Avslut 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Enköpingshälsan och Håbohälsans ledarfrukost
Attraktiva arbetsgivare
Metodstöd.
Jörgen Ohlsson Softronic AB.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Ledarutveckling över gränserna
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Liten introduktion till Wiki’n som KunskapsDatabas
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Risker och förebyggande åtgärder Avsnitt 6 a Fall, ras, belastning m m
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Intranät som funkar Andreas Blackne
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Att skriva en artikel.
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Processorienterat förbättringsarbete
Chefskommunikation i Värmland
Patientsäkerhetsronder
Vi ska bli fler!.
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Workshop inför Projektet
Välkomna till Scania Besökets upplägg:
Valnöten VAD/HUR.
Ta ställning och handla!
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mattis Bergquist
Presentation av forskningen “Öppenhet” inom industriella styrsytem –Teknik (kommersiella system, teori) –Kravställning (komm. upphandlingar, teori) Nyckelkomponent.
Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården.
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Kärnkompetens Vilken är vår affär? Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs.
Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
5S grunden för allt förbättringsarbete
InstitutionerFöretag Kompetensområden Robotdalen Logistikautomation Automation Region.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Intern/extern kommunikation
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Arbete Energi Effekt.
Offensiv kvalitetsutveckling
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
KASAM Känsla av sammanhang
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Förebyggande arbetsmiljöarbete sett ur anläggningsägarens perspektiv
Framtidskartläggning
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Kreativa verktyg och metoder
Äldreomsorg Effektivare flöden
Presentationens avskrift:

Avslut 1

LEANRESAN PÅ Gnotec Mefa AB i Reftele Eller historien om hur vi med hjälp av Lean och engagerad personal: ”Kortslutit” våra flöden Eliminerat stora delar av våra slöserier Skapat ordning och reda i fabriken Sist men inte minst gjort en ”turnaround” efter år av dåliga resultat

Teknikintresset väckt av Märklin i tidiga år VEM ÄR JAG? Märklin Teknikintresset väckt av Märklin i tidiga år Taktad produktion sedan 1969 Produktionschef HJ 1984 Platschef ABB 1990 Plats/Prod chef Gnotec 2006 Reftele Industrielektriker HJ 1976 Produktionstekniker HJ 1982 Underhållschef HJ 1987 Elkraftingenjör med högskolepoäng i Ekonomi Reglerteknik Ledarskap Marknadsföring och Lean Produktion Roland H Johansson Plats/Produktionschef

GROUP ORGANISATION Owners: Sixth Swedish National Pension Fund and management Facts: 500 (2009) employees 7 subsidiaries in 4 countries Turnover: F2009: 700 MSEK (2008: 1000 MSEK)

EUROPEAN LOCATIONS Headquarter, Anderstorp JV, Habo Holmbergs, Anderstorp Ferrex, Cadca MEFA, Kinnared/Reftele SKA, Attendorn

SALES GNOSJÖGRUPPEN Car 7% Car interior & safety 20% 14% Truck/Bus Child safety 30% 29% Industrial

OUR PRODUCTS – COMMERCIAL VEHICLES

Utgångsläge ”typartikel” Ledtid 23,9 dagar, Värdeökande tid 148s Antal m 448

Vad har vi gjort? Åtgärd Ger Brytning av strukturer 5S i MPS Parametersättning 5S i MPS Leveransplaner till leverantörer 5S i MPS Byggt samman pressverktyg För enstycksflöde Övergått till linekörning där så är möjligt För enstycksflöde Direktleveranser till kund från ytbehandling Slöserireducering Förbättringsgrupper för all personal För engagemang Packat ihop svetsfixturer Slöserireducering 5S i ”alla hörn” Ordning och reda

Brytning av strukturer Struktur bryts till nytt artikelnummer då detalj lämnar avdelningen. Fördelar: Lättare att styra med parametersättningen Bättre lagerkontroll Mindre värde i Pia

Parametersättning: Ledtider i produktion Frystider mot leverantör Transporttider Multipel kvantiteter Min kvantiteter Säkerhets tider / kvantiteter m m

Leveransplaner till leverantörer Exkl ytbehandling Via EDI 43,5 % (av inköpsvärdet) Via Mail 48,1 %

