En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lathund för administratörer  Stadiumteamsales.se, hur man beställer.
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
HOPPSAN… DU HAR VISST FLYTTATS TILLBAKA I TIDEN – TIDEN FÖRE LINJALEN, MÅTTBANDET OCH TUMSTOCKEN ATT MÄTA….
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Hur man använder EasyWorship del 1
600 miljarder i offentliga affärer – vilken klimatpåverkan får det?
Kom igång med - Disgen Modul 3
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Nya rutiner: tryckning av avhandlingar
Kort om | skötselråd.
Skriva meningar i huvudsats
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Konsten att läsa sakprosa
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 14 Övning 13 Reserv
Leda och utveckla en förening
AIK P03 U2 Träningsläger 18-19/8
Kartan.
Argumenterande text.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 10 min)
Övervakningskommittén
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
- Geografi - Att studera helheten.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Hur många kilo kött äter vi per person?
Riksrevisionen Årlig Revision
Maskar ”finess” – viktigt!
Typiska kännetecken för instruktioner
Ledningens miljögenomgång nr
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
- Att vara personlig och beröra
 Kap 6 1NT - överföring 2
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Källkritik och historiska källor
Agenda Roller Föräldrasysslor Kläder Träningar Matcher och Cuper
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder
Algoritmer.
‹Title›
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Deltagarna börjar med att skriva in sina namn i resultat-tabellen.
Hållbart jordbruk - argument i miljö och klimatdebatten
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Tips för det praktiska ledarskapet
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
I Anteckningarna finns kommentarer till bilderna.
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resutat-tabellen...
Teori Kuben P07.
Vår handlingsplan – RESPEKT
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Instruktioner för tävlingsledare
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år ca 2800 kg ca 2200 kg ca 2800 kg ca 1700 kg ca 1700 kg

Kortspelet Klimatkoll - spelidé Kortspelet Klimatkoll går ut på att gissa hur stor klimatpåverkan olika vardagliga aktiviteter har. Det finns fyra olika aktivitetskategorier: livsmedel, resor och transport, boende och övrigt. Varje kort representerar utsläppen från en aktivitet, t ex äta ett visst livsmedel, eller göra en specifik resa. Det gäller att försöka placera de olika aktiviteterna i rätt ordning efter storleken på utsläppen.

Vi ska nu tillsammans lära känna korten och gå igenom spelreglerna (ca 9 min) Baksidan (ljusblå,gul ,Mörkgrön Eller Rosa, ) Framsidan (mörkblå) Dra ett kort ur leken

Rubrik och text beskriver aktiviteten Lära känna korten Rubrik och text beskriver aktiviteten Framsidan (mörkblå) Kolla på framsidan

Ikonen förklarar hur många gånger aktiviteten görs Lära känna korten Ikonen förklarar hur många gånger aktiviteten görs Framsidan (mörkblå)

Vänd på kortet och kolla på baksidan Lära känna korten Siffran beskriver aktivitetens klimatpåverkan uttryckt i kg CO2-utsläpp Baksidan Vänd på kortet och kolla på baksidan

Lära känna korten Baksidan Färgen anger vilken kategori aktiviteten tillhör Ljusblå = Livsmedel Gul = Resor Rosa = Boende Mörkgrön = Övrigt Baksidan Texten ger en kort förklaring till aktivitetens utsläpp

Lära känna korten ? ? ? 1. Lägg två kort på bordet med baksidan upp Stora utsläpp Små utsläpp 2. Dra ett nytt kort Ta ett nytt kort ? ? ? 3. Försök att placera det nya kortet rätt i utsläppsordningen 4. Vänd och kolla om ni placerade rätt

Så här spelas Klimatkoll

Så här spelas Klimatkoll Klimatkoll spelas i första hand i lag, t ex två mot två (alltså fyra personer per bord och kortlek) LAG 2 1. Lägg upp tre kort per lag och ett startkort i mitten (med framsidan upp) 2. Vänd upp baksidan på startkortet LAG 1

Hög att dra nya kort ifrån LAG 2 Extrakort för att uppmuntra till engagemang Exempel på startuppställning Hög att dra nya kort ifrån LAG 1

? ? LAG 2 LAG 1 Vänta med att lägga tills instruktionen är klar Stora utsläpp Små utsläpp ? ? Lag 1 väljer ett kort att placera ut. Diskutera och kom överens inom laget, om var ni tror att kortet ska placeras. Hög att dra nya kort ifrån LAG 1

Hög att dra nya kort ifrån LAG 2 Stora utsläpp Små utsläpp Om kortet placeras fel tas det bort och läggs längst ner i högen. Lag 1 drar ett nytt kort från högen, och turen går därefter över till lag 2. Hög att dra nya kort ifrån LAG 1

LAG 2 LAG 1 Stora utsläpp Små utsläpp svensk ett år 11 ton Om kortet placeras rätt får det ligga kvar. Turen går därefter över till lag 2. LAG 1

Spelet tar slut när ena laget har slut på kort Utslagsavgörande: Om båda lagen går ut på samma runda, dvs lag 2 får slut på kort direkt efter lag 1, så spelar varje lag ett kort i taget tills ena laget misslyckas. Exempel på utsläpplinje efter färdig spelomgång Stora utsläpp Små utsläpp

Det lag med en spelare som åkte tåg senast får börja! Sammanfattning av reglerna Välj ett kort och försök att placera det på rätt plats i utsläppslinjen. Om ni gissade fel: Lägg kortet längst bak i högen och dra ett nytt kort. Turen går över till det andra laget. Om ni gissade rätt: Låt kortet ligga kvar. Turen går över till det andra laget. Spelet tar slut när ena laget har slut på kort. Utslagsavgörande: Om båda lagen går ut på samma runda så spelar varje lag ett kort i taget tills ena laget misslyckas. Nu kan ni börja spela! Det lag med en spelare som åkte tåg senast får börja!

Reflektionsfrågor Vad var mest förvånande? Hur vet man om en aktivitet har höga eller låga utsläpp? Vad har du lärt dig av att spela klimatkoll?

Avslutande fråga Din kompis påstår att närproducerade produkter alltid är bättre för miljön än produkter som transporterats lång väg. Är det rätt eller fel? Förklara varför. Kan du hitta något exempel bland korten som stärker din tes? Svar: Det är falskt. För att veta om en produkt eller aktivitet har höga eller låga utsläpp behöver man räkna med alla utsläpp. Det räcker alltså inte att bara räkna med utsläppen från transport, utan man behöver även räkna med utsläppen från produktion och användning. Därför går det inte att säga att närproducerat alltid är bättre. Exempel: Titta på kortet Rosor från Holland och jämför med kortet Rosor från Kenya. Att odla rosor kräver värme och att värma upp växthusen i Holland (produktion) orsakar större utsläpp än transporten från Kenya. I detta fall är det alltså bättre att odla rosorna i Kenya, även om transporten är längre.