Kollektivtrafik on-demand Möjligheter och utmaningar med anropsstyrd kollektivtrafik på landsbygd Fredrik Pettersson-Löfstedt, Lunds Tekniska Högskola/Trafik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan arbetsmarknadspolitiken bidra till att förbättra ramvillkoren för tillväxtbranscher? Annika Rosing, Nordiska ministerrådet Nordisk Ministerråd.
Advertisements

Borlänge stad Mellanrubrik Punkt Mellanrubrik Punkt Välkommen till Borlänge.
Sida 1 Så ser svensken på sin semester 2007 Synovate Temo för Nordea Ingela gabrielsson
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
Lyckade Företagsområden Bra kommunikationer- Nära till flygplatser, bra allmänna kommunikation, bra vägförbindelser. Rimliga avstånd för personalrekryteringar-
Föräldramöte BHC U12/U13 (Team -04/-05)
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
© Trivector Helelektrisk bussteknologi for Nord-Jæren Seminar om framtidige bussløsninger 9 mars 2016 PG Andersson, Trivector
Ekonomirapporten oktober 2015 Bettina Kashefi, SKL.
Arbetsmarknadsrapport Syftet är att redovisa hur och med vilka insatser Arbetsförmedlingen arbetar för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
… … … … … … … … … 5. VIKTIGA UPPGIFTER PARTNER KUNDGRUPP VÄRDELÖFTE
Företagspresentation
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Framtidens Norrköping på C
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Plats:Edsborg Trollhättan
En kort presentation av Tillväxtverket
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sammanfattning workshop kommunfullmäktige Del av arbetet inom Fördjupad översiktsplan Strömstad.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Trafik- och parkeringsutredning Långdrag/Saltholmen TPuls
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Till dig som är en ny studerande Studenternas hälsovårdsstiftelse
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Service, service, service!
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Egentligen skulle Dan Olofsson berättat den här historien
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Erfarenhetsutbyte 25 november
Vägledande principer för socialtjänsten
Effektivare terminaler med fordonssimulering
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Framtidens sätt att ha bil Agenda Brf Ektorget Om Sunfleet Fördelar
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Samverkan hälsingland
Sunet Connect / Adobe Connect & Zoom
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Tjänsterna inom offentlig upphandling
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
En bättre kontakt med medborgaren
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
JÄMIX® 2011 för Göteborgs stad Bolag och förvaltningar nr 1
Vem kan bli politiker?.
Smartare möten – effektivare uppföljning
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Elmarknaden vid ett vägskäl - mer politik eller mer marknad
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens publiceringssystem kan ge bättre tillgänglighet
Landsbygdskommittén.
Sjöbo - en plats för tillväxt.
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Information om att ta fram kvitto vid resa med kollektivtrafiken
Framtidens hälsa och social välfärd
Friskis&Svettis Friskis&Svettis är dess människor.
Om Tro.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

Kollektivtrafik on-demand Möjligheter och utmaningar med anropsstyrd kollektivtrafik på landsbygd Fredrik Pettersson-Löfstedt, Lunds Tekniska Högskola/Trafik & Väg, K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik

Kollektivtrafikens styrkor Kollektivtrafiken fungerar oftast bra i vissa stråk – ex. tätortsnära landsbygd – centralort, eller utkant av staden – centrum Möter resbehov som karaktäriseras av regelbundenhet i tid och rum

Kollektivtrafik på landsbygd Kapacitet oväsentligt Resebehovens regelbundenhet i tid och rum inte lika tydligt Svårt att matcha bilens flexibilitet Begränsat underlag för kollektivtrafik = dyrt

Kollektivtrafik på landsbygd Anropsstyrning – en möjlighet att erbjuda effektiv kollektivtrafik i områden med låg efterfrågan? Många barriärer: Bristfällig teknik, matchning mellan tjänster och geografiska förutsättningar, avsaknad av kunskap om användare, institutionella barriärer och produktionskostnader Finns under många benämningar: ex. närtrafik, öppen närtrafik, flextrafik, ringlinje Allmän eller särskild – men traditionell Utbudet svarar dock för en liten del av totalt utbud och för en liten del av resandet (siffror från 2013): 0,6 promille av totalt 1,4 miljarder påstigningar 2 promille av 808 miljoner producerade fordonskilometer Andel av kostnader, ca 5 promille av 33 miljarder Genomsnittskostnaden för anropsstyrd kollektivtrafik = 182 kr/resa Genomsnittskostnaden för allmän kollektivtrafik = 29 kr/resa Finns dock exempel på linjer i den allmänna kollektivtrafiken med långt högre kostnader per resa. Ex. Linje 1 i Skara stadstrafik där genomsnittskostnaden under 2015 var 245 kr/resa

Kan ny teknik göra anropsstyrd kollektivtrafik bättre? Go Connect, Milton, CAN Plustur, Nordjylland ArrivaClick, Sittingbourne, UK

Hur ser systemen ut? Fordonflotta Typ av tjänst Go Connect: 240 virtuella hållplatser – till/från metrostation. ArrivaClick: “korsning till korsning” Appen ger instruktioner om var fordonet hämtar. Plustur: Resor beställs till/från adress till tågstation/busshållplats. System Antal platser Antal fordon Plustur N/A ArrivaClick (Sittingbourne) Shuttle (12 platser) 5-6 Go Connect Van (5 platser) 14

Var kan man åka? ArrivaClick, Sittingbourne Go Connect, Milton Plustur

När kan man åka? När måste man boka? Fall Mindre än en timme före resa ArrivaClick, Sittingbourne Måndag – lördag 6.00 – 22.00 Plustur När kollektivtrafiken går Go Connect Mån – fre 6.00 – 8.30 och 16.45 – 20.25 Fall Mindre än en timme före resa Mer än en timme före resa Dagen före resa (eller tidigare) Go Connect x ArrivaClick Plustur

Vad kostar det att resa? Plustur: Enhetlig taxa: 22 DKK, utöver kostnaden för resa med “vanliga” kollektivtrafiken. Go Connect: CAD 1,45 för hub pick-up, d.v.s när resenären får gå till/från virtuell hållplats. CAD 1,95 för “dörr till dörr” service. Ca 10 SEK ArrivaClick: Distansbaserad taxa – min. 1 GBP Måste ladda reskassa i appen (min 10 GBP)

Hur många reser? ArrivaClick Sittingbourne (2017) 55 000 resor – ca 200 resor/dag Go Connect (2017): 13 000 resor - ca 84 resor/dag Plustur (2018): Mindre än 50 resor/dag

Vad kostar det att producera resan? Go Connect, Milton

Fredrik Pettersson-Löfstedt Fil.dr, Biträdande universitetslektor Trafik och Väg, LTH Projektledare K2 – Nationellt Kunskapscenter för Kollektivtrafik 0737-156358 Fredrik.pettersson-lofstedt@tft.lth.se