UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Samtala om böcker.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Pedagogisk verksamhetsidé
Barnanpassad utredning
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Källbystugans kvalitetsarbete
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Informationssökning & Källkritik
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Förskolan mellan hav och skog
7 monumentala självklarheter om kommunikation och samverkan Se till att vi blir bekanta.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Förskolan Ekot´s modell för
Vad är dokumentation för oss på Ekot?
Slappna av och må bra Barbro Bronsberg.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Projekterande arbetssätt
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
SIM TEAM.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansnätverk förskolan
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Förskolan Ekot´s modell för
Identitet Vad formar oss till oss?.
Leda och planera sokratiska samtal
Hur kan vi förstå begreppet?
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Att minska ljudnivån Aktionsforskning våren 2008 På Sandflundran.
Läskalas och jubileumsyra! av Katinka Borg, Regionbibliotek Region Jönköping Det är mörkt klockan sju i november. Oavsett om det är morgon eller kväll.
Presentationens avskrift:

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt? HUR KAN VI FÖLJA UPP, UTVÄRDERA OCH UTVECKLA FÖRSKOLANS VERKSAMHET?

FÅNGA UPP OCH SYNLIGGÖRA PROCESSER HUR? VILKA PROCESSER ÄR DET VI SKA FÅ SYN PÅ?

VAD ÄR EN PROCESS. VAD ÄR EN PROCESS PÅ EN FÖRSKOLA VAD ÄR EN PROCESS? VAD ÄR EN PROCESS PÅ EN FÖRSKOLA? VAD ÄR EN LÄRPROCESS? VAD ÄR EN PROCESS FÖR OSS?

VILKA PROCESSER VILL VI FÅNGA. NÄR SKA VI FÅNGA DEM VILKA PROCESSER VILL VI FÅNGA? NÄR SKA VI FÅNGA DEM? VAR KAN VI FÅNGA DEM? HUR SKA VI FÅNGA DEM?

Behöver vi göra det så svårt?

Att fånga upp de små ögonblicken i vardagen

Att synliggöra

Att stanna upp !

Att låta saker ta sin tid!

Att se vägen dit!

Att vara där det händer!

”Om alla tänker lika då tänks det inte mycket” - Voltaire-

VAD ÄR REFLEKTION? VARFÖR SKA VI REFLEKTERA? NÄR SKA VI REFLEKTERA? HUR GÖR VI NÄR VI REFLEKTERAR? VAD SKA VI REFLEKTERA KRING?

Verksamheten Lpfö 98/10 Barnsyn Förhållningssätt organisation Miljö och material

Vad krävs av oss? Glädje Engagemang Lust Tålamod Medvetenhet Insikt Ärlighet Mod

Hur kan vi synliggöra processerna för oss själva?

Behöver vi göra det så svårt?

Hur kan vi organisera för att lättare kunna synliggöra processerna?

Verksamheten Vad, varför, när, hur? Lpfö 98/10 Barnsyn Förhållningssätt organisation Miljö och material

Att samla spår att tänka vidare kring

Vem valde att låna böckerna. Vilken/vilka böcker var mest populära Vem valde att låna böckerna? Vilken/vilka böcker var mest populära? Vad har barnen pratat om när vi läst boken? Är det någon/några böcker som barnen inte tycket om? Varför tror vi att de inte tyckte om den? Har alla pedagoger läst alla böcker? Ska vi låna någon bok igen? Hur kan vi arbeta vidare med böckerna?

Att utgå från barnen

Att låta barnen reflektera

”Vi är med och påverkar deras barndom, vi är med och påverkar deras förutsättningar i livet” Vi är en del av, vi påverkar, vi ger förutsättningarna