UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt? HUR KAN VI FÖLJA UPP, UTVÄRDERA OCH UTVECKLA FÖRSKOLANS VERKSAMHET?
FÅNGA UPP OCH SYNLIGGÖRA PROCESSER HUR? VILKA PROCESSER ÄR DET VI SKA FÅ SYN PÅ?
VAD ÄR EN PROCESS. VAD ÄR EN PROCESS PÅ EN FÖRSKOLA VAD ÄR EN PROCESS? VAD ÄR EN PROCESS PÅ EN FÖRSKOLA? VAD ÄR EN LÄRPROCESS? VAD ÄR EN PROCESS FÖR OSS?
VILKA PROCESSER VILL VI FÅNGA. NÄR SKA VI FÅNGA DEM VILKA PROCESSER VILL VI FÅNGA? NÄR SKA VI FÅNGA DEM? VAR KAN VI FÅNGA DEM? HUR SKA VI FÅNGA DEM?
Behöver vi göra det så svårt?
Att fånga upp de små ögonblicken i vardagen
Att synliggöra
Att stanna upp !
Att låta saker ta sin tid!
Att se vägen dit!
Att vara där det händer!
”Om alla tänker lika då tänks det inte mycket” - Voltaire-
VAD ÄR REFLEKTION? VARFÖR SKA VI REFLEKTERA? NÄR SKA VI REFLEKTERA? HUR GÖR VI NÄR VI REFLEKTERAR? VAD SKA VI REFLEKTERA KRING?
Verksamheten Lpfö 98/10 Barnsyn Förhållningssätt organisation Miljö och material
Vad krävs av oss? Glädje Engagemang Lust Tålamod Medvetenhet Insikt Ärlighet Mod
Hur kan vi synliggöra processerna för oss själva?
Behöver vi göra det så svårt?
Hur kan vi organisera för att lättare kunna synliggöra processerna?
Verksamheten Vad, varför, när, hur? Lpfö 98/10 Barnsyn Förhållningssätt organisation Miljö och material
Att samla spår att tänka vidare kring
Vem valde att låna böckerna. Vilken/vilka böcker var mest populära Vem valde att låna böckerna? Vilken/vilka böcker var mest populära? Vad har barnen pratat om när vi läst boken? Är det någon/några böcker som barnen inte tycket om? Varför tror vi att de inte tyckte om den? Har alla pedagoger läst alla böcker? Ska vi låna någon bok igen? Hur kan vi arbeta vidare med böckerna?
Att utgå från barnen
Att låta barnen reflektera
”Vi är med och påverkar deras barndom, vi är med och påverkar deras förutsättningar i livet” Vi är en del av, vi påverkar, vi ger förutsättningarna