Citat och referat eller plagiat?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Utredande text - källkritik.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Rätt men dåligt – om vanliga brister i studenttexter
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Källkritik.
Referat En sammanfattning.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Referera = kortfattat återberätta något
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
På tal om källor Magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap, BHS, Högskolan i Borås Ann-Louise Larsson En studie av lärarstudenters informationsanvändning.
Källkritik på Internet
Att hålla en presentation
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
Informatik C VT 2012 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB magnus
En övning i att analysera ett tal
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Plagiering Att använda andras idéer och ord.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
1. Uppgiften presenteras
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Debattera.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
FEK B Vetenskaplig metod Databaser Magnus Olsson Umeå universitetsbibliotek Tjänstesida:
Hur skriver jag referensen till ett kapitel i en bok? Lunchseminarium Studieverkstaden, Magnus Olsson, Umeå UB.
Hur gör man en debattartikel?
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Introduktionskurs Industriell ekonomi ht 2010 Tel
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Källkritik på Internet
Camilla Widmark Inst för Skogsekonomi
Källkritik Källkritik är en metod som du använder för att granska den information som du får från olika källor, för att ta reda på om informationen är.
Nationella proven i kursen Svenska B.
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Företagsekonomi Marknadsföring 7,5 HP HT 2010 Tel
Aranäsgymnasiets bibliotek
Referat Hur och mall.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
om företaget där du gör din praktik!
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Referat Vad är det?.
Att referera och ange källa!
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Regler för citatteknik
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att referera och ange källa!
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Svenska som andraspråk 3
Referat och referatmarkörer
Vetenskapligt skrivande
Bli säker på utredande PM
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Presentationens avskrift:

Citat och referat eller plagiat? - En introduktion till konsten att citera och referera utan att plagiera 2017-04-02

Förankring i tidigare forskning 2017-04-02 Förankring i tidigare forskning En vetenskaplig undersökning syftar till att bidra med ny kunskap. Därför utgår den från och anknyter till tidigare forskning. Det ska du också göra i ditt arbete. 2017-04-02

Vad är en källa? Tidigare forskning eller andra texter och muntliga anföranden som du använder i din text kallas källor. ”En källa utgör grunden för vår kunskap om något.” (Berggren, 2008) ”Att använda andras texter är en förutsättning för att säga något själv…” (Rienecker & Jørgensen, 2008, s. 249) ”En källa är först en källa när den är en källa ’till’ något, och en källa till något blir den först när den har satts i relation till en fråga.” (Olden-Jørgensen, citerad i Rienecker & Jørgensen, 2008, s. 246) 2017-04-02

Källornas funktion i texten objekt (= det vi undersöker) metodologisk och teoretisk grund stöd eller belägg för uppsatsens påståenden medel för att kritisera andras texter diskussionsunderlag. (efter Rienecker & Jørgensen, 2008, s. 247) 2017-04-02

Dessutom… …kan ämnets texter användas för att få inspiration få inblick i och överblick över ämnet hitta mer information hitta en modell för det egna arbetet. (efter Rienecker & Jørgensen, 2008, s. 247) 2017-04-02

Citat och referat CITAT Att citera innebär att återge källans ord exakt. REFERAT Att referera innebär att sammanfatta innehållet i en text eller utsaga och uttrycka det med egna ord. Läs mer i antiplagieringsguiden Refero (2008). Titta på filmen Att referera och citera från Göteborgs universitetsbibliotek. 2017-04-02

få belägg för textanalys introducera och definiera ett begrepp Citera för att få belägg för textanalys introducera och definiera ett begrepp låta läsaren ta del av en effektfull formulering starta en diskussion. Referera för att ge en generell presentation av källan återge kärnan i källans text bemöta ett påstående. (Rienecker & Jørgensen, 2008, s. 259 och 261) 2017-04-02

Om standardspråket säger Josephson (2004, s. 162) följande: Invävt citat Jan Hjalmarsson har börjat använda Wikipedia i sin biblioteksundervisning, för att han ville ”utgå från något som de allra flesta studenter känner till och använder ” (Hjalmarsson, 2009, s. 129). Självständigt citat Om Wikipedia uppger Hjalmarsson (2009, s. 125): ”I biblioteksvärlden har uppslagsverket alltmer accepterats som källa.” Blockcitat Om standardspråket säger Josephson (2004, s. 162) följande: Vi har mestadels en synnerligen kluven inställning till standardspråket. Det är som med andra auktoriteter; vi litar på det och älskar att ifrågasätta det. Folk tycker att det är trevligt med dialekter – det brukar de alltid uppge i enkätundersökningar. Men de tycker det är ännu viktigare att stava rätt, dvs. i skrift hålla sig till standardspråket. Säkert finns en spridd uppfattning om att det är viktigt för både individ och samhälle med tillgång till ett enhetligt, standardiserat och i någon mening korrekt språk. 2017-04-02

