Språk och strukturer – spricker Svenskfinland i reformerna?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
FinElib-dag 1+1= NOVIA - två kulturer går samman Ulrika Wikström bibliotekschef i Yrkeshögskolan Sydväst.
En helhetlig diskrimi-neringslov i Norge?
Staten och det civila samhällets organisationer
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Nordisk slutkundsmarknad
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland 1 Uppdatering av utbildningsstrategin för Egentliga Finland Carola Bryggman
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Träning ger färdighet!.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Integration och mångfald –
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Sub-nationell politik Regionfrågan i Värmland
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Siv Sandberg Åbo Akademi 2007 Nordens nya regioner Status och framtid ”Att bilda och driva region” Göteborg 24 maj 2007 Siv Sandberg
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Andelen bilar med dåliga däck 1997–2012 (%) Källa: Bildäcksförbundets sommardäcksundersökning1997–2012 OBS. Bil vars mest slitna däck har ett mönsterdjup.
Intressenter OL108A.
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
En plattform för samhällsekonomisk analys
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
PRODUFORUM STORMÖTE TAMMERFORS. Tankar, Axplock och Reflektioner om regionalt samarbete och samarbete i SF Gräv där du står! Var aktiv, vänta inte att.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Den svenska verksamheten i de regionala strukturerna Bettina C. Lindfors, forskare Folktingets session, Svenska.
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Kommunstrukturreformen i Finland- Anita Ismark kommundirektör i Korsnäs KSSR 1- Ramlag gäller ännu till Drygt 400 kommuner har minskat till 336 st.
Starka och svaga signaler om reformernas effekter MEDBORGAREN I REFORMBRUSET: Bedömning av reformerna och uppfattningar om framtiden SpråKon på Kommunmarknaden.
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
1 Produforum - ett nätverk för kulturaktörer. 2 Problem Behov Lösningar Drömmar Hurdant behov av stöd till kulturaktörer finns det? Dessa frågor har diskuterats.
Greppa livet – projektet och erfarenhetsexperter Projektarbetare Marika Johansson.
Förvaltningsreformerna och Svenskfinland – strukturella och språkliga konsekvenser Svenska social- och kommunalhögskolan.
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Den svenska verksamheten i de regionala strukturerna – del 2 Bettina C. Lindfors Ledningsgruppens möte Svenska social- och kommunalhögskolan.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Tankar om vuxenutbildning. Peter Lindroos, personalchef.
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
1 Framtidsverkstad Alternativa framtidsbilder G18, Helsingfors
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Näringsdepartementet. Sveriges syn på KOMs förslag till EU:s långtidsbudget (1) Förslaget är alltför högt Innebär en kraftig ökning av utgifterna – flera.
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
KÄYTÄNNÖSSÄ PARAS. 1 © VAKK Utbildare av arbetsplatshandledare Ett projekt som administreras av Vasa vuxenutbildningscenter och som främjar samarbete.
Regioner på frammarsch Forskare Kenneth Nordberg Åbo Akademi i Vasa
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ansvarskommittén och Regionfrågan Medlemsdialogerna 2005 Åsa Ehinger Berling.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
FSSF:s kongress i Åbo Märta Marjamäki Kårkulla samkommun  En riksomfattande, en regional & en lokal serviceproducent  Producerar service.
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Klarar sjukvården framtidens kompetensbehov?
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Presentation av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten ELY-centralen i Södra Österbotten Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Bakgrund Nationella rapporter visar att personer med funktionsnedsättning inte har tillgång till en tillgänglig primärvård anpassad utifrån sina behov.
Projektplan för /2017.
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
De finlandssvenska förbundens roll i medborgarsamhället
Styrgruppen Vårdsamverkan Skaraborg, 8 november 2017
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Anpassad motion i tvåspråkiga kommuner
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Språk och strukturer – spricker Svenskfinland i reformerna? SpråKon – förvaltningslösningars språkliga konsekvenser Kommunmarknaden 11.9.2008 http://sockom.helsinki.fi/forum/sprakon/sprakon.html

SpråKon – Förvaltningslösningars språkliga konsekvenser Samarbetsprojekt SSKH Åbo Akademi i Åbo och Vasa Särprojekt Del av utvärderingsprogrammet för kommun och servicestrukturreformen (Paras-ARTTU) Två faser Fas I: De regionala reformernas språkliga konsekvenser (2008-2009) Strukturreformens språkliga konsekvenser (2009-2012) Utvärderande men också starkt framtidsinriktat projekt Nätverk och debatt

Språkliga konsekvenser – bred ansats Reformerna och servicens reglering Handlingsalternativ Servicens organisering, servicenät, tillgänglighet Den framtida organiseringen Växelverkan: myndigheter, andra aktörer och enskilda (bl.a. myndighetsspråket) Invånarnas handlings- och påverkningsmöjligheter

