Upphandling av färjetrafik till Gotland Samverkansmöte i Visby 130123
Utgångspunkter för arbetet säkerställa godstransporter till och från ön ge en grundläggande tillgänglighet för gotlänningar och besökare rymmas inom bemyndiganderamen uppfylla miljökrav utgöra en långsiktigt stabil lösning vara samhällsekonomiskt effektiv skapa affärsmässighet och flexibilitet
Funktionella krav En god turtäthet året runt med en bastrafik på 2 dubbelturer/dygn på norra linjen och 1 dubbeltur/dygn på södra linjen vardagar Medge över dagen resor på norra linjen med tillräcklig vistelsetid i Stockholm Bra avgångs- och ankomsttider från och till Visby Tidtabell som passar godslogistiken Trafik på två fastlandshamnar Takpriser för gotlänningar och gods Komfort och servicenivå
Studerade realistiska alternativ
De gotländska funktionskraven kan mötas också med lägre hastighetskrav Ett nytt trafikupplägg med mötande trafik på norra linjen ger - Bättre tidtabell => bättre tid för återkomst till Visby - Tillräcklig kapacitet trots lägre hastighet - Möjliggör även resor över dagen till Gotland - Ger stor potential för utvecklat resande Ett nytt trafikupplägg ger större förutsättningar för konkurrens och minskad miljöpåverkan
Direktupphandling Upphandling ska ske med hänsyn till alla rederier i gemenskapen (Cabotageförordningen) Direkttilldelning formellt möjlig, men utifrån strängt regelverk Marginell tidsvinst Risk för högre kostnad
Statligt ägda fartyg
Tidplan för det fortsatta arbetet Förfrågningsunderlag ut mars/april 2013 Anbudstid 5 - 6 mån Kontrakt 1.a halvåret 2014 Trafikstart 1 februari 2017 Kommentar Tiden från kontrakt till trafikstart krävs för att möjliggöra anskaffning av fartyg