Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Information & kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Advertisements

Skapa ett video-CV på YouTube
Solanderskolan presenterar
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
E-post juni 2013.
Upplands-Bro Rotaryklubb
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
Nätmobbning
Intervju inför ViV-projektet.
kommunikation kommer av latinets communicatio
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
EKÄNGENS IF NÄRVAROREGISTRERING MEDLEMSHANTERING ADMINISTRATION.
Tillgänglig IT Komma igång med Basecamp. Som deltagare i kursen får du en individuell inbjudan via epost med en registrerings- och en startlänk.
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Välkommen till! Varför QualisTorget – vad kan QualisTorget göra för Er skola? QualisTorget beskriver denna webbtjänsts funktion på ett bra sätt, eftersom.
Massmedia.
Kommunikationsplan för ----
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
KOMMUNIKATION INTERNT Fredrik Grund och Helena Granath – Innovatum–
G RUNDÖVNINGAR B OLL K UL Victor Ståhl
SeniorNet Karlstad Microsoft OneDrive Användning av OneDrive för lagring Komma åt dokument och foton på andra enheter Dela dokument och foton med andra.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Innan du börjar För mer hjälp kontaktar du klubbens IT-ordförande eller avdelningen Electronic Learning via e-post: Denna presentation.
Välkomna! Ekerö ik introduktion Ekerö IK Fotboll P00.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Beskrivning av vår hemsidas funktioner och tjänster.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Att ordna utbildning för designers och behandlare i SoB Ett exempel på hur det kan gå till, tips och reflektioner KRISTINA MORÉN VERKSAMHETSUTVECKLARE.
Skapa Google - konto. Google-konto är samma som ett gmail-konto Om du inte har ett google-konto skapa ett genom att gå in på:
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Föräldramöte - Anteckningar från mötet
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
SeniorNet Södermalm Microsoft OneDrive
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föräldramöte 09 röd
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Olika funktioner och tips till PowerPoint
Ett samarbetsprojekt mellan
Reklam eller redaktionellt budskap?
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Information & kommunikation
Tidsplan.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Välkomna till Ungoteket!
Tips för bättre kommunikation
Välkomna! Digitala verktyg
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011
FSO dagar 2019.
Välkomna till Ungoteket!
Ljustadalens skola
Presentationens avskrift:

Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Information & kommunikation Presentera dagens tema och ställ om du vill frågan: vad tänker ni på när ni hör ”information & kommunikation”? Vad har det för koppling till orientering?

KOMMUNIKATION INFORMATION = = FRAM OCH TILLBAKA BUDSKAP I EN RIKTNING Föreläsningen består av två delar, 1. Information och 2. Kommunikation. Här förklarar du kort skillnaderna mellan begreppen.

Informationsutbyte < - - Då & Nu - - > Samtal IRL Snigelpost Anslagstavla Tidningar Telefon Flygblad Hemsida, facebook, google drive, e-post snapchat, instagram, anslagstavla, dropbox, samtal IRL, snigelpost, iCloud, SMS, flygblad, whatsapp, tidningar, onedrive, affischer, bannerannonser osv. ANALOGT DIGITALT Våra informations- och kommunikationskanaler har verkligen förändrats. Antalet kanaler har ökat markant och det kan både vara svårt att ta till sig av information och att försöka nå ut med sin information till andra. Mängden information en person konsumerar dagligen har också ökat och man kan lätt bli frustrerad när man inte når ut. Det var möjligtvis lättare förr, men var det egentlige bättre? Viktigaste informationen kom förut via snigelpost och har genom tiderna ändrat sig till via telefonsamtal ----> E-post -----> Ja, vad använder vi nu, Snapchat? Om vi utgår från idrottsföreningsperspektivet har vi gått från att ha klubbstugans anslagstavla och snigelpost som huvudsaklig informationsplattform till att ha webben som grund. Men oavsett hur tiderna förändras kommer det personliga mötet alltid att vara en överlägsen informations- och kommunikationskanal. Och oavsett kanal är det viktigt att uppföra sig. Inte minst när man representerar föreningen och inte sig själv.

Svenskarna och Internet 2018 Facebook fortsatt största digitala kanalen. Minskar hos användare upp till 35 år. Ökar bland äldre. 500 000 svenskar använder inte internet alls. Tre fjärdedelar av dem är över 65 år. Mobilen väljer vi helst före surf- plattan och datorn. Enbart personer i åldern 76+ väljer datorn först. Välj om du vill berätta om lite uppdaterad fakta över hur vi använder internet. Som det står är dessa siffror från 2018, vill du hitta senaste fakta hittar du det på Internetstiftelsen: https://www.iis.se/fakta/ Facebook störst, men når man verkligen de unga längre? Man vill ju inte stänga ute en halv miljon svenskar. Anpassa det digitala innehållet efter mobilen. 1 2 1 Källa: Internetstiftelsen 2018.svenskarnaochinternet.se

Vilka kanaler används i föreningen för att informera och kommunicera? Övning 1: Vilka kanaler används i föreningen för att informera och kommunicera? Låt deltagarna komma med förslag på kanaler som en förening kan använda för information och kommunikation. T ex e-post, hemsida, sms, telefonsamtal, hemsida, Facebook (sida, event, grupp eller Messenger), anslagstavla, Instagram, Snapchat, nyhetsbrev, tidning (klubbtidning eller annons i lokaltidning), brev, flygblad, affischer osv. Deltagarna sitter gruppvis och skriver ner de kanaler som nämns på ett papper.

