Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
KANDIDATUPPSATS.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Den vetenskapliga artikeln
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Ledning och förståelse
FRÅN PROBLEM TILL SLUTSATS
Bedömning.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Källkritik.
Källkritik.
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Teoretisk referensram
Forskningsmetodik och vetenskapsteori
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Institutioner och aktörer
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Marknadsundersökning Kap 4
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
Om att formulera forskningsbara frågor Inga Wernersson.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Forskningsmetoder inom barn- och ungdomsvetenskap Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod Litteratur: Repstad Kvale/Brinkmann.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Forskningsprocessen idealt
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet att skriva, presentera och opponera Kapitel 4 – Metodmedvetenhet MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON

Metodmedvetenhet Vad är metodmedvetenhet? Tre nivåer där metodmedvetenhet ska visas Några vanliga vetenskapliga synsätt och begrepp Vetenskapligt förhållningssätt – en grund för val av undersökningsdesign Metoder för insamling och analys av information och data Undersökningsdesign Praktiskt tillvägagångssätt Vad ska det egentligen stå i metodkapitlet? Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Vad är metodmedvetenhet? Känna till olika metodalternativ För och nackdelar hos dessa Val av alternativ, motivera Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Tre nivåer där metodmedvetenhet ska visas Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Några vanliga vetenskapliga synsätt och begrepp Explorativa, deskriptiva, explanativa och normativa studier Analytiskt synsätt, systemsynsätt och aktörsynsätt Validitet, reliabilitet och objektivitet Induktion, deduktion och abduktion Kvalitativa och kvantitativa studier Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Explorativa, deskriptiva, explanativa och normativa studier Explorativa – undersökande Deskriptiva – beskrivande Explanativa - förklarande Normativa – vägledande Normativa studier förutsätter att viss kunskap redan finns inom området Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Analytiskt synsätt, systemsynsätt och aktörsynsätt Analytiskt synsätt – försöker förklara sanningen objektivt Försöker hitta orsak – verkan - relationer Systemsynsätt – försöker också förklara sanningen objektivt Betonar synergieffekten Aktörsynsätt – verkligheten är en social konstruktion vilken undersökaren själv är del av Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Validitet, reliabilitet och objektivitet Validitet – i vilken utsträckning man verkligen mäter det man vill mäta Reliabilitet – graden av tillförlitlighet i mätinstrumentet Objektivitet – i vilken utsträckning värderingar påverkar studien Illustration av reliabilitets- och validitetsbegreppet med hjälp av en piltavla. Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Induktion, deduktion och abduktion Induktion – mönster i verkligheten sammanfattas i modeller och teorier Deduktion – utifrån teorierna görs förutsägelser om empirin Abduktion – nivåvandring mellan de olika abstraktionsnivåerna Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Induktion, deduktion och abduktion Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Kvalitativa och kvantitativa studier omfattar information som kan mätas eller värderas numeriskt allt låter sig dock inte mätas/värderas kvantitativt Kvalitativa – skapa djupare förståels möjligheterna till generalisering dock lägre än vid kvantitativa studier Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Vetenskapligt förhållningssätt – en grund för val av undersökningsdesign Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Vetenskapligt förhållningssätt – en grund för val av undersökningsdesign Världssyn – ontologi Social verklighet existerar… Nominalisten: endast som namn, koncept och etiketter. Verkligheten – en subjektiv konstruktion Realisten: oberoende av observatören och dennes tolkning av den. Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Vetenskapligt förhållningssätt – en grund för val av undersökningsdesign Kunskapssyn epistemologi Positivisten – kunskapstillväxt, en kumulativ process. Undersökaren, en extern observatör. Icke-positivisten – observatören kan inte särskiljas från det undersökta fenomenet. Kunskap fås genom att man skapar förståelse. Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Metoder för insamling och analys av information och data Utformning av en beskrivningsmodell Olika datainsamlingsmetoder Styrkor och svagheter hos datainsamlingsmetoderna Olika databearbetningsmetoder Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Olika datainsamlingsmetoder Primärdata – samlats in i syfte att användas i den aktuella studien Sekundärdata – tagits fram i ett annat syfte Litteraturstudier Presentationer vid föreläsningar, konferenser och liknande Intervjuer Enkäter Observationer Experiment Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Styrkor och svagheter hos datainsamlingsmetoderna Det finns metoder som är bättre eller sämre i en given situation Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Olika databearbetningsmetoder Analysmodeller Statistisk bearbetning Modellering och simulering Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Undersökningsdesign Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Undersökningsdesign Olika metoder i olika faser Att använda olika perspektiv Triangulering genom användning av två olika metoder för att undersöka ett visst studieobjekt. Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Undersökningsdesign Datatriangulering: Olika datakällor används Teoretisk triangulering: Olika teorier på samma uppsättning data Utvärderartriangulering: Olika utvärderare av materialet Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Praktiskt tillvägagångssätt Aspekter som påverkar Vid intervju: Vem ska intervjuas och hur ska intervjuerna genomföras? Hur kritisk ställer man sig till källan? Hur blir svaren trovärdiga och representativa? Är respondenten i beroendeställning? Annorlunda resultat med andra respondenter eller annan form av intervju? Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Praktiskt tillvägagångssätt Aspekter som påverkar Vid litteraturstudie: Är informationen aktuell? Från hur många oberoende källor tas informationen? Är informationen tagen från sin ursprungskälla? Är informationen (medvetet eller omedvetet) vinklad? Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet

Vad ska det egentligen stå i metodkapitlet? Välj och motivera valda undersökningsmetoder Beskriv det praktiska tillvägagångssättet Reflektera över metodvalet Exempel på metodvisualisering. Seminarieboken, Kapitel 4 - Metodmedvetenhet