Byggt samman verktyg 2-3 verktyg i operationsföljd på samma verktygsplatta 18 artiklar Fördelar Större variation för operatören, plockar 3 ”olika” bitar i varje cykel flexiblare rörelser. Färre plockrörelser till från pall = ca 1600 årstimmar Inga mellanlager mellan operationerna ca 200 000:- mindre PIA Färre ställ (1/3 del) 330 årstimmar ger möjlighet till mindre batcher (halvering) Kortare genomloppstid (6-9 dagar mindre) Färre transporter ca 200m x 1000 årspallar = 20 truckmil/år

”Line” körning I de fall där vi ej kan bygga ihop verktygen ställs dessa upp för linekörning. Fördelar: Mellanlager undviks Kortare genomloppstid Färre transporter

Effekt på ”typartikel” Ledtid 7,7 dagar, Värdeökande tid 158s, antal m 255

Effekt på lagervärden

Effekt på lager

Halverade lager håller leveranstiderna

Är det rent och ”smort” är halva jobbet gjort En välsmord utrustning och en välsmord organisation ger resultat. Hur smörjer vi organisationen?

Förbättringsgrupperna Smörjmedlet i organisationen: Förbättringsgrupperna är det forum där all vår personal får möjlighet att i grupp lösa de problem som stör verksamheten. Det är här man skapar sin framtida arbetsplats, genom struktur och kreativitet, och är mer social än vid sin maskin. Varje medarbetare har ett ansvarsområde i gruppen. 5S arbetet sker numera genom att 5S ansvariga i resp. grupp regelbundet reviderar varandras områden och föreslår åtgärder.

Förbättringsgrupper Slöserier Förbättringar Lager/ Leveranser 5S Produktions ledare Underhåll Standard arbetssätt Kvalitet Arbetsmiljö

Grundregler Leta inte efter syndabockar Utgångspunkten är att det inte är någons fel utan beror på brister i rutiner, arbetssätt eller liknande. Sträva efter att hitta grundorsaken genom att fråga ”varför” fem gånger (inte ”Vem”) Försök att backa upp åsikter med fakta Försök att hitta grundorsakerna till problem. Var smart och lös även det som gör att problemet uppstår Kommunicera/lyssna Kommunicera mycket, både inom gruppen och med kollegor utanför. Använd gärna bilder i form av diagram, skisser m.m. Ju enklare desto bättre Det bli inte lättare att jobba med förbättringar för att man har avancerade datorprogram. IT-system eller vad det nu kan vara frågan om. Tvärtom, ju mer tekniska hjälpmedel desto svårare att begripa vad man håller på med

kundorienterade,fokuserade och kreativa. Vi undviker undanflykter och Gnällspiken. I detta rum är vi kundorienterade,fokuserade och kreativa. Vi undviker undanflykter och bortförklaringar, likaså personliga påhopp och högljudda utspel. I det fall någon glömmer sig angående ovanstående gäller följande: Den som glömt sig skriver ner sin mening på en daterad ”Guling” och hänger den på ”Gnällspiken” som sitter på väggen. Missar den som glömt sig att skriva, är det gruppens uppgift att göra detta.

5S

5S

5S

5S

5S

5S

5S

”Slöserijakt” Ställoptimering-Borttagning av ställ – 330st/år

”Slöserijakt” Robotsvets Besparing operatörstid Tagit bort merparten av svetsloppor genom skydd i fixtur, tidigare manuell borttagning. Standardiserat lopprensning med instruktion. Byggt om alla spännare från enkelhandtag till dubbla = halverad manövertid Byggt luftstyrda specialspännare som samtidigt skyddar artikel Monterat flera artiklar på samma bom för att slippa ställ. Ställ nu = Byte av program-kör.

”Slöserijakt” Robotsvets Besparing Robottid Tagit bort all åkning med robotar vid svets av småartiklar Packat ihop fixturer för korta rörelser. Satt på fler stationer på bom för att få fler färdiga på varje varv. Vändning är slöseri för både robot och operatör Byggt om fixturer så att artikeln svetsas färdigt i en uppspänning tidigare flyttades vissa artiklar en gång efter halva svetstiden = onödigt arbete

Produktionslyftet Tack till produktionslyftet och vår coach Lars Eskilsson som tålmodigt lotsat oss framåt under de senaste 18 månaderna