Digital delaktighet i Finspång Temadag Göteborg, 2 mars 2011 Nina Wester Finspångs bibliotek
Internetundervisning för nybörjare - Kursinnehåll - Alla kan vara datorledare! - Utmaningar Medborgarservice – alla tjänster på nätet. Men för att vara en service måste medborgarna kunna använda sig av tjänsterna!
Underskatta inte deltagarnas svårigheter! Det är viktigt att inse att en person som aldrig suttit framför en dator eller Internet förut ”ser” inte samma sak som jag ser. Exempel – Eniro Bara en enda röra av bilder, färger, text och knappar. En ruta som dyker upp försvinner i den allmänna röran. Gör det också svårt att förstå vad det är de ser och vad det är de SKA se. Tydligt bena ut vad som är vad (annons, reklam, hemsida, webbläsare). Fråga, vad känns naturligt att göra nu? 3
Utgångspunkt ”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där.” Søren Kierkegaard Glöm aldrig det verkliga målet! 4
Marknadsföring är viktigt 5
Högmod går före fall – Lära av andras misstag – Men jag fick vackert lära av mina egna… Men kan berätta för er så behöver inte ni göra om just det här! 6
7
Avdramatisera 9 Kursdeltagarna är ofta nervösa i början. Berätta gärna för dem att: De är modiga som har kommit! Många är i samma situation Undervisningen sker i lugn takt De kan inte ha sönder något Inga frågor är ”dumma” Avdramatisera 9
Förenkla 10 Exempel: (Så här gör du…) 1. När du kan webbadressen Andra tips: Ta det lugnt och långsamt Fråga, fråga, fråga! Var lyhörd – blir du förstådd? Var tydlig Ge tid för alla frågor direkt Förenkla Exempel: (Så här gör du…) 1. När du kan webbadressen 2. När du inte kan webbadressen Hellre för lite material som man hinner gå igenom noggrant än för mycket och få stressa. Fråga hela tiden – Hänger ni med? Förstår ni hur jag menar? Någon som vågar sig på en gissning? Hjälper folk att känna att de är delaktiga, blir inte bara en föreläsning. Hindrar att de somnar… Lyhörd – hur ser de ut? Som frågetecken? Ge tid för alla att fråga, hur mycket de vill. 10
Tydligt Exempel: Samma regler för hur man skriver på en dator gäller överallt. ”Blinkande strecket” MÅSTE finnas för att kunna skriva text, var sig man är på Internet eller i ett ordbehandlingsprogram. Koppla samman ny kunskap med den de redan har. Illustrera – ex. skrivbord med ”vanligt” skrivbord, lådor= starmenyn, mappar= pärmar Försöka hitta så många sätt som möjligt att konkretisera begrepp inom datorvärlden som kan vara helt nya för deltagarna. 11
Repetera 12 Exempel: Hur var det nu man stängde ett fönster? Människor glömmer snabbt. Tips: Repetera så fort det finns möjlighet Var gärna övertydlig Fråga, fråga, fråga! Visa upp samma problem ur olika vinklar Repetera Exempel: Hur var det nu man stängde ett fönster? Underskatta ALDRIG repetition. Man kan själv tycka att något är enkelt och självklart, men för deltagarna är det helt nytt och ibland obegripligt. Fråga, fråga, fråga. Har ni förstått? Man kan göra nästan alla moment på en dator på flera olika sätt. Förklara det, behöver dock inte lära ut alla sätten men ibland säger någon: ”men mitt barnbarn gör så här?”… 12
Entusiasmera 13 Andra tips: Ladda upp med intressanta exempel Har du roligt smittar det oftast av sig Peppa dina deltagare – ofta! Beröm dem för minsta framsteg Beröm! Skratta! Visa youtube-klipp. Skämta! Förklara allt roligt man kan göra med Internet, söka information om VAD SOM HELST, intressen, boka resor - inte bara alla nödvändiga saker, ex bank, försäkringskassan. ”Dra ur pluggen ur väggen” – google ”Arga” deltagaren… 13
Långsamt tempo 14 Se till så att alla hänger med. Gå runt bland deltagarna och kolla så att de är med. Hjälp till Gör inte för tvära kast, försök istället göra naturliga övergångar. Långsamt tempo Hjälpa till – diskret Exempel på naturlig övergång – skriver en massa i word, till slut ser det ut lite hur som helst, då visa ”ångra” funktionen. 14
Kursinnehåll Steg 1 – Datorn från grunden Vi bekantar oss med datorn och dess olika delar och får lära oss att utföra vissa grundläggande moment. Steg 2 – Att skriva på datorn Grunderna för att skriva text på datorn. (Använder Word) Vi går igenom hur tangentbordet fungerar. Sen direkt ut på Internet… Steg 3 – Vad är Internet? Hur fungerar Internet och hur använder man webbläsaren Internet Explorer? Steg – 4 E-post för nybörjare Hur man hanterar de viktigaste funktionerna, som att skicka och ta emot e-post. 15
Steg 1 – Datorn från grunden Vad består en dator av? Skillnad på stationär och bärbar. Fönsterhantering Använda musen – genomgång av musens funktioner med hjälp av programmet ”Fånga musen” Stänga av datorn korrekt. 16
Steg 2 – Att skriva på datorn Genomgång av de viktigaste tangenterna Övar på att skriva i Word Stor bokstav, radera. Flytta markören. Sen direkt ut på Internet… 17
Hur du gör om du kan Internetadressen Steg 3 – Vad är Internet? Hur du gör om du kan Internetadressen Hur du gör om du INTE kan Internetadressen Webbadress. Hur man skriver i adressfält respektive sökrutor. Länkar. Bakåtknappen 18
