Bakgrund Två typer av utvecklingsområden 1. Förskrivningsprocessen;

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avtal som reglerar hälso- och sjukvårdsansvaret mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland.
Advertisements

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Dokumentera Beslutsstödet i Procapita+
Brukarfokus i biståndshandläggning
Äldreomsorg på distans Högskolan på Åland
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Lite siffror om Nackas äldre befolkning
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
…en del av vård och behandling
Lokala rutiner Exempel September 2010.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Vårdsamverkan Fyrbodal Gränsöverskridande samverkan.
                                                                                                            
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Sjukgymnastik för äldre personer
Behov av habilitering och rehabilitering
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Agneta Sandell och Johanna Bodén
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Framtidens roll som förskrivare
Äldreomsorgen informerar!
Medicinsk Vårdplan.
Välfärdsteknologi.
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Demens och tidshjälpmedel
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Rehabilitering i hemmiljö en modell för rehabilitering av hemmaboende äldre i Falun Ett samverkansprojekt mellan Falu kommun och Närsjukvården.
Inspirationsdag eHälsa
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
TillgänGlighets-arenan fånge i sitt eget hem – att åldras i otilLgängliga bostäder, 13.45–14.45 fredrik von platen, arkitekt sar/msa sakkunnig Bostäder,
Öppna jämförelser – exempel på indikatorer och datakällor Analysseminarium Psykisk hälsa 29 februari 2016
SIP - ett makalöst samverkansverktyg!. Vad är en SIP ? Varför behövs en SIP ? Vem kan ta initiativ till en SIP ? Hur går SIP-arbetet till?
Använder vi oss av Fysisk aktivitet på Recept? Carin Molin, sjukgymnast, PatientForum UMAS Ulrika Björck, sjukgymnast, Endokrinologiska kliniken UMAS.
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Personer med behov av sondnäring i nasogastrisk sond En behandling som ökar i kommunal hälso- och sjukvård Oftast pga av sväljsvårighet efter stroke,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Heby kommuns kvalitetspolicy
Samverkan för psykisk hälsa i Saepmie
…en del av vård och behandling
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Patientsäker vårddokumentation
Bättre brukarinflytande 2017
KPR april 2018.
Kvalitetsberättelse 2017.
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Äldreomsorg inklusive kommunal hälso- och sjukvård
När processen går snabbare…
Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik
Enheten för uppföljning och utvärdering
Hjälpmedelsförskrivning
Presentationens avskrift:

Utvärdering av projekt Förskrivning av larm i Östersund - Ekonomi och Process

Bakgrund Två typer av utvecklingsområden 1. Förskrivningsprocessen; t ex. tydliga och säkra rutiner kring brukares/anhörigas delaktighet, ordination och uppföljning 2. Teknik; t ex. val och hantering av produkterna

Projektets mål • Att utveckla en metod för larmförskrivning till personer med demenssjukdom. • Att få en ökad kunskap om nyttan med olika teknikstöd för larm ur såväl ett brukar/anhörigperspektiv som ur ett kommunal- och samhällsekonomiskt perspektiv.

Hinder för förskrivning Kunskapen om produkterna är ofta låg Oklarhet om hur produkterna ska tillhandahållas Detta innebär även sämre förutsättningar för teknikutveckling.

Vi har i projektet valt att använda • Positioneringslarm Vega (8 st) • Anhöriglarm Caredo (4 st) • Dörrlarm (4 st) • Nödsändare (1 st)

De passiva larmen Tillhandahålls som Hälso- och sjukvårds insats Förskrivs som övriga medicintekniska produkter Omfattas av ”Rutin vid användning av skyddsåtgärd och förskrivning av och/eller ordination av skyddsutrustning”

Förskrivning Förskrivning med ordination görs av arbetsterapeut eller sjukgymnast Ska alltid ske i samråd med brukaren, om möjligt, anhöriga och andra berörda t.ex. hemtjänst. Samtycke Introduktion och anpassning Uppföljning

Förskrivning forts. När personal i hemtjänsten/SÄBO är larmmottagare ska det även finnas: Identitetshandling vid användning av larm Åtgärdsplan vid försvinnande av person som har larm

Teknikhantering För en säkrare hantering av teknik och för att underlätta förskrivning har förskrivare i Östersunds kommun stöd av teknikkompetens från Teknik och serviceenheten.

Utvärdering av förskrivningsprocessen Nästan samtliga förskrivningar hade ordination eller egenvårdbeslut Betydligt mindre problem Betydligt mindre upplevt behov av utbildning

Vad ingår i den ekonomiska utvärderingen? Ekonomiska effekter Förskrivning och installering Larmet i sig Hemtjänst + personlig assistent Särskilt boende Påverkan på anhörigs arbete

Vad ingår i den ekonomiska utvärderingen? ”Icke – ekonomiska” effekter Oro, ängslan och trygghet Möjlighet att kunna bo kvar i sitt hem

Kommunal- och samhällsekonomi Kommunalekonomi Direkta kostnader och intäkter som påverkar kommunen Samhällsekonomi Alla effekter som påverkar samhället totalt, inkl. ”icke-ekonomiska” effekter

Lönsamhet Kommunen Samhället Sju av elva ärenden lönsamma Största kostnadspost; förlängt hemmaboende Största intäktspost; uppskjutet säbo Samhället Sex av elva ärenden lönsamma

Förväntningar Samtliga anhöriga uppgav i föreläget att oron/ängslan var hög ofta i kombination med dålig sömn I samtliga fall har de förväntningar anhöriga haft på larmet infriats i mer eller mindre hög grad

Slutsatser Larm bör vara en HSL-insats och förskrivas av legitimerad personal. Tydlig arbetsmetod är viktig Tekniksupport nödvändigt Fortlöpande utbildning nödvändig Inledningsvis behövs en person med samordningsansvar.

Slutsatser forts. Passiva larm kan, rätt använda, främja självständighet för den demenssjuke och skapa trygghet för såväl den demenssjuke som anhöriga

Projektet har finansierats med medel från Hjälpmedelsinstitutets regeringsuppdrag ”Teknik för äldre”. Det har genomförts av Östersunds kommun i samarbete med Payoff http://www.ostersund.se/download/18.7c9b417513c116e5a141b1c/1358266481769/Rapport2013-01-14.pdf