Presentation för föräldrar
VAD är En kvart om dagen? En lästräningsmetod där förälderns medverkan är viktig. En metod där skolan och hemmet samarbetar
Bakgrund Utvecklades i England där man ville ta med föräldrarna i elevernas skolarbete Särskild satsning på lästräningen Man började med 5 åringar och bad föräldrarna läsa högt för sina barn Lite men ofta var ambitionen Närhet var en del av konceptet Togs till Finland 1987 av Förbundet Hem och Skola Piloterades först i fyra lågstadier i Helsingfors
Faktorer som påverkar barns läsfärdigheter läsfrämjande aktiviteter barn får ta del av innan de når skolåldern. högläsning föräldrarnas intresse för litteratur mängden böcker i hemmet (både barn- och vuxenlitteratur) verkar korrelera med goda läsfärdigheter i KÄLLA: PIRLS-undersökningen som kartlägger fjärdeklassares läsförmåga och läsförståelse
Att minnas En god läsförmåga ligger som grund för allt lärande Alla barn lär sig läsa, en del förr andra senare, alla barn behöver sina föräldrars stöd och uppmuntran, alla kan utvecklas från sin egen nivå Varje förälder kan vara en god förebild när det gäller läsning; Läs så att barnet ser, berätta om det du har läst....
Hur går det till? Börja med att du som förälder läser för ditt barn Gör läsningen lustfylld; en mysig gemensam stund att se framemot Tala om bokstäverna och hur de låter Låt barnen läsa något ord här och där (då barnet ännu inte läser själv) Samtala om bilderna i boken Förklara ord som är nya Samtala om det ni läst, om hur personerna i boken kände sig osv. Hur går det till?
Hur går det till? För en läsdagbok som ni får från skolan. Barnen får berätta i skolan om böckerna de läst (ev. i mindre grupper, eller för en vänelev) Klassen samlar på böcker; gör ett bokträd eller bokmask Så småningom börjar barnet läsa högt för dig (förälder) Hur går det till?
Råd på vägen Skapa en lugn, rofylld stund kring läsningen Uppmuntra ofta och ge barnet gott om tid, ställ inte för höga krav, läsinlärning tar tid och kräver träning. Avbryt inte vid felläsning (rätta ev. i slutet av en mening) Förklara nya ord. Sluta inte med högläsningen då barnet lär sig läsa själv Skriv i läsdagboken; läraren kvitterar/kommenterar