Spricker Svenskfinland i förvaltningsreformerna? Reformpolitiken och de dolda förändringarna Stefan Sjöblom, SSKH Det kommunala perspektivet Siv Sandberg, Den finlandssvenska tankesmedjan Regionernas Finland och språkliga konsekvenser Bettina C. Lindfors, SSKH

Reformpolitiken och de dolda förändringarna Stefan Sjöblom Svenska social- och kommunalhögskolan http://sockom.helsinki.fi/forum/sprakon/sprakon.html

Utgångspunkt: reformpolitikens förändring Intensiv och på många sätt konsekvent reformpolitik Strukturreformerna bör ses i relation till den sektoriella programpolitiken (t.ex. KASTE) Programstyrningen ett starkt och normerande instrument Expertdrivet reformarbete (gäller även den praktiska serviceutformningen) Reformerna som sådana var sig förstärker eller försvagar den språkliga servicen Hotbilder men också stora möjligheter

De avgörande länkarna utgående från reformpolitiken Volymen Integrerad, gränsöverskridande service Nätverkstänkandet Personalen

Volymen Nya strukturer sammanför befolkningen på ett nytt sätt Men: reformerna får stor betydelse också där strukturella förändringar inte sker Utvecklingsprogrammens integrerande och gränsöver-skridande serviceideal ställer volymmässiga krav Problem särskilt i kommuner där den språkliga minoriteten är liten Interna lösningar och vägval i de serviceproducerande organisationerna får en allt större betydelse också i språkligt avseende

Integrerad, gränsöverskridande service Ger många möjligheter men ställer stora krav på lokal initiativkraft och samarbetsförmåga Föreställningen om serviceorganisationer som ”permanenta utvecklingsstrukturer” (KASTE) skapar ett bestående förändringsimperativ Särskild utmaning inom områden där de strukturella förändringarna hittills varit små (t.ex. äldreomsorgen) Personalen på många sätt i nyckelställning Risk för ökat avstånd mellan ledarskap och personal Utmaningarna stora oberoende av språk

Samarbets- och nätverksstrukturer Samarbete och nätverk inom ramen för de nya strukturerna Större enheter innebär vidgat ansvar Risk: Detta i kombination med volymkraven kan skapa samarbetsstrukturer där språkliga hänsyn drunknar Möjlighet: Skapa samarbetsstrukturer som utgår från och förstärker de språkliga hänsynen

Personalen Starkt samband mellan kommunens framgångsfaktorer och personalens arbetslivskvalitet Särskilt känsliga dimensioner: arbetsenhetens sociala öppenhet, påverkningsmöjligheterna, ledarskapet Personal och ledarskapsstrategierna centrala instrument Mycket starkt samband mellan arbetslivskvaliteten och brukarnas servicetillfredsställelse Viktigt att förankra reformarbetet i personalen (Risto Nakari & Stefan Sjöblom: Toimiva kunnallinen palveluorganisaatio, under utgivning)

Teser Reformpolitiken skapar ett starkt förändringsimperativ oberoende av språkliga förhållanden och strukturella lösningar De interna förändringarna i serviceproduktionen har oerhört stor betydelse också i språkligt avseende

Det kommunala perspektivet Siv Sandberg Åbo Akademi/ Den finlandssvenska tankesmedjan http://sockom.helsinki.fi/forum/sprakon/sprakon.html

Svenskfinland och kommunreformen Olika utgångspunkter – gemensamma utmaningar Särskild utmaning för... ...men en gemensam angelägenhet eftersom Kommun-indelningen Mindre kommuner Svenskfinland definieras genom kommunindel-ningen Offentlig service på svenska, språkautonomi Större kommuner Samkommuner Tillgången på högkvalitativ svensk service är en ödesfråga Privata och halvoffentliga alternativ Större kommuner med liten svensk minoritet Nya mekanismer behövs för att skapa handlingsalternativ

Strukturreformen innebär inte Att den svenskspråkiga servicen automatiskt förbättras eller försämras Omedelbara förändringar för förvaltningen och de serviceproducerande enheterna

Strukturreformen innebär Förändringar i kommunens beslutsstruktur Förändringar i den interna organisationen Förändringar av samarbetsomgivningen

Behov av att se ett steg längre De interna förändringarna (organisation, program, personal) Ökat inslag av upphandling och alternativa servicemodeller Förhållandet till övergripande regionala och nationella reformer (sjukvård, regionala strukturer, ökad valfrihet)

