Kontinuitetshantering – Ett fiktivt exempel
Om materialet Det här bildspelet syftar till att ge en pedagogisk förklaring till de olika aktiviteterna i moment 2. Kartlägg och analysera i lathunden. Det kan exempelvis användas i samband med information och workshop för en verksamhet som ska genomföra momentet. Notera att exemplet som lyfts är ett förenklat och fiktivt exempel. Noteringarna i anteckningsfältet innehåller förslag till talmanus. Det går bra att använda illustrationer i andra sammanhang och presentationer så länge källa (MSB) anges. Mer material finns på www.msb.se/kontinuitetshantering. Hör gärna av dig till oss på kontinuitetshantering@msb.se om du har några frågor kring materialet. Publ.nr: MSB1418 – juni 2019 ISBN-nummer: 978-91-7383-958-7
2. Kartlägga och analysera Välj ut en samhällsviktig verksamhet och genomför följande moment Planera (plan) Genomföra (do) Följa upp (check) Förbättra (act) Detta exempel fokuserar på de olika aktiviteterna i moment 2. Kartlägga och analysera 1. Planera och förankra 2. Kartlägga och analysera Konsekvensanalys Avbrottstid och återställningstid Riskbedömning Åtgärder och lösningar Kontinuitetsplan Detta exempel fokuserar på de olika aktiviteterna i moment 2 (Kartlägga och analysera) i lathunden. De fem aktiviteterna är: Konsekvensanalys, avbrottstid och återställningstid, riskbedömning, åtgärder och lösningar och kontinuitetsplan. 4. Öva och utvärdera 3. Återkoppla resultat och genomför åtgärder
Bondgården Dungen 2. Kartlägga och analysera ETT FIKTIVT EXEMPEL Det fiktiva exemplet fokuserar på den samhällsviktiga verksamheten som bedrivs på bondgården Dungen. ETT FIKTIVT EXEMPEL
Bondgården Dungen har tre samhällsviktiga verksamheter ÄGGPRODUKTION KÖTTPRODUKTION MJÖLKPRODUKTION På bondgården Dungen finns det tre samhällsviktiga verksamheter: äggproduktion, köttproduktion och mjölkproduktion.
I det här exemplet fokuserar vi på den samhällsviktiga verksamheten: MJÖLKPRODUKTION I det här exemplet fokuserar vi på den samhällsviktiga verksamheten: Mjölkproduktion
Vilka är de kritiska aktiviteterna för mjölkproduktion? Planera (plan) Genomföra (do) Följa upp (check) Förbättra (act) 2. Kartlägga och analysera Konsekvensanalys Vilka är de kritiska aktiviteterna för mjölkproduktion? Att förse kon med foder och vatten Att mjölka kon med hjälp av mjölkrobot Att förvara mjölken i kylda kärl Att distribuera mjölk till mejeri Vi identifierar vilka kritiska aktiviteter den samhällsviktiga verksamheten mjölkproduktion består utav: Att förse kon med foder och vatten Att mjölka kon med hjälp av mjölkrobot Att förvara mjölken i kylda kärl Att distribuera mjölk till mejeri Vi väljer att kika närmare på den kritiska aktiviteten att förse kon med foder och vatten.
2. Kartlägga och analysera Planera (plan) Genomföra (do) Följa upp (check) Förbättra (act) 2. Kartlägga och analysera Avbrottstid och återställningstid ACCEPTABEL AVBROTTSTID: Hur länge klarar sig kon utan foder och vatten? Utan att äventyra kons hälsa och att mjölkproduktionen riskerar att minska kan kon vara utan foder och vatten i 4 timmar Den acceptabla avbrottstiden kan därmed vara 4 timmar Hur länge klarar sig kon utan foder och vatten? Utan att äventyra kons hälsa och att mjölkproduktionen riskerar att minska kan kon vara utan foder och vatten i 4 timmar. Den acceptabla avbrottstiden kan därmed vara 4 timmar
Planera (plan) Genomföra (do) Följa upp (check) Förbättra (act) 2. Kartlägga och analysera Konsekvensanalys Vilka kritiska resurser är aktiviteten att förse kon med foder och vatten beroende utav? Vatten Hink att bära vatten i Foder Mineraler Vi identifierar vilka kritiska resurser aktiviteten att förse kon med foder och vatten är beroende utav? Vatten Foder Mineraler Vi väljer att kika närmare på den kritiska resursen hink att bära vatten i.
