Matematiskt-naturvetenskapligt innehåll i ingenjörsutbildningarna Högskoleförordningen nämner mat-nat utan att specificera antalet poäng Enligt den lokala examinationsordningen: matematiska- naturvetenskapliga ämnen om minst 45 högskolepoäng (civing) Vad behöver en civing/hing som en del av sina studier, förberedelser för komplexa framtida utmaningar, livslångt lärande, etc Precisera minimikrav för civing/hing från KTH (även för ej programmärkt examen) Relevans och anpassning efter program? Storträff 190517 – Kjartan Gudmundsson, GA ABE skolan
Några diskussionspunkter från storträffen 190517 Målet var att komma vidare med definitionen av det matematiska- naturvetenskapliga innehållet i ingenjörsutbildningarna. Utgångspunkten var behovet för kunskaper och färdigheter med avseende på studier, förberedelse för yrkeslivet som det ser ut idag och framtida utmaningar. Som väntat landade inte diskussionen i något exakt antal högskolepoäng men däremot följande: Civilingenjörsutbildningen har matematik och naturvetenskap som en viktig grund som de tillämpade ämnena måste bygga på. Kopplingen mellan matematik och naturvetenskap kan behöva förstärkas Kunskaper inom matematik och naturvetenskap är en viktig del i en bildningsidé Matematiken har en viktig roll i att utveckla det analytiska tänkandet. Vissa efterlyste en djupare matematisk förståelse medan andra betonade vikten av det matematiska hantverket. 2019-12-03