Svårigheter i vardagen hos vuxna med ADHD

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vardagsrummet är stort, så här finns det plats för mycket saker
Advertisements

Frågor som vi brottats med
EN FÖRELÄSNING AV OCH MED NICKLAS LARSSON
Exemplet ADHD Gunvor Larsson Abbad Fil.Dr . Handikappvetenskap
Barnanpassad utredning
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Lite om innehållet Struktur och kognitivt stöd
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Att få vardagen att fungera
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
I sovrummet finns en bänk med olika pratapparater
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Ungas frågor om alkohol och droger
På väggen bredvid telefonen finns Visaren med stora knappar med foton på. För att ringa lyfter du på luren och trycker på ett foto. Om en knapp blinkar.
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Centrala innehåll och kunskapskrav
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
Av: Sara, Louise, Moa, Sofija, Marija ♥
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Mental träning Mål & Motivation
Psykiska funktionshinder ADHD
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Klara Meras lägenhet Ungdomsrummet är också sovrum och här kan du prova ett vikttäcke. Det är ett extra tungt täcke som kan göra det lättare att koppla.
IT teknik för personer med kognitiva funktionshinder i skola och arbetsliv Susanne Barkvik, Flexénita, Sunnerstavägen 58, Brottby, Vallentuna, 08-
Valideringsprocessen
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ADHD hos barn och ungdomar
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Dolda funktionsnedsättningar
På väggen finns både en familjealmanacka och en anslagstavla där man kan skriva upp viktiga saker. I korgen kan man lägga plånbok, nycklar och mobiltelefon.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
5S grunden för allt förbättringsarbete
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Vardagsrummet är stort, så här finns det plats för mycket saker.
Demens och tidshjälpmedel
1.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad minns du från förra lektionen?
Vad gjorde vi förra gången? Nu borde du ha koll på de 16 första begreppen. Öppna begreppslistan på Superhumans & kolla att du kan dem!
Autism och Asbergers Syndrom
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
Bild 1 av 7 I sovrummet finns en bänk med olika pratapparater. Det kan vara lättare att lyssna på ett inspelat meddelande än att läsa en text.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Barn med ADHD kan uppfattas som: högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga Pratar mycket Rastlös.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Gnäller din hund under träning och tävling?. Eva Bodfäldt.
Bild 1 av 5 Här i det rymliga badrummet kan du få tips kring att duscha och hålla sig ren, borsta tänderna och annan hygien. Till exempel finns ett snöre.
Stresshantering och säljplanering
Psykiskt funktionsnedsättning
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 16 vecka
Föreningen kognitivt stöd
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Bättre brukarinflytande 2017
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Svårigheter i vardagen hos vuxna med ADHD ADHD som vuxen Tre undergrupper av ADHD ADHD med i huvudsak uppmärksamhetsstörning ADHD med i huvudsak hyperaktivitet/impulsivitet ADHD med en kombination av båda Problembild, hjälpbehov och prognos skiljer mellan dessa typer.

Uppmärksamhetsstörning sex av följande symtom ska uppfyllas för diagnos Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbete, yrkesliv eller andra aktiviteter. Har svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter Följer inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter Har svårt att organisera uppgifter och aktiviteter Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet Tappar ofta bort saker Är lättdistraherad av yttre stimuli Är ofta glömsk i dagliga livet

Hyperaktivitet/impulsivitet Har svårt att vara stilla med händer och fötter, kan inte sitta still Lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där man förväntas kunna sitta en längre stund Springer ofta omkring, hos vuxna kan det vara en känsla av rastlöshet/inre oro Har svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla Verkar ofta vara på språng eller gå på högvarv Pratar överdrivet mycket Kastar ofta ur sig svar på frågorna innan frågeställaren frågat färdigt Har svårt att vänta på sin tur

Vuxna med ADHD Minst hälften har kvar problem i vuxen ålder Uppmärksamhetsproblem dominerar Svårt att organisera Svårt att komma igång Problem att klara vardagens vanliga stressmoment Beskriver sig ofta som utarbetad

Vuxna med ADHD Svårt mobilisera energi inför det som ska göras Har lätt att skjuta upp vardagens rutinuppgifter Svårt att slappna av, inre känsla av rastlöshet/oro Vantrivsel när inget spännande händer Brister i arbetsminne Störd sömnrytm

Vuxna med ADHD Många med uttalade problem av ex. kriminalitet och missbruk Oftare inblandade i olyckor Bra och dåliga dagar Hög ärftlighet, ca 60 – 85 %

KogniTek Uppdragsgivare Hjälpmedelsinstitutet HI med medel från Allmänna arvsfonden Attention Hjärnkraft Två delprojekt Orup, Lund – vuxna med förvärvade hjärnskador Uppsala – vuxna med ADHD/DAMP

Projektets mål och syfte Ska pågå i tre år. Delprojekt Uppsala ska tillskapa ett resurscentrum för vuxna med ADHD Utvärdera hjälpmedel, både befintliga och nyutvecklade, samt produkter och tjänster som finns att köpa på öppna marknaden Metoder och stöd

Projektmål 12-15 personer ska ingå i deltagargruppen Utarbeta en fungerande arbetsmodell för introduktion av hjälpmedel En bostadsmiljö så nära verkligheten som möjligt ska byggas upp. Kunskapen om kognitivt stöd ska ha ökat. En överenskommelse om ansvarsfördelning och ägarförhållande mellan kommun och landsting bör finnas vid projektets avslut.

Kognitek Vad har vi prövat i projektet? Varför har vi prövat detta? Hur har det fungerat?

Planera och organisera Scheman Veckoschema Städschema Matsedel Inköpslistor Checklistor/rutinscheman Arbetsplanering Kalender Almanacka

Magnettavla

Magnettavla

Vecko- och dagsschema

Mobil

Handdator

Komihåg klocka

Bolltäcke

Väckarklocka

FREDRIKS STÄDSCHEMA DATUM……………… VAD? NÄR? UTFÖRT Plocka upp från hela golvet Söndag Lägga var sak på sin plats Lägga kläder i tvättkorgen nere Bädda sängen Dammsuga hela golvet

Ytterdörr Komihåg Plånboken Busskortet Mobilen

Kvällsrutin Kvällen Kl. 24.00 Dags att avsluta dagen Stäng av datorn. Ett glas vatten, frukt och medicin bredvid väckarklockan. Ställ väckarklocka, shake awake och mobilen. Tvätta mig och borsta tänder Duscha sönd. tisd. torsd. och lörd. Kl. 1-02 Lägga mig. Skriv dagens anteckning. Kolla vad jag ska göra imorgon Ställ vid behov om väckarklockan.

Steg för steg instruktioner STÄDA Vad du behöver:

Steg för steg instruktioner

Märka upp Köksskåp Garderober Tvätt Hall Skrivbord

Märka upp och sortera Märka upp och sortera

Märka upp och sortera

Medicindosetter med larm

Hitta saker

Trygghet

Ekonomi

Andra insatser lika viktiga? Hjälpmedel Hjälpmedel sekundärt? Andra insatser lika viktiga? Kartläggning behov Problem och resursidentifiering Stöd/coaching/bistånd Stressreducering Tid Samverkan kommun - landsting

Framtiden Hur behålla det som fungerar? Hur utforma eventuella förstärkningar? Kan ”hjälpmedlet” trappas ut? Ta semester från hjälpmedel Vem tar över? Var ligger ansvaret? Behov av produktutveckling. ”Ny” målgrupp – ökad kunskap behövs

Att tänka på Inställningar Uppföljning Omgivningens förväntningar Intresse/uppbackning från personal och närstående Belöning Egen motivation?