Lärande (i) organisationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
Samhället är mer än summan av sina delar
Om risk- och skyddsfaktorer
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Kollektivt Lärande » » Har Du ett svårt problem gör det större!
Dept. of Design Sciences, Lund University
Ledarskap och arbetsliv
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Hur tänka och göra som processtödjare
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Ledning och förståelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kommunikation och samspel
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Social oro ur ett teoretiskt perspektiv Per-Olof Hallin Urbana studier Malmö högskola Vad händer efter Husby? - Samverkan i praktiken, Umeå
Kommunikation OL108A.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
SAMHÄLLET & LIVET SOM ETT SPEL… Christian Munthe Filosofiska institutionen
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
 Essensen i hans produktion är historien om de olika sätt varpå människor blir subjekt i vår kultur  Analyserar ex. historiska processer som är avgörande.
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Verksamhetsplan 2015 Knistad G&CC.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Enig ledning som skickar samma signaler
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Psykologi Introduktion.
Social innovation kräver en ny typ av ledarskap (?!)
Förändring i organisationer
Computational thinking progression F-9
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Cummins modell för reflektion
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
En kort introduktion Göran Brante
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Förutom yrkeskunskaper…
Tidigare granskningar
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk
OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Lärande (i) organisationer OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk Fredrik Björk, Dept. Urban Studies, Malmö University || fredrik.bjork@mau.se || 2018-10-29 ||

Lärande i social interaktion

Lärande sker även i sociala interaktioner som inte designats för lärande

Lärande och organisationsteori “Lärande” har blivit ett av den moderna organisationsteorins mest centrala teman. Handlar inte bara om inlärning utan också om ‘avlärning’!!!

Varför viktigt med ”lärande org.”? Motivera medlemmarna/deltagarna – och bidra till deras personliga utveckling Förbättra organisations förmågor Möta nya utmaningar

Lärande kopplat till praktisk dimension/handling “Tell me and I will forget. Show me and I may remember. Involve me and I’ll understand.”

Kolb:s lärandecirkel – hur erfarenhet och reflektion skapar lärande

På organisationsnivå Samband mellan kunskap och kollektivt beteende (social interaktion) Intern kommunikation (inom en organisation) avgörande Den kritiska punkten är övergången från individuellt till kollektivt (organisatoriskt) lärande

Teorier om lärande i org. (Argyris & Schön) Kunskap om ”hur” – typ I-lärande Kunskap om ”varför” – typ II-lärande --------------------------------------------------------------- Enkelkretslärande (single-loop) – ”Skapa kontroll över din omvärld!” Dubbelkretslärande (double-loop) – ”Ständig reflektion” --------------------------------------------------------------

(Argyris & Schön)

Hur skapa ”den lärande org.”? Systemtänkande – förstå helhet och sammanhang Personligt bemästrande – förmåga och vilja Mentala modeller – präglar vårt tänkande Skapande av gemensamma visioner – inspirera till prestation Grupplärande – ha en öppen dialog

Organisationens inverkan Struktur Påverkar individens uppmärksamhet Paradox: kan ”bestraffa” & förhindra lärande, men är samtidigt organisationens ”minne” Regler, rutiner och procedurer kan hämma lärandet Kultur Paradox: motstånd mot lärande, om inte kultur som främjar öppenhet och experimenterande Makt Förhindra lärande eftersom man inte vill förändra den existerande ordningen

Utmaningar för ”den lärande org.” Vi lär oss bäst genom erfarenhet, men i en organisation upplever vi sällan de direkta följderna av våra beslut och handlingar Organisationens lärande motverkar djupinlärning hos individen

SLUT [Change formatting by using the indentation buttons.] [Change background color with Format > Slide Background... ]