HSS Medias digitala medier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
- att överföra budskap, påverka, mm
Att bygga nätverk genom sociala medier
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Malin Dandenell Nyheterna i Office 2013 Malin Dandenell
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Case: Helhetslösning för kodning och distribution samt publicering av kortfilmer via Internet Kund: Ungdomsstyrelsen Projekt: Netdays Workhops runt.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Radio – Webb = Affärer Ljud, text och bild i kombination på Internet! Roslagens BusinessArena!
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Lär känna media. Lund den 9 april 2014.
”Den tredje statsmakten”
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Att använda sig av massmedier
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Ö Cissi Cissi Dahl & Anneli Bengtsson X-Ovation.
VART SKA VI…?.
Medievanor.
Mobiltelefonins utveckling
Kommunikation och media Föreläsning 1
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
En PowerPoint om PowerPoint
Nya förutsättningar för lärande
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Uppgift 1 Ett brev från Hedman: Läs Hedmans biografi och försök leva in dig i Hedmans situation Skriv ett påhittat brev till t.ex.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
Nyheter & Källkritik.
Massmedia.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Ny layout på distrikts- och föreningshemsidorna och ny funktionalitet i webbtool.
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
IKT och lärplatta i förskolan
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Massmedia.
 Vi hjälper företag att hitta nya kunder!  E-post, banners och mobilannonsering.  Öppnade Mest erfarenhet i Sverige på e- postannonsering. 
REPET - ett projekt inom SPF-distriktet Blekinge Projektet fortsätter nu med fördjupning Ersättningen heter UTVECKLINGSGRUPP.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
KÄLLKRITIK. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som Flickr.com eller.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Massmedia.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
User generated content
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
En lättläst sajt om politik
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Ett samarbetsprojekt mellan
Reklam eller redaktionellt budskap?
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Medievanor.
Presentationens avskrift:

HSS Medias digitala medier Nättidningarna www.vasabladet.fi www.ot.fi www.sydin.fi Mobilsajterna m.vasabladet.fi m.ot.fi m.sydin.fi Sociala medier och forum bloggen.fi

Internet är inte tidning (eller radio eller tv) Internet är ett eget medium som lever och utvecklas på sina egna villkor Användarnas sätt att använda internet styr produktutvecklingen

Internet är Här och nu (nyheter) Sökbart (lexikon) Kommunikation mellan människor (sociala medier, web 2.0)

Internet är ett medium där man kommunicerar med varandra, snarare än ett medium där en förläggare eller journalist publicerar material för en publik

Virtuell Reell Glöm ordet Kommunikationen på Internet är I allra högsta grad Reell

Sociala medier (web 2.0) är inte en modefluga. De är webbens innersta väsen. Sociala medier är ett socialt fenomen.

2006

Nätet påverkar journalistiken

Journalistiken har inte monopol. Sociala medier har också nyheter och debatt. (Bloggar, You Tube, Facebook, Twitter)

Webbjournalistik görs med läsarna, inte för läsarna. (kommentarer, läsarbilder, läsarnyheter)

Vi ska också ha egna sociala medier Användarna föredrar att kommunicera med sådana som står dem nära geografiskt, kulturellt, språkligt Tidningarnas läsare finns där Annonsörernas kunder finns där Svenskhetsfråga

Tidning och webb är två olika medier Tidning, tv, radio blir ett medium

Webbjournalistik är mångmedial icke-linjär (text, bild, film, ljud, grafik) icke-linjär (hypertext, korslänkar, utlänkar, sorteringar)

Webbnyheter 1. Back to basics. Grunden för webbjournalistik är den klassiska notisen. (snabbt, kort, bra rubrik, upp och nedvända triangeln, korrekt, källkritik)

Webbnyheter 2. Ny journalistik. Webben är ett socialt medium där folk deltar och kommunicerar. Webben är text, bild, ljud och film. Mobilen är plats och position

Är nyheten rätt form att berätta nyheter? Webbens paradoxala långsamhet

Webbtidningar Aktiva användare Webb-tv Allt snabbare tempo, följer nyhetsläget online Riksmedier kan bli lokala Superlokala sajter Multibranding, samarbete Aggregatorer, RSS Rena webbtidningar utan pappersupplaga Konkurrenter globala och pyttesmå Besökarsiffror styr – TNS Metrix – 100.000+ Mobilsajter

Vad är som förut? Nya medier ersätter inte existerande medier utan kompletterar dem Annonsörerna kommer dit kunderna finns

Vad är inte som förut? Aktiva användare i stället för passiva läsare Inga rutinläsare, kvalitet avgör Kvalitet viktigare än tradition på webben Papperstidningens spridningsområde sekundärt, globalt och superlokalt viktigt Ingen automatisk koppling mellan pappersupplaga och webbläsning

Att ta betalt Först användare, sedan intäktsmodell Annonsfinansiering – nya tänkesätt, banners, sök, rubrikannonser

Att ta betalt Tidningen en nyckel till sitt samhälle - redigerad helhet, inte en samling enskilda nyheter Mikrobetalningar, mobilapplikationer elektroniskt papper, tablets Hinder: Yle, marknadsledare, sociala medier