Barn- observationer
Vad är en barnobservation? En systematisk observation av ett eller flera barn under en längre tid eller vid flera tillfällen.
Varför barnobservationer? För att lära sig mer om det enskilda barnets behov och intressen, så att man kan anpassa verksamheten För att se hur samspelet i barngruppen fungerar, så att man kan planera verksamheten på ett sätt som gynnar alla. För att se hur aktiviteter och miljö fungerar och var man kan behöva göra förändringar. För att upptäcka avvikelser i det enskilda barnets utveckling.
Olika typer av barnobservationer
Observation av enskilt barn Vad har barnet för intressen? Hur samspelar barnet med andra? Hur tar barnet till sig nya kunskaper? Hur verkar den motoriska utvecklingen?
Aktivitetsobservation Kartlägger vad barnen ägnar sig åt för aktiviteter, hur länge och hur ofta. Visar vad barnen tycker om att göra.
Gruppobservationer Kartlägger samspelet i barngruppen – hur leker barnen, vem leker med vem och vilka bestämmer? Kan vara användbart om det ofta uppstår konflikter, om gruppen saknar dynamik eller om det finns tendenser till mobbning.
Platsobservationer Kartlägger hur lokalerna används – vilka utrymmen är mest populära, hur rör sig barnen mellan olika ytor och finns det några utrymmen som sällan används? Användbart vid planering av möblering och utformning av lek- och lärmiljöer.