KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen DENNA PRESENTATION GÅR IGÅNG AUTOMATISKT – SKRUVA BARA UPP DINA.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
I dessa två bilder ser vi en del av min uppgift (bilden med mannen som är vd för MAN) och i den andra Hampus arbete med stereoskopiskt seende. Hampus.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
F ÖRPACKNING PROCESSEN. Från första början har jag hittat på internet en bild på en intressant förpackning. Det var en förpackning för en kaffekopp, som.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Örnsköldsviks kommun.
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
En snabbkurs i orientering
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Naturresurser i Sverige
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
När det gick på Var visst vecka 43 BE ® BrucElvis
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
För säkrare och tryggare liv
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Medieteknik 4 Radio/TV och satelliter
Religion.
- Geografi - Att studera helheten.
Det här är ett bra ställe för en uppdragsbeskrivning
Upplysningen 1700.
Hur många kilo kött äter vi per person?
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Anna Karlsson Klimat- och energisamordnare Länsstyrelsen Uppsala
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
3. Material och sammanfogning
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Kurs mindfulness Studenthälsan
CASE Jolanda Riissanen
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
LOKOMOTIVET!!!.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Välkommen till KPLN och Lekplatsgrossisten
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Miljöinsatser vid retur-automaten
Ett fel på kvinnor.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Mobiltelefonins utveckling
- Att vara personlig och beröra
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
God praxis i handläggningen
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Kurs mindfulness Studenthälsan
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Tips för det praktiska ledarskapet
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER Vad händer med alla plastförpackningar när vi har slängt det? Lär er mer om plastförpackningar genom att läsa sagan ”Plastis och plastförpackningens resa!” där barnen tillsammans med Plastis får följa med i återvinningsprocessen för plastförpackningar. Ni får veta vad som händer när vi slängt plastförpackningarna i kärlet och se hur det fungerar i när det sen kommer till plastfabriken.   LPFÖ18 Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig. Samt ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik. LGR11 Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. BILD 1: Plastis och plastförpackningens resa! Idag ska vi prata om var Plastis sopor tar vägen för vad händer egentligen när vi har slängt alla plastförpackningar till Plastis?

BILD 2: Här har ni Plastis som tycker att plastförpackningar det är bra att ha. Att bygga uppfinningar och nya leksaker av gamla förpackningar är riktigt skoj. Det bästa av allt, när du samlar plastförpackningar och slänger dem tillsammans förvandlas dem till nya plastprodukter och plastförpackningar! Vilket trolleri. Vid en första anblick kan Plastis framstå som skrämmande med det stora ögat och hornen på huvudet men det är helt fel. Han är väldigt snäll och ganska blyg. Idag ska vi får följa med Plastis när han ska se vilken resa en plastförpackning gör.

BILD 3: När Plastis en morgon stod och diskade tog hans diskmedel slut, han började funderar på vart alla plastförpackningar tar vägen efter att de sorteras i soptunnan. Plastis ringde till Hässleholm Miljös kundtjänst och pratade med Marcus som berättade att sopbilarna kör ut med plastförpackningarna till Hässleholms kretsloppscenter i Vankiva där det mellanlagras. Därefter transporteras plastförpackningarna till Stena Recycling i Kristianstad. Plastis tyckte det lät spännande och tog sig till anläggningen i Kristianstad för att se vad som hände med plastförpackningarna.

BILD 4: På anläggningen i Kristianstad görs en grov sortering, det plockas bort stora saker som hamnat fel. Sedan paketeras plasten i balar för att köras till den stora plastanläggningen i Motala. Plastis följde med balarna till Motalas plastanläggning, där balarna öppnas och plasten läggs på ett transportband. Här sorteras förpackningarna utifrån plastsort och färg. De mjuka plastförpackningarna skiljs från de hårda med hjälp av luft. Plastis fick hjälpa till vid bandet och testade att blåsa för att få bort den mjuka plasten och det fungerade!

BILD 5: När sorteringen av plastförpackningarna är gjord så går plasten igenom en kvarnanläggning som mal ned plasten till flingor. Flingorna tvättas och finsorteras, smälts och blir till granulat. Granulaten kan sen användas för att tillverka nya plastprodukter. Plastis tyckte maskinen som maler ner plasten var väldigt spännande, det kom ut små bitar av plast. Tänk att detta kan användas för att göra nya plastsaker.

BILD 6: Plastis följde med ett par tunnor med granulat som skulle till en skofabrik. I fabriken såg Plastis att de gjorde olika saker med hjälp av granulaten, till vissa skor smältes plasten ner till tråd som sen vävdes till tyg och vissa smältes ner och blev till sulan på en gympasko. Plastis tyckte det var spännande att se att det gjordes så många olika saker från plasten. Men han fastnade vid en maskin som tillverkade nya fina gympaskor som var gjorda utav gammal plast.

BILD 7: När gympaskorna var helt färdiga packades dem ner och kördes iväg till en massa olika butiker. På vägen hem till Hässleholm stannade Plastis i en skobutik och hittade ett par skor som såg exakt ut som skorna från fabriken! Tänk vad fantastiskt att det kan göras nya produkter utav våra gamla plastförpackningar!