Steg – 4 E-post för nybörjare Hur sidan är uppbyggd – Inkorg, Skickat, Papperskorg m.m Skicka och ta emot e-post Bifoga dokument Radera permanent Skapa adresser innan! Tar alldeles för lång tid annars, hinner inte gå igenom funktionerna, en kanske har/inte vill ha en e-postadress. Viktigare att de lär sig använda funktionerna. Misstänkta mejl – radera permanent (illustrera med fysisk papperskorg). Gå inte på ”nigeria-brev” och liknande. 19
Alla kan vara datorledare! Att tänka på: Lyhörd Flexibel Pedagogisk Engagerad Intressera sig för deltagarna Ha roligt! Alla som använder en dator som verktyg i sitt arbete eller på sin fritid kan mer än deltagarna. Om deltagarna kan mer är de på fel kurs… Lyhörd – flexibel i kursinnehåll Läsa av deltagarna, hänger de med? Någon kanske tycker om att hjälpa grannen en annan blir bara irriterad. Gruppdynamik – finns nästan alltid vissa ”grundtyper” i en grupp. Engagerad – om du tycker det är kul kommer även deltagarna att tycka det Personligt intresse – många deltagare tycker det är trevligt att träffa andra människor, tillåt det sociala i gruppen Ladda upp med intressanta exempel Har du roligt smittar det oftast av sig Peppa dina deltagare – ofta! Beröm dem för minsta framsteg Våga lita på dig själv! Det är först av egna praktiska erfarenheter som åsikter blir insikter. 20
Gruppdynamik Generellt… Den pratsamma/dominanta Den tysta/blyga Felfinnaren/Misstänksamme Besserwissern Finns nästan alltid vissa ”grundtyper” av människor i en grupp Ingen grupp är den andra lik. Varje deltagare har olika behov. Någon längtar efter gemenskap, en annan vill bli bekräftad. I nästan alla grupper finns det någon som måste få visa vad duktig den är. Andra tävlar och utmanar och somliga söker lugn och ro. Hanterar du rollen rätt skapas en grupp i samspel, där samtliga deltagare blir tagna på allvar och känner lust inför att lära. Men för det krävs både flexibilitet, mod och en insikt om vad en grupp är. Många av deltagarna är skolade i den traditionella auktoritära katederundervisningen, det är din uppgift som ledare att visa på ett annat lustfyllt lärande. Idelet är förstås en kurs där alla känner sig lyssnade till, där deltagarna vågar prata och delge sina tankar och frågor. Tips! Från början låta alla berätta vilka de är och vad de vill med kursen. Slå fast ett gemensamt mål. Bestämmer man dessutom i gruppen att alla ska få lika stort utrymme, är det lättare att ta upp och prata om det när det inte blir så. Och som ledare har du ett visst ansvar att se till att stämningen är god och att alla får ”plats”. Ledaren vara lyhörd och flexibel men ändå inte rädd för att kliva in i den auktoritatära rollen och styra kursen vidare. 21
När det blir fel… 22 2. Du hittar inte det du sökte på sidan… 1. Om ett fönster (det program/dokument/Internet) plötsligt ”försvinner” så ligger det troligast längst ner på skärmen i den blå listen (som kallas aktivitetsfält). Klicka på den med vänster musknapp en gång så kommer den upp och fyller hela skärmen igen. 2. Du hittar inte det du sökte på sidan… Kolla var i rullningslisten den blå knappen befinner sig. Du måste troligen antingen scrolla uppåt eller neråt på sidan för att hitta det du sökte (antingen genom att använda hjulet på musen eller klicka på pilarna i rullningslisten). 22
4. Ibland dyker det upp en sådan här ruta (kallas snabbmeny). Det beror på att du har råkat klicka med höger musknapp. För att få bort den klickar du en gång utanför rutan med vänster musknapp (någonstans där det inte finns någon text, bild, ikon eller liknande). 23
3. Du försöker klicka på en knapp (exempelvis röda krysset) men det händer ingenting? Troligtvis har det dykt upp en ruta (se bild) som du först måste svara på. Läs noggrant i rutan och klicka sedan på den knapp som verkar rätt. Det kan exempelvis vara en ruta som handlar om uppdateringar. Oftast finns det då ett alternativ som heter ”påminn mig senare” (eller liknande). Klicka på den och be sedan någon om hjälp med uppdateringen. Viktigt: När det dyker upp en ruta i fönstret MÅSTE du först, så att säga, svara i den rutan innan du kan fortsätta med det du hade tänkt. Det gäller på Internet men även om du jobbar i andra program. 24
Gensvar 25 ”Bra med små grupper” ”Vill gärna gå fortsättningskurs i bibliotekets regi. Betalar gärna.” ”Bra pedagogiskt upplägg” ”Så roligt med en kurs som äntligen går i Rejmyre.” ”Ni måste se till att det blir fortsättning på det här!” ”Det här är jättekul” ”Jättebra med små grupper” ”Äntligen en kurs som tar upp allt från grunden” ”Tänk så mycket nytt man får lära sig” ”Bra att det går så långsamt” ”Nu har jag äntligen fått upp intresset för datorer, tack vare kursen” ”Fantastiskt vad mycket man kan hitta och se med hjälp av en dator” Berätta om Annikki… 25
Hur vi har gått vidare… 26 Samarbete med studieförbund Del två i projektet: Projektets syfte är att utveckla och tydliggöra bibliotekens möjligheter att bidra till kulturell mångfald, integration och ökad digital delaktighet för personer i Östergötland med utländsk bakgrund. 26