Dolda kunskaper avslutande möte 4 oktober 2013
Program 10.00 Genomgång av Dolda kunskaper och läget när det gäller kartläggning Erfarenhetsutbyte i små grupper 12.30 lunchbuffé på Gårdshuset 13.30 Föräldrar och modersmålslärare reflekterar Senast 14.30 avslut med fika
Systerkonferens Växtkraft S p r å k b y g g e r b r o a r Fredag 4 okt 16.30 – lördag 5 okt 16.15
Utvecklingsarbete i regionen Nätverk för studiehandledning och modersmål Föräldrar förädlar Dolda kunskaper – kartläggning av elevers kunskaper Barnintroduktion
Dolda kunskaper Syfte Pröva kartläggningsmaterial Dela erfarenheter Länsstyrelsen Västernorrland, kommuner i regionen, Mittuniversitet, RUN Syfte Pröva kartläggningsmaterial Dela erfarenheter Piloter i kommunerna
Dolda kunskaper HUR Ämneslärare/klasslärare och modersmålslärare/studiehandledare samarbetar Gemensamt material Erfarenhetsutbyte Rektors roll
Dolda kunskaper VAD Umeås kartläggningsmaterial i matematik och engelska Linköpings kartläggningsmaterial Egna erfarenheter
Dolda kunskaper NÄR Start 2012 Använda under 2013 Fortsatta medel ej beviljade
Skolverket om kartläggning Hur skolor ska stödjas i att kartlägga och följa upp nyanlända elevers kunskaper Alla skolans ämnen Tidigt i elevens utbildning En kunskapsprofil Ett bedömningsmaterial i svenska
Alla skolans ämnen Koppling till kunskapskraven Samtal med validerande syfte Urval av ämnen att kartlägga Kunskapsprofil Underlag för framåtsyftande planering Efter kartläggning uppföljning Grundskolan – tidigast 2014 Grundsärskolan – tidigast 2015
Vad innebär Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt? Läraren känner till och kan analysera språket i sitt ämne Läraren fokuserar på en medveten utveckling av ordförrådet i ämnet Läraren förstår vilka texter som är ämnestypiska och vad som kännetecknar dem Läraren undervisar om vad som utmärker olika texter i ämnet och också om olika lärande-strategier, och använder olika typer av formativ bedömning av elevernas prestationer
Utbildning för nyanlända elever Mottagande och skolgång Ds 2013:6 http://www.regeringen.se/sb/d/16736/a/209 698 13
Ds 2013:6 Definitionen nyanländ elev – 4 år Bedömning (kartläggning) inom 2 månader Förberedelseklass/IK-klass – 1 år Skolplikten förlängs Prioriterad timplan för svenska
Utbildning av nyanlända elever Bedömning av elevens kunskaper: 5 c § Rektorn ansvarar för att en nyanländ elevs kunskaper bedöms inom två månader från elevens ankomst till skolan. Bedömningens resultat ska beaktas vid beslut om placering i årskurs enligt 5 d §.
Bedömningsmaterial i svenska Uppgifter av olika svårighetsgrad i årskurs 3, 6 och 9 samt kurs 1, 2 och 3 Tidigast hösten 2014 Läraren ska genomföra språkliga analyser med hjälp av bedömningsunderlaget
Studiehandledning på elevernas modersmål - att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever Webbinarium https://skolverket.adobeconnect.com/_a1155067572/webinars/ 16 oktober kl 15.30-16.30
Skolverkets utgångspunkter
Regeringsuppdrag Kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5 mnkr 2013, 46,5 mnkr 2014-2016 Kompetensutvecklingsinsatser 11,9 mnkr 2013, 42,9 mnkr 2014-2016 Informationsmaterial om fria skolvalet 2 mnkr 2013, 6 mnkr 2014-2016
Identifierade kompetens-utvecklingsområden Aktuella juridiska aspekter Aktuell forskning och erfarenhet Systematiskt kvalitetsarbete Organisatoriska förutsättningar Attityder och förhållningssätt Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt Formativ bedömning Digital kompetens
Kompetensutvecklings-insatserna Ska öka kunskapen om framgångsrik organisation av mottagande för nyanlända elever Ska öka kunskapen om hur undervisingen kan stödja språk-och kunskapsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska.
Målgrupper Huvudmän Rektorer Team SVA-lärare Lärare i svenska Modersmålslärare, studiehandledare Lärare i alla ämnen
Insatser på gång Rektorsutbildningar för rektorer och team Lärosäten med examensrätt i svenska som andraspråk RUC – informationsinsatser Nationella konferenser Luleå 7-8 nov
Kompetensutvecklings-insatserna Ska öka kunskapen om framgångsrik organisation av mottagande för nyanlända elever Ska öka kunskapen om hur undervisingen kan stödja språk-och kunskapsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska.
Kompetensutvecklings-insatserna Ska öka kunskapen om framgångsrik organisation av mottagande för nyanlända elever Ska öka kunskapen om hur undervisingen kan stödja språk-och kunskapsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska.