa • Stark tillväxt under de senaste fem åren. • Syns mycket i media. • Stark bland ideella organisationer. • Går i bräschen för kvalitet i branschen. • Varit närmast valresultatet i de tre av fyra senaste valen, tvåa Novus – från åsikt till insikt

4 Hur orolig är du för att du inte ska få ett eget boende? 22% av de unga vuxna är orolig för att de inte ska få ett eget boende Bas: Samtliga Kön Åldersgrupp

5 Vad stämmer bäst in på ditt boende idag? Totalt en av fyra som bor hemma av de unga vuxna. Efter de fyllt 23år blir det mindre vanligt att bo hemma. Bas: Samtliga Kön Åldersgrupp

6 Hur bor du idag? Drygt varannan ung vuxen bor i hyreslägenhet idag, vanligare bland de yngsta Bas: Samtliga Kön Åldersgrupp

7 Tror du att du kommer att flytta hemifrån under det närmaste året? Varannan tror inte att de kommer att flytta hemifrån den kommande året. Bas: Bor hemma hos förälder idag, n=273 Kön Åldersgrupp

8 Om du är realistisk, vad tror du att du kommer att flytta till vid ditt nästa flyttillfälle? Sex av tio tror att deras nästa boende blir hyresrätt eller bostadsrätt Bas: Samtliga Kön Åldersgrupp

9 Hur ser ditt drömboende ut om du fick bestämma? Sex av tio drömmer om en egen villa, var tredje om en hyresrätt eller bostadsrätt Bas: Samtliga Kön Åldersgrupp

10 Ungefär hur stort eget boende skulle passa dig och din ekonomi idag? Fyra av tio har råd med lägenhet upp till 50 kvadratmeter Bas: Samtliga Kön Åldersgrupp

11 Söker du eget boende för tillfället? Drygt var tredje ung vuxen söker ett eget boende för tillfället. Bas: Har inte ett eget boende idag, n=359 Kön Åldersgrupp

12 Upplever du att det är lätt eller svårt för unga att skaffa ett eget boende idag? Tre av fyra upplever att det är svårt för unga att skaffa ett eget boende Bas: Samtliga Kön Åldersgrupp