Två teser Problemet är inte att det saknas svenskspråkiga alternativ – utan att de riskerar att inte betyda något i den nya beslutsomgivningen De nya tvåspråkiga kommunerna och samarbetsområden har ett ansvar som sträcker sig utanför den egna kommunen när det gäller förvaltning och service på svenska

Regionernas Finland och språkliga konsekvenser Bettina C. Lindfors Svenska social- oh kommunalhögskolan http://sockom.helsinki.fi/forum/sprakon/sprakon.html

Den regionala reformpolitikens arv Under 1990-talets reformpolitik och EU- medlemskap erhöll språkliga konsekvenser underordnad betydelse Tvåspråkiga regionala förvaltningsorgan idag ; 2 (5 plus Åland) länsstyrelser, 3 (13) miljöcentraler, 3 (15) TE-centraler samt 4 (19) landskapsförbund. a) Negativa konsekvenserna av Nylands delning b) Positiva konstruktionen av Österbottens förbund c) ”Region Åboland” i Sydväst Kartläggning av språklig organisering inom regionala förvaltningsenheter inom SpråKon hösten 2008

Tendenser gällande svensk service Från fasta strukturer till lösa nätverk –tvättar bort svenskan reformvåg för reformvåg. Individernas språkkunskaper framhävs –’service som service.’ Webben viktig servicekälla medan den tysta kunskapen och lokalanknytningen försvinner. Svenskspråkig service = kritisk framgångsfaktor för regionala myndigheter? (jmf. ALKU-projeket)

ALKU - projektet “Effektiv regionförvaltning som agerar medborgar- och kundinriktat” Beaktar framskridandet av KSSR & utvärdering av de språkliga konsekvenserna Beredningsgruppens mellanrapport 31.3.2008; ▪ landskapens förstärkta roll som regionutvecklare ▪ Närings-, trafik- och naturresurscentraler (ELLU) ▪ Regionförvaltningsverken (ALLU) 22.5.08 Tillsattes 12 underarbetsgrupper och språkkonsekvensbedömningen gäller samtliga grupper. Arbetsgruppen för regionförvaltningens regionindelning lyftas fram med tanke på aktualitet.

Arbetsgruppen för regionförvaltningens regionindelning ”Tvåspråkig service kan ordnas och garanteras genom många slags organiseringar, men det är motiverat att undvika att enskilda tvåspråkiga eller svenskspråkiga kommuner hamnar i en stor grupp av finskspårkiga kommuner, eftersom det kunde försvåra ordnandet av service på svenska” (Halvtidsrapport, 18.6.08) Språkliga förhållanden beaktas även som regionalt särdrag vid regionindelningen. Case: Mellersta Österbottens problematik

Landskapens utlåtande om samarbetsområden senast 15.9.08 Nylands förbund: Metropolialueen maakunnat yhteistyöhön (27.8.08) “Uudenmaan ja ympäröivien maakuntien keskinäisissä neuvotteluissa on päädytty yhteistyöhön Uudenmaan, Itä-Uudenmaan ja Hämeen kesken. Uudenmaan liitto haluaisi lisäksi mukaan Päijät-Hämeen. “ Österbottens förbund: Blick mot norr, söder och öster (8.9.08) “Landskapsstyrelsens primära alternativ för samarbetsområde är landskapen Österbotten, Mellersta Österbotten och Södra Österbotten, medan det sekundära alternativet består av dessa tre landskap jämte Birkaland.” Egentliga Finlands förbund (25.8.08) “Käytännössä Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueiden yhteistoiminta-aluetta on pidetty luonnollisena…”

Mentala och funktionella regioner? Åboland: Region Åboland tvåspråkig, svenskan integrerad del i myndigheternas service men i framtiden? Österbotten: funktionellt tvåspråkig men spänningar på finskt håll gör det svårt att förutse vilken struktur möjlig på svenska, ”Södra kust-Österbotten” Nyland: metropol; marginaliseringsrisk för svenska särlösningar då svenska försvinner ur den regionala debatten; möjlighet att mobilisera svenska lösningar inom olika sektorer, svenskhet i perifera delar. Nyland vs Östra Nyland?

Sammanfattning Reformpolitiken skapar ett starkt förändringsimperativ oberoende av språkliga förhållanden och strukturella lösningar De interna förändringarna i serviceproduktionen har oerhört stor betydelse också i språkligt avseende Problemet är inte att det saknas svenskspråkiga alternativ – utan att de riskerar att inte betyda något i den nya beslutsomgivningen De nya tvåspråkiga kommunerna och samarbetsområden har ett ansvar som sträcker sig utanför den egna kommunen när det gäller förvaltning och service på svenska Svensk service = kritisk framgångsfaktor? http://sockom.helsinki.fi/forum/sprakon/sprakon.html