När måste vi kunna använda hinken för att ge kon vatten igen? Planera (plan) Genomföra (do) Följa upp (check) Förbättra (act) 2. Kartlägga och analysera Avbrottstid och återställningstid ÅTERSTÄLLNINGSTID: När måste vi kunna använda hinken för att ge kon vatten igen? Vi vet att kon klarar sig utan vatten i 4 timmar Målet för återställningstiden måste vara kortare än 4 timmar, exempelvis 3 timmar När måste vi kunna använda hinken för att ge kon vatten igen? Vi vet att kon klarar sig utan vatten i 4 timmar. Målet för återställningstiden måste vara kortare än 4 timmar, exempelvis 3 timmar.
Den kritiska resursen hink Planera (plan) Genomföra (do) Följa upp (check) Förbättra (act) 2. Kartlägga och analysera Riskbedömning Den kritiska resursen hink Vatten bärs ut till kon tre gånger per dag i hinken som bonden äger själv, dvs. en intern resurs. Vilka risker kan den här hinken utsättas för? Det kan gå hål i hinken Handtaget kan gå sönder Den kan blåsa bort Etc.. Vi gör en riskbedömning på den kritiska resursen hink som behövs för att förse kon med vatten. Vatten bärs ut till kon tre gånger per dag i hinken som bonden äger själv, dvs. en intern resurs. Vilka risker kan den här hinken utsättas för? Det kan gå hål i hinken Handtaget kan gå sönder Den kan blåsa bort Etc.. Vi väljer att kika närmare på risken det kan gå hål i hinken.
Planera (plan) Genomföra (do) Följa upp (check) Förbättra (act) 2. Kartlägga och analysera Riskbedömning Vilka befintliga reservlösningar finns idag för att förse kon med vatten? Vilka befintliga reservlösningar finns idag för att förse kon med vatten? Vad har vi för möjlig plan B om det skulle gå hål i hinken? Vi har gjort en inventering av befintliga resurser och har hittat en plastpåse, en liten kopp och en flaska. MÖJLIG PLAN B?
Är den alternativa lösningen tillräckligt bra? Planera (plan) Genomföra (do) Följa upp (check) Förbättra (act) 2. Kartlägga och analysera Riskbedömning Är den alternativa lösningen tillräckligt bra? Om det går hål i hinken, kan vi istället leverera vatten i en plastpåse, kopp eller flaska under uppsatt tid? Ja/nej? Ja, det kan vi men tveksamt om det fungerar i längden. Kan vi acceptera att vattnet bärs i en plastpåse, kopp eller flaska istället för en hink? Ja/nej? Nej, det är inte en långsiktig eller hållbar lösning! Är den alternativa lösningen vi har tillräckligt bra? Om det går hål i hinken, kan vi istället leverera vatten i en påse under uppsatt tid? Ja/nej? Ja, det kan vi men tveksamt om det fungerar i längden. Kan vi acceptera att vattnet bärs i en plastpåse, kopp eller flaska istället för en hink? Ja/nej? Nej, det är inte en långsiktig eller hållbar lösning!
Vad gör vi åt saken? 2. Kartlägga och analysera Planera (plan) Genomföra (do) Följa upp (check) Förbättra (act) 2. Kartlägga och analysera Åtgärder och lösningar Vad gör vi åt saken? Om vi inte kan acceptera risken, att det går hål i hinken, och att vår reservlösning inte är tillräckligt bra måste vi ta fram en åtgärd. Vår åtgärd och lösning blir att köpa in vattendunkar. Vad gör vi åt saken? Om vi inte kan acceptera risken, att det går hål i hinken, och att vår reservlösning inte är tillräckligt bra måste vi ta fram en åtgärd. Vår åtgärd och lösning blir att köpa in vattendunkar.
Planera (plan) Genomföra (do) Följa upp (check) Förbättra (act) 2. Kartlägga och analysera Kontinuitetsplan Vi behöver ta fram en kontinuitetsplan för resursen vatten i syfte att kunna upprätthålla att förse kon med vatten och därmed den samhällsviktiga verksamheten mjölkproduktion KONTINUITETSPLAN Reservrutin: Ta den nyinköpta vattendunken om hinken går sönder. Återställningsrutin: Köp nya hinkar hos Järnaffären, tel. 123-456 789 Återgångsrutin: Ställ bort vattendunken och använd de nya hinkarna istället. Vi behöver nu ta fram en kontinuitetsplan för resursen vatten i syfte att kunna upprätthålla aktiviteten att förse kon med vatten och därmed den samhällsviktiga verksamheten mjölkproduktion! KONTINUITETSPLAN Reservrutin: Ta den nyinköpta vattendunken om hinken går sönder. Återställningsrutin: Köp nya hinkar hos Järnaffären, tel. 123-456 789 Återgångsrutin: Ställ bort vattendunken och använd de nya hinkarna istället.
Läs mer på www.msb.se/kontinuitetshantering