Dolda kunskaper avslutande möte

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Välkomna till information kring betyg och bedömning
Vad är studiehandledning?
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Varför fokus på nyanlända just nu
Välkommen till Vikenskolan
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Välkomna till föräldramöte
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Välkomna!.
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
På gång 2010 ….
17 december Dolda kunskaper 17 december
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Länsgemensam ledning i samverkan
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Läslyftet det senaste nuläget.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Skolutveckling via digitala medier
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till klass 3!.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
BFL Bedömning för lärande
Fördjupningsfrågor kring gymnasieplanering antagning, skolekonomi
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
From Great To Excellent
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad är studiehandledning?
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Bygga svenska åk 1-6.
Presentationens avskrift:

Dolda kunskaper avslutande möte 4 oktober 2013

Program 10.00 Genomgång av Dolda kunskaper och läget när det gäller kartläggning Erfarenhetsutbyte i små grupper 12.30 lunchbuffé på Gårdshuset 13.30 Föräldrar och modersmålslärare reflekterar Senast 14.30 avslut med fika

Systerkonferens Växtkraft S p r å k b y g g e r b r o a r Fredag 4 okt 16.30 – lördag 5 okt 16.15

Utvecklingsarbete i regionen Nätverk för studiehandledning och modersmål Föräldrar förädlar Dolda kunskaper – kartläggning av elevers kunskaper Barnintroduktion

Dolda kunskaper Syfte Pröva kartläggningsmaterial Dela erfarenheter Länsstyrelsen Västernorrland, kommuner i regionen, Mittuniversitet, RUN Syfte Pröva kartläggningsmaterial Dela erfarenheter Piloter i kommunerna

Dolda kunskaper HUR Ämneslärare/klasslärare och modersmålslärare/studiehandledare samarbetar Gemensamt material Erfarenhetsutbyte Rektors roll

Dolda kunskaper VAD Umeås kartläggningsmaterial i matematik och engelska Linköpings kartläggningsmaterial Egna erfarenheter

Dolda kunskaper NÄR Start 2012 Använda under 2013 Fortsatta medel ej beviljade

Skolverket om kartläggning Hur skolor ska stödjas i att kartlägga och följa upp nyanlända elevers kunskaper Alla skolans ämnen Tidigt i elevens utbildning En kunskapsprofil Ett bedömningsmaterial i svenska

Alla skolans ämnen Koppling till kunskapskraven Samtal med validerande syfte Urval av ämnen att kartlägga Kunskapsprofil Underlag för framåtsyftande planering Efter kartläggning uppföljning Grundskolan – tidigast 2014 Grundsärskolan – tidigast 2015

Vad innebär Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt? Läraren känner till och kan analysera språket i sitt ämne Läraren fokuserar på en medveten utveckling av ordförrådet i ämnet Läraren förstår vilka texter som är ämnestypiska och vad som kännetecknar dem Läraren undervisar om vad som utmärker olika texter i ämnet och också om olika lärande-strategier, och använder olika typer av formativ bedömning av elevernas prestationer

Utbildning för nyanlända elever Mottagande och skolgång Ds 2013:6 http://www.regeringen.se/sb/d/16736/a/209 698 13

Ds 2013:6 Definitionen nyanländ elev – 4 år Bedömning (kartläggning) inom 2 månader Förberedelseklass/IK-klass – 1 år Skolplikten förlängs Prioriterad timplan för svenska

Utbildning av nyanlända elever Bedömning av elevens kunskaper: 5 c § Rektorn ansvarar för att en nyanländ elevs kunskaper bedöms inom två månader från elevens ankomst till skolan. Bedömningens resultat ska beaktas vid beslut om placering i årskurs enligt 5 d §.

Bedömningsmaterial i svenska Uppgifter av olika svårighetsgrad i årskurs 3, 6 och 9 samt kurs 1, 2 och 3 Tidigast hösten 2014 Läraren ska genomföra språkliga analyser med hjälp av bedömningsunderlaget

Studiehandledning på elevernas modersmål - att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever Webbinarium https://skolverket.adobeconnect.com/_a1155067572/webinars/ 16 oktober kl 15.30-16.30

Skolverkets utgångspunkter

Regeringsuppdrag Kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5 mnkr 2013, 46,5 mnkr 2014-2016 Kompetensutvecklingsinsatser 11,9 mnkr 2013, 42,9 mnkr 2014-2016 Informationsmaterial om fria skolvalet 2 mnkr 2013, 6 mnkr 2014-2016

Identifierade kompetens-utvecklingsområden Aktuella juridiska aspekter Aktuell forskning och erfarenhet Systematiskt kvalitetsarbete Organisatoriska förutsättningar Attityder och förhållningssätt Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt Formativ bedömning Digital kompetens

Kompetensutvecklings-insatserna Ska öka kunskapen om framgångsrik organisation av mottagande för nyanlända elever Ska öka kunskapen om hur undervisingen kan stödja språk-och kunskapsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska.

Målgrupper Huvudmän Rektorer Team SVA-lärare Lärare i svenska Modersmålslärare, studiehandledare Lärare i alla ämnen

Insatser på gång Rektorsutbildningar för rektorer och team Lärosäten med examensrätt i svenska som andraspråk RUC – informationsinsatser Nationella konferenser Luleå 7-8 nov

Kompetensutvecklings-insatserna Ska öka kunskapen om framgångsrik organisation av mottagande för nyanlända elever Ska öka kunskapen om hur undervisingen kan stödja språk-och kunskapsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska.

Kompetensutvecklings-insatserna Ska öka kunskapen om framgångsrik organisation av mottagande för nyanlända elever Ska öka kunskapen om hur undervisingen kan stödja språk-och kunskapsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska.