Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Börja gärna med en inledning vad ska man annars börja med? Presentera dig själv Ge en (mycket) kort sammanfattning av vad du tänker säga Kanske ska du redan här tala om vad som är det allra viktigaste resultatet av det du gjort (innan många hunnit somna)
Utnyttja gärna animeringar Låt t ex textrader och/eller bilder tonas fram allteftersom du talar om dem Men gör det med en viss återhållsamhet Gör man det för mycket blir det bara jobbigt Överdriv alltså inte Och snälla, använd inte ljudeffekter
Kontrast? Man kan ha mörk text mot ljus bakgrund
Kontrast? Eller ljus text mot mörk bakgrund
Bakgrund Eller så kan man ha en massa olika mer eller mindre ”häftiga” bakgrunder Men tänk på att det ska vara kontrast mellan text och bakgrund – både i färg och i gråskala Den som är röd/grön färgblind kan knappast läsa detta
Fonter Blanda inte en massa fonter och fontstorlekar i onödan
Visa gärna bilder och fotografier Men skriv gärna vad bilden föreställer, annars kan det bli svårt att hänga med Eller hur?
Man skall självklart presentera sina resultat i form av diagram Men då är det en klar fördel om åhörarna kan läsa all text i diagrammet
Fast det räcker ju inte att kunna läsa om man ändå inte förstår??????
Eller hur? Här får det gärna stå en kort figurtext
Slutsatser Som ni märker så kan en muntlig presentation ha ungefär samma upplägg som den skriftliga rapporten Därför är det trevligt att inte bara ha en inledning utan även en avslutning Presentera alltså dina viktigaste slutsatser här
Ofta avslutar man med att tacka åhörarna för att dom lyssnat Ofta avslutar man med att tacka åhörarna för att dom lyssnat. Då talar man ju också om att ”nu är jag klar”