Att främja små barns hälsa och utveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Men det här är väl ingenting nytt?
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Tillgänglighetskonferens Örebro
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Föräldramöte 12 september 2011
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Mål och betygskriterier
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
AU Digital samverkan LO Process
Syftet med en personlig handlingsplan
arbetskooperativ Luleå
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Anknytningsteori och barns utveckling
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
ANKNYTNING I FÖRSKOLAN
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Effektivisera med ökad kvalitet
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
En arena för lek och kompisskap
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Skolutveckling genom aktionsforskning
Barn och stress.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Kramforsmodellen Hur tar vi emot asylsökande barnfamiljer?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Hur kan man tillvarata föräldrarnas egna resurser? Tankar om empowerment.
Jag önskar att det fanns ett magiskt trollspö som gjorde att allt fungerade, men det gör det inte! Svenska föräldrars upplevelse av att ha ett sängvätande.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
En lärarhandledning från MÄN
Kommunikationsprocesser
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Självkänsla.
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Förhållningssätten.
Vad betyder Social Kompetens
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Att främja små barns hälsa och utveckling. Föräldrars förmåga till lyhörd omvårdnad har betydelse för barnets anknytning. Barnets anknytning har betydelse för barnets hälsa och utveckling.

Lite olika begrepp… Anknytning är det känslomässiga band som ett barn utvecklar till den föräldragestalt som barnet vill vara nära när det känner rädsla eller oro. Bindning avser föräldragestaltens känslomässiga beredskap. Förälder/ vårdnadshavare

Lyhörd omvårdnad - innebär att föräldern uppfattar, tolkar och besvarar barnets signaler utifrån barnets egna individuella behov. Trygg bas - avser balansen mellan två viktiga former av omvårdnad, dels förälderns delaktighet och engagemang i barnets utforskande och samspel med andra människor och dels erbjudandet av en säker hamn för barnet att återvända till när det behöver tröst och trygghet.

Spädbarn behöver vuxnas stöd för att kunna utnyttja sina egna resurser till utveckling. Förälderns känslomässiga bindning till barnet, som uttrycks i kvaliteten på omvårdnaden, påverkas av förälderns egen vilja och förmåga att engagera sig i barnets behov.

Att möta sitt barns känslomässiga behov är dock inte liktydigt med att alltid göra vad barnet vill. I den lyhörda omvårdnaden tolkar föräldern sitt barns behov för att bedöma vad som är bäst för barnet just nu. Till exempel… trösta barnet som ramlat, men också uppmuntra barnet att våga försöka en gång till.

Men ibland missar man varandra… - kanske föräldern inte uppfattat barnets signal, inte förstått barnets behov eller prioriterat något annat. Den lyhörde föräldern ska då vara beredd att på ett anpassat sätt reparera det uppkomna missförståndet och återknyta kontakten.

Trygg anknytning gynnas av att samspelet inte är perfekt utan i stället fungerar som en rörlig process där förälder och barn utifrån sina respektive förutsättningar försöker förstå varandra och strävar efter att uppnå ömsesidighet. I denna process, som inbegriper att relationen mellan barn och vuxen är asymmetrisk, har den vuxne alltid ett större ansvar än barnet.

Otrygg anknytning Barnet har erfarenheter som präglas av att föräldern erbjuder närhet men utifrån sina egna behov och inte utifrån vad barnet behöver.

Desorganiserad anknytning I psykosocialt belastade miljöer är andelen barn med desorganiserad anknytning större. Förekomsten är i synnerhet kopplad till erfarenheter av inkonsekvent omvårdnad, där barnet hamnar i en beteendeparadox när den förälder som ska skydda barnet och erbjuda närhet är densamma som skrämmer barnet och som barnet borde akta sig för.

Att bedöma föräldrars omvårdnadskvalitet För att göra en anknytningsbedömning krävs specialistkompetens. De forskningsmetoder som finns tillgängliga inom anknytningsområdet kräver träning inför användande och i de flesta fall särskild certifiering. De är inte utarbetade för att användas i den kliniska vardagen.

Enkla, strukturerade och utprövade metoder för att värdera barns anknytning eller föräldrars lyhörda omvårdnad finns alltså inte. Samtidigt känner många erfarna oftast på sig när något ”inte stämmer” i samspelet eller när barnets beteende avviker från det för åldern förväntade.

Situationer som är stresshöjande och lätt väcker rädsla, kan till exempel vara att vistas i en okänd miljö (i ett mottagningsrum på BVC eller på familjecentralen) eller att möta en främmande person (som en BVC- sjuksköterska, läkare el personer på familjecentralen). Det barn som har erfarenheter av att föräldern är känslomässigt tillgänglig lugnar sig snabbare och kommer lättare igång med att utforska sin omgivning, inklusive relatera till den främmande situationen.

Hur kan vi nå en förståelse för hur barnet har det? Genom att: Lyssna på hur föräldern pratar om barnet. Observera förälderns samspel med barnet.

Working Model of the Child Interview (WMCI) Studier har visat att mammor som beskriver sina barn med stor detaljrikedom, som är positiva och öppna för att barnet utvecklas och förändras, som ger exempel på hög lyhördhet för barnets olika känslor och behov och som på ett sammanhängande och tydligt sätt kan berätta om sitt barn …i signifikant högre grad har barn som är tryggt anknutna.    

Maternal Behavior Q-sort (MBQS) Metoden bedömer den observerbara lyhördheten, det känslomässiga engagemanget hos föräldern men även barnets lust till samvaro och förmåga att ta emot de erbjudanden som kommer från föräldern.

Att utforska förälderns omvårdnad

Vad i ditt barns beteende tycker du är svårast att hantera just nu Vad i ditt barns beteende tycker du är svårast att hantera just nu? Kan du ge ett typiskt exempel? A) Hur ofta inträffar detta? B) Vad känner du när ditt barn reagerar så? C) Vad känner du för att göra när ditt barn reagerar så? D) Vad brukar du faktiskt göra?

Andra förslag på frågor: Beskriv dina intryck av ditt barns (alt barnets namn) personlighet såsom han/hon är nu? Hur skulle du beskriva din relation till ditt barn nu? Vad i relationen mellan dig och ditt barn gläder du dig mest åt?

Att observera förälderns omsorgsförmåga