McLuhan: Understanding media

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

HSS Medias digitala medier
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Kliv in i projektet – delaktighet i projekt Steven Kabagambe.
NÅ UT PÅ NÄTET. ”Massmedia, i första hand dessa nyhetsmedia (tidningar, radio och TV, red:s anm), är den dominerande förmedlaren av kunskaper och åsikter.
Konjunktioner (och subjunktioner) youtube. com/watch
Att läsa och studera.
Det glada 20-talet Efter första världskriget var människorna i Europa positiva till framtiden. Man trodde att det aldrig skulle bli några mer krig.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Att använda sig av massmedier
NU har vi kommit fram till de revolutioner på 1700-talet som detta arbetsområde i huvudsak handlar om. Den amerikanska och den franska revolutionen. Bägge.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Romantiken 1760 – 1840.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
POWERPOINT 2007 GRUNDKURS. VAD GÖR POWERPOINT?  SKRIVER TEXTER  RITAR GRAFIK  ANIMERAR  INFORMERAR Här kommer snart resultatet för 2012… TÄNK OM?
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Plagiering Att använda andras idéer och ord.
Nya förutsättningar för lärande
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Vad är du för typ av person?
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Lektion 4: Hur förändras språket och varför?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Avdelningen för IT och inköp, Uppsala universitet TREF-punkt Visby maj 2009 Anna Åhnberg, projektledare Svante Svedin, innehåll/webbplats.
Hur gör man en debattartikel?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Marknadskommunikation och mediaval
Propaganda.
Digitalt referensarbete - att vara bibliotekarie i en social tidsålder Stockholms stadsbibliotek mars 2012.
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
Propaganda.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Finns det utomjordingar? Aliens. Alla ``bevisen´´ ni inte ville ha, rakt i ansiktet. Njut.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
1800-talet.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Massmedia och reklam.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Massmedia.
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Love, love, love Bibelstudium, Love Each Other,
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
PNA i framtiden: Vad kan jag förvänta mig och vad kan förväntas av mig
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Presentationens avskrift:

McLuhan: Understanding media - The extensions of man

Marshall McLuhan (1911- 1980) Kanadensisk professor i litteratur som inriktade sig på kommunikationsteori. Publicerade 1964 boken Understanding media.

The medium is the message McLuhan ansåg att ett medium påverkar samhället på olika sätt, inte bara med sitt innehållet utan framförallt genom egenskaperna som just det mediet har. Han ville få folk medvetna om denna påverkan och vad den får för konsekvenser. Mediet och budskapet skapar en sorts symbios. På så sätt kommer mediet alltid att påverka hur budskapet uppfattas. McLuhan menade att vi kommunicerar utifrån mediets förutsättningar och begränsningar. Det är mediet som sätter spelreglerna.

Citat “It doesn't much matter what you say on the telephone, the telephone as a service is a huge environment. And that is the medium. And the environment effects everybody. What you say on the telephone effects very few. And the same with radio and any other medium.” Källa: McLuhans egna ord på Autralieskt TV 1979: http://www.youtube.com/watch?v=ImaH51F4HBw

The medium is the message Ofta uppmärksammas och analyseras innehållet i ett medium men själva mediets påverkan går folk förbi. Men medier behöver inte ha ett specifikt innehåll för att vara viktiga. Exempel: Det elektriska ljuset ser inte folk som ett kommunikationsmedium eftersom det inte har ett innehåll. Ändå har det elektriska ljuset stor påverkan på oss och hur vi lever.

The medium is the message Innehållet i ett medium är alltid ett annat medium. Det är därför det är viktigt att se mediet i sig självt. Tal är innehållet i det skrivna ordet, skrivna ord är innehållet i tryckt text, text är innehållet i telegrafen. Tal Skrivna ord Tryckt text Telegraf

Två frågor Varför tyckte McLuhan att det var så viktigt för människor att förstå hans tes om att mediet är budskapet? Hur påverkades McLuhans tankar av hans samtid?

Vannevar Bush: As We May Think - The extensions of man

Vannevar Bush (1890- 1974) Amerikansk ingenjör och uppfinnare. Var högsta chef för USA:s militära forskningsprojekt under andra världskriget.

Bush ville använda tekniken till att skapa en ny framtid Bush ville använda tekniken till att skapa en ny framtid. Han ville att den tekniska utveckligen inte bara skulle rikta in sig på militära syften i kriget. Han såg ett behov av att tekniken utevecklades så att den kunde underlätta för “vanliga” människor i deras liv.

Memex Bush ville hitta ett sätt att spara och koppla ihop information. Han arbetade med att utveckla en maskin som kan sägas vara föregångaren till hypertext och internet, den kallades Memex. Tankarna kring Memex publicerades först 1945 i artikeln As We May Think.

Memex Tanken med Memex var att via analog teknik spara och koppla ihop olika information. Skulle fungera som ett filbibliotek där människor kunde spara sina böcker, anteckningar, skivor etc. Som en förlängning av människors minne.

Memex Allt skulle lagras på mikrofilm och visas på två skärmar. Dokument skulle kunna kopplas ihop i långa kedjor av information.

Memex Det var inte tekniken som först och främst intresserade Bush utan hur männskligheten skulle kunna ha nytta av den.

Två frågor På vilket sätt är den här texten fortfarande relevant att läsa i dag? Varför ansåg Bush att det behövdes en Memex i människors liv?

Sara Leckner (1973- ) Lektor på Malmö högskola. Forskar bland annat i medieteknikutveckling och flerkanalspublicering. Doktorerat vid KTH, i medieteknik, och skrev 2007 klart avhandlingen Is the medium the message?

Is the medium the message? Leckner menar att “the medium is the message” gäller när det kommer till den traditionella nyhetstidningen, då nyhetstidningens styrka är själva konceptet. Men: att internet och faktumet att en tidning även kan finnas på nätet, har förändrat den tesen. Budskapet påverkas fortfarande av mediet men inte på samma sätt. Digitala medier och internet har suddat ut gränserna mellan medier.

Förändringen fortsätter… Nyhetsindustrin är i ständig förändring och därför kommer denna tesen the medium is the message fortsätta att prövas framöver. Det är svårt att säga hur framtiden kommer att se ut. Leckner kommer bland annat fram till att print och digital läsning har olika syften: Print för längre läsning och digitalt för kortare texter.

“Content is king” “New media are causing a paradigm shift, where traditional media concepts are being transformed into new, more interconnected forms, by cultural/visual convergence, for example on the internet where specific concepts are gradually disappearing.” Budskapet och mediet hänger fortfarande samman, men en förändring har skett via digitala medier. Mediet sätter inte spelreglerna för hur innehållet framställs på samma sätt som tidigare.

Två frågor Vad säger Leckner om papperstidningens framtid? Leckners text väcker många frågor om hur förhållandet mellan medier och budskap kommer se ut i framtiden, vad tror ni?