Socialtjänstens medverkan i samhällsplanering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Halvtidsrapport: Trygghetsgruppen Stockholmskommissionen, träff den 31 augusti 2012.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Visionen för Regionalt cancercentrum väst:
Organisera vattentjänsterna för framtiden
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Integration och mångfald –
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
En plattform för samhällsekonomisk analys
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vägar till en jämlik hälsa
Tidiga insatser för barn i förskolan
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
Att lära sig att analysera
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Analys av avfallsläget i Östergötland. Utmaningar Bryta sambandet mellan ekonomisk tillväxt och ökande mängd avfall Tillämpa avfallshierarkin ”Nytt” sätt.
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Det sociala investeringsperspektivet i Uddevalla kommun
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
RÖDA KORSET Lindängen. Medverka till ökad delaktighet i samhället genom frivillighet Medverka till ökad egenmakt för malmöbor på Lindängen Förhindra och.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Finansiell samordning
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Sociala investeringar / tidiga insatser Louise Källbom Stefan Nybom Inledning – förebyggande insatser Ex – umeå och norrkoping Psynk Frågor Social investeringar/Tidiga.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Analysseminarium – ÖK maj
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Fokus Yrkesutbildning VO
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Omställningen av hälso- och sjukvården
Miljömålen består av tre slags mål
Försäkringsmedicinsk definition
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Digitalt först med användaren i fokus
Miljömålen består av tre slags mål
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Socialtjänstens medverkan i samhällsplanering – en möjlighet om det görs på rätt sätt! ABF-huset den 16 maj 2019 Göran Cars, professor i samhällsplanering KTH

Stora förväntningar – magert resultat 1980 Socialtjänstlag 5 §    Socialtjänsten: ….förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen, medverka i samhällsplaneringen Stora förväntningar – magert resultat

Uppdrag - översyn av socialtjänstlagen: Planer för bebyggelse, service, kommunikationer och miljö påverkar i hög grad de sociala förhållandena i staden Hur kan det bli verkstad?

Det blev inte bra 1980 - Idag är läget ett annat Snabbt ökande klyftor En ökad insikt om att den sociala sammanhållningen är på väg att falla ihop

Läge förnytänkande Vad krävs för att socialtjänsten ska kunna påverka samhällsbyggandet? Att följa och dokumentera social utveckling Att aktivt medverka

Att följa och dokumentera social utveckling Att fånga tidiga signaler Kom ihåg Chris exempel om tobakshandlaren Att mobilisera rätt aktörer

Underlag för sociala insatser Årlig rapport: Underlag för sociala insatser

Frågor som förutsätter strukturinriktade åtgärder - samhällsplanering? Exempel: Stadsdel med attraktivitetsproblem

Hur jobba med dessa frågor? Analys: vad är problemet? Analys: vad skulle skapa attraktivitet? Fördelning av offentliga resurser Kopplingar till den omkringliggande staden

Behov av förstärkt social kompetens Samhällsplanering sker som regel med de bästa intentioner, men resultatet blir inte som tänkt Exempel miljonprogrammet Det som byggdes blev inte som tänkt Otaliga förnyelseprojekt har inte lett till förbättring Slutsats: Avsaknaden av social kompetens har inneburit att fel saker gjorts

Många gånger svårt att utveckla effektiva sociala utvecklingsstrategier Skolan som fungerar dåligt Den nya stationen som skapar tillgänglighet och är en potential mötesplats Den hårt trafikerade gatan i området Omvandlingen av hyresrätter till bostadsrätter i ett marginaliserat område

Att förebygga sociala problem Sociala störningar kostar – ofta mycket! Analys: Vad skulle det kosta att förebygga störningen?

Forskningen ger stöd…. Ingvar Nilsson: Kostnaden för en individ i utanförskap (vård, bidrag, kriminalitet, rehabilitering) är större än kostnaden för förebyggande åtgärder i tidiga skeden Stellan Lundström: ”Förnyelsen av Gårdsten var lönsam” Den samhällsekonomiska vinsten överstiger den företagsekonomiska kostnaden

Utmaningar: Förebyggande åtgärder betalar sig inte omedelbart och politiska mandatperioder är korta Knäckfrågor: Hur skapa förståelse för ett långsiktigt perspektiv (jämför försvarsberedningen)? Hur säkert är det att den förbyggande åtgärden leder till att störningen uteblir?

Summering: Socialtjänstens bidrag till kunskap och kompetens Besitter kunskap om existerande sociala problem Ser sociala utvecklingstrender Men har socialtjänsten kompetensen att föreslå lösningar? Tre måsten:

Social utveckling förutsätter: Investering - kompetens Social koordinator Forum för samverkan

1. Investering – kompetens På samma sätt som socionomutbildning leder planerarutbildningen till specifik kompentens Socionomen ska inte bli planerare men måste utveckla kompetens att förstå hur planeringsåtgärder leder till sociala konsekvenser

2. Social koordinator Signaler om social utveckling fångas i tidiga skeden av olika aktörer inom socialtjänsten och ibland av andra aktörer (exempelvis bostadsföretag eller skola) Menar vi allvar måste dessa signaler fångas upp och samordnas

3. Forum för samverkan Beslut om strukturinriktade åtgärder kan inte fattas ad hoc Här krävs ett forum där problem analyseras med avseende på olika tänkbara åtgärders effekter och kostnader För att detta ska vara möjligt krävs ett ’tungt’ gemensamt forum där socialtjänsten representeras av person med kompetens

För all samverkan: Tydliga beslut Vad ska göras? Vilka effekter ska uppnås? Vem/vilka ska gör det? När ska det vara gjort?

Men, inga stekta sparvar kommer flygande – lär av misstagen från 1980 Slutsats: Starka skäl att integrera sociala perspektiv i samhällsplaneringen Men, inga stekta sparvar kommer flygande – lär av misstagen från 1980 Se miljörörelsen som förebild. Kräv med samma självklarhet Sociala konsekvensanalyser av planer Tydliga sociala mål i stadsplaner