När används kanalerna? Till vem och till vad? Övning 2: Utgå från de kanaler som deltagarna fick fram i övning 1. Diskutera i smågrupper: till vem och till vad använder föreningen de olika kanalerna? De kan föra anteckningar på papper och göra en kolumn för ”Till vem” och en för ”Till vad”. Efteråt kan ni gå igenom vad de olika grupperna har svarat. Visa nästa sida innan grupperna börjar, ifall de vill ha några exempel till hjälp.

Några exempel! E-post Veckomail med information om veckans träningar, dags att betala medlemsavgift, inbjudan till klubbfest, info till ledare Telefonsamtal Rekrytera funktionärer till tävlingar, brådskande saker under arrangemang, förfrågan om att vara med i styrelsen eller kommitté Hemsida Nyheter, info som rör hela klubben t ex köpa klubbkläder, information som rör både medlemmar och icke-medlemmar t ex vilka träningsgrupper som finns, hur blir man medlem, var finns klubben osv. Facebook (Sida) Marknadsföring av arrangemang, bilder från träningar, inbjudan till klubbarrangemang, allmän info om klubben. Anslagstavla Används för att bjuda in de inte fullt så digitala medlemmarna till klubbens arrangemang. Tavlan används även som köp- och säljmarknad. Den här sidan kan du välja att visa. Det kanske räcker med att du har den själv för att kunna ge deltagarna tips om de fastnar/inte kommer på mer. Eller så tittar ni på den här sidan tillsammans när deltagarna känner sig klara, för att se om de vill lägga till något.

Genomgång av Google Drive KOMMUNIKATION = FRAM OCH TILLBAKA Google drive är så kallat “molnbaserat”. Det innebär att alla filer sparas på en server någonstans och därmed behöver man inte ha dem lokalt på datorn om man inte vill. Google drive För att använda Google drive behöver man har ett Google-konto Här kan man skapa dokument som uppdateras i realtid (motsvarande dokument som excel, powerpoint, word osv.) Kalkylark/Spreadsheet - motsvarighet Excel Dokument/Docs - motsvarighet Word Presentationer/Slides – motsvarighet Power Point Formulär/Forms - perfekt som anmälningsformulär, enkäter m.m. Mina kartor/Maps [aktivitetskarat O-EVENT]: https://drive.google.com/open?id=1PBKEYM3Y9n3sBvP-7ziOQ97Ws8s&usp=sharing Teckningar/Draw - Perfekt för att skissa upp saker Gå igenom Google Drive (kanske kan deltagarna redan mycket om hur det fungerar, fråga!): Visa hur man skapar ett konto Vad man kan göra (dokument, kalkylark, presentationer, formulär osv.) Hur man kan dela dokument med andra och hur man bestämmer vad de som delar dokumentet ska få göra (visa, kommentera eller redigera). Berätta att minst en i teamet behöver ett Googlekonto, bara den som har ett konto kan skapa dokument. Uppmuntra till att använda Google Drive som kommunikationsverktyg vid arbetet med föreningsprojektet. Berätta att det finns guider på Ungotekets hemsida för hur de olika funktionerna i Google Drive fungerar: https://docs.google.com/presentation/d/1exiARWaLnkTfbMtDQOeOXZc1_qexRgDgtZApp6K4TMQ/edit?usp=sharing

Hur ska vi informera och kommunicera i vårt Föreningsprojekt? Övning 3: Hur ska vi informera och kommunicera i vårt Föreningsprojekt?

Informations- & kommunikationsplan för vårt Föreningsprojekt Så här kommer vi ihåg vad vi bestämmer på våra projektmöten Så här pratar vi med varandra mellan våra projektmöten och så delar vi filer med varandra Nu får deltagarna fundera över hur de ska kommunicera med varandra kring allt som rör Föreningsprojektet och hur de ska informera resten av klubben och målgruppen för projektet. Kanske är målgruppen för projektet ”Hela klubben”. I så fall har de två nedersta frågorna samma svar. Övningen genomförs alltså gruppvis med varje team för sig och de kan skriva ned sina svar på ett papper eller i datorn. Visa nästa sida om du vill hjälpa deltagarna med ett exempel. Så här ska vi marknadsföra inom klubben Så här ska vi marknadsföra mot målgruppen

Ex: