Presentation för föräldrar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Advertisements

Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
Föräldrar Trappan – PHC Ungdom. Varför har vi denna presentation? - Det finns många fel-/missuppfattningar om vad det betyder att bli/vara hockeyföräldrar.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Föräldramöte P IK Brage P07 Föräldramöte IK Brage P07 15 april :00-19:30 Agenda Organisation - Hur ska vi organisera oss inför säsong.
Tusenfotingen Hur gör vi för att nå de riktlinjer och mål som finns för förskolan?
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Självförtroende, trygghet och språk Tony Björk
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Föräldramöte – födda 2008 Välkomna! Sammanfattning säsongen 2015/2016 – så här långt 11 isträningar 3 av 7 Björnligor – med 3 matcher varje.
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Exempeltext Arial Regular
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Svenska som andraspråk 1
Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Ahmad Azizi Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober2008-maj2009 Ahmad Azizi
Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Om det börjar brinna Då ringer brandlarmet, det låter högt
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Företagspresentation
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Föräldraenkät 2017 Förskola
DSK F-00 till London , information -18 sep, 2012
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Öppet hus Skolans namn Datum.
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Iris Rosengren Larsson
Läsförståelse.
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Nätverk för lärare på fritidshem
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Protein.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Projekt läslust Att upptäcka kulturen & litteraturen
Kurs mindfulness Studenthälsan
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Ifyllande av personlig tidbok
Stockholmsenkätens syften
Välkomna! Lärarens namn.
Min läsportfolie.
GRNMATB - KAP 1 DE FYRA RÄKNESÄTTEN.
Välkomna! Föräldramöte åk 7.
till en träff med fokus på hur WELIB kan användas för
Källkritik och historiska källor
Agenda Roller Föräldrasysslor Kläder Träningar Matcher och Cuper
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Ta hand om dig själv.
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Föräldramöte i kullo skola
Presentationens avskrift:

Presentation för föräldrar

VAD är En kvart om dagen? En lästräningsmetod där förälderns medverkan är viktig. En metod där skolan och hemmet samarbetar

Bakgrund Utvecklades i England där man ville ta med föräldrarna i elevernas skolarbete Särskild satsning på lästräningen Man började med 5 åringar och bad föräldrarna läsa högt för sina barn Lite men ofta var ambitionen Närhet var en del av konceptet Togs till Finland 1987 av Förbundet Hem och Skola Piloterades först i fyra lågstadier i Helsingfors

Faktorer som påverkar barns läsfärdigheter läsfrämjande aktiviteter barn får ta del av innan de når skolåldern. högläsning föräldrarnas intresse för litteratur mängden böcker i hemmet (både barn- och vuxenlitteratur) verkar korrelera med goda läsfärdigheter i KÄLLA: PIRLS-undersökningen som kartlägger fjärdeklassares läsförmåga och läsförståelse

Att minnas En god läsförmåga ligger som grund för allt lärande Alla barn lär sig läsa, en del förr andra senare, alla barn behöver sina föräldrars stöd och uppmuntran, alla kan utvecklas från sin egen nivå Varje förälder kan vara en god förebild när det gäller läsning; Läs så att barnet ser, berätta om det du har läst....

Hur går det till? Börja med att du som förälder läser för ditt barn Gör läsningen lustfylld; en mysig gemensam stund att se framemot Tala om bokstäverna och hur de låter Låt barnen läsa något ord här och där (då barnet ännu inte läser själv) Samtala om bilderna i boken Förklara ord som är nya Samtala om det ni läst, om hur personerna i boken kände sig osv. Hur går det till?

Hur går det till? För en läsdagbok som ni får från skolan. Barnen får berätta i skolan om böckerna de läst (ev. i mindre grupper, eller för en vänelev) Klassen samlar på böcker; gör ett bokträd eller bokmask Så småningom börjar barnet läsa högt för dig (förälder) Hur går det till?

Råd på vägen Skapa en lugn, rofylld stund kring läsningen Uppmuntra ofta och ge barnet gott om tid, ställ inte för höga krav, läsinlärning tar tid och kräver träning. Avbryt inte vid felläsning (rätta ev. i slutet av en mening) Förklara nya ord. Sluta inte med högläsningen då barnet lär sig läsa själv Skriv i läsdagboken; läraren kvitterar/kommenterar