Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Alternativa verktyg i lärandet
Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Varför är det bra med talböcker?
Att skriva sig till läsning
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Från vaggan till graven med talböcker
VARFÖR IT SOM CENTRAL DEL I KURSEN GEOGRAFI 1 på småstadens gymnasium?
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Hej och välkomna!.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Tillgänglighets- uppdraget
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Kommunal.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Informationsträff för dyslektiker BIT
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Mobila Skolteamet Sjöbo
Nämndplan 2015.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Ale Kommuns avtal NE.se.
Ämneslyftet Sätunaskolan
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Demokratiskt digitalt Dalarna - personliga anpassningar
Tillgängliga lärmiljöer
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet. Att känna delaktighet och kunna arbeta utifrån sina egna förutsättningar är avgörande inslag i allt lärande.

Exempel på alternativa verktyg: •E-böcker och inlästa läromedel så att elever kan välja att läsa med öronen och/eller med ögonen. •Talsyntes och skanner för att få sidor ur läroböcker upplästa. •Specifika rättstavningsprogram vid läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. •Programvara som gör att bokstavens ljud hörs när en tangent trycks ned. •Tangentbord med möjlighet att lagra text som sedan kan föras över till datorn. •Fickminne eller motsvarande för att läsa in påminnelser om sådant som inte får glömmas bort. •Pedagogiskt stödjande applikationer till smarta telefoner och pekplattor.

För elever i behov av särskilt stöd och elever med funktionsnedsättning är it nödvändigt eftersom: •It är ett lärverktyg som kan tillgängliggöra undervisningen. •Simuleringar, interaktiva program och andra interaktiva lösningar kan förtydliga komplicerade förlopp på ett varierat sätt. •Eleverna ges större möjlighet att nå kunskapskraven i skolan. •It kan bidra till att öka motivationen, i skolarbetet. •It kan möjliggöra större självständighet i skolarbetet. •It kan möjliggöra större delaktighet i skolarbetet.

”Det är skolans skyldighet att hitta och använda andra vägar att främja elevens lärande än genom läsning och skrivning och att utnyttja möjligheterna att använda hjälpmedel som t.ex. ordbehandlare, talsyntes, taligenkänningsprogram eller digital talbok. Dessa hjälpmedel måste också kunna användas i situationer där elevens kunskaper bedöms.” Skolverkets rapport ”Likvärdig bedömning och betygsättning” från 2004