Parentessystem Siffersystem Notsystem 2017-04-02 Olika sätt att hänvisa till källor Parentessystem Den svenska språkhistoriens 1900-tal kan ses som kort eller långt (Josephson, 2004). Siffersystem Den svenska språkhistoriens korta 1900-tal börjar ungefär 1920 och avslutas kring 1970 [1]. Notsystem Den svenska språkhistoriens långa 1900-tal börjar ungefär 1880 och avslutas kring 2000.1 Perioden fram till år 1920 var mest omvälvande, då även människor utan bild- ning kom att använda språket i offentligheten och därigenom påverka dess utveckling.2 ---------------------------------------------------------------- 1 Olle Josephson, Ju. Ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige, Norstedts, Stockholm, 2004, s. 17. 2 Josephson, s. 24-25. Läs mer om källhänvisning i Språkverkstadens skrivguide. 2017-04-02

Källhänvisningarnas funktion att visa vem det är som talar att ge läsaren möjlighet att själv bedöma texten att visa att du är kunnig och påläst inom ämnet att visa vilken tradition inom ämnet du tillhör att ge tyngd åt dina argument. (Erikson, 2009, s. 14-23) 2017-04-02

2017-04-02 Olika röster i din text Visa vems ord som presenteras i texten med hjälp av: källhänvisningar …har diskuterats i flera studier (Lidén, 2007; Hagberg, 2008; Sundström, 2010). referatmarkörer Bergman (2006) lyfter i stället fram… År 2010 gjorde Augustsson ett nytt inlägg i debatten om… omnämnande av dig själv i löptexten Enligt min uppfattning… Här bör det tilläggas… Av detta drar jag slutsatsen… Exempel är påhittade och följer APA:s stilguide. 2017-04-02

Varför måste källan anges? 2017-04-02 Varför måste källan anges? Tre skäl att ange källa: hederlighet genomskinlighet trovärdighet Läs mer i antiplagieringsguiden Refero (2008). Titta på en film som gjorts vid Göteborgs universitetsbibliotek. 2017-04-02

Vad är plagiering? Medveten plagiering är stöld. Du plagierar 2017-04-02 Vad är plagiering? Medveten plagiering är stöld. Du plagierar text, om du utger dig för att referera och anger källa, men ändå tar ur förlagan ordagrant eller nära nog ordagrant innebörd, om du återger en text eller tanke med egna ord, men utan att ange källa både text och innebörd, om du ordagrant återger en text, dvs. citerar, och inte anger källa. (Erikson, 2009, s. 43-44) 2017-04-02

Undvik plagiat! - Anteckna var du har hämtat informationen. 2017-04-02 Undvik plagiat! - Anteckna var du har hämtat informationen. Spara utskrifter av elektroniska källor. Spara referenser i den databas där du gör dina sökningar. - Kom ihåg citattecken. - Markera långa citat som blockcitat. - Förse alla citat och referat med en källhänvisning. Läs mer om plagiat i antiplagieringsguiden Refero (2008). Där hittar du också svar på andra studenters frågor om referat, citat och plagiat. 2017-04-02

2017-04-02 Referenslista Referenslistan placeras i slutet av texten och innehåller utförliga bibliografiska uppgifter om varje källa som används i texten. Enligt parentes- och notsystemen ordnas källorna alfabetiskt efter författarens namn eller annat huvudord. Enligt siffersystemet ordnas källorna numeriskt. 2017-04-02

Läs mer i Stora Sökguiden Mer information om källhänvisningar och referenser finns i Språkverkstadens skrivguide: Hitta en stilguide i avsnittet Referenslista på Universitetsbibliotekets webbsida. Lär dig att skapa och spara referenser i LIBRIS och olika databaser på samma webbsida. 2017-04-02

Käll- och litteraturförteckning 2017-04-02 Käll- och litteraturförteckning Berggren, L. (2008). Källkritik. Hämtad 10 september 2010, från http://www.lub.lu.se/fileadmin/user_upload/pdf/kaellkritik/2_Kallkritik_vad_ar_en_kalla.pdf Erikson, M.G. (2009). Referera reflekterande. Konsten att referera och citera i beteendevetenskap-erna. Lund: Studentlitteratur. Hjalmarsson, J. (2009). Wikipedianer – om Wikipedia i undervisningen. I B. Hansson & A. Lyngfelt (Red.), Pedagogiskt arbete i teori och praktik (s. 123-136). Lund: BTJ Förlag. Josephson, O. (2004). Ju. Ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige. Stockholm: Norstedts. Refero (2008). Hämtad 28 februari 2011, från http://www.bi.hik.se/Refero/1intro.php Rienecker, L. & Stray Jørgensen, P. (2008). Att skriva en bra uppsats (2. uppl.). Malmö: Liber. 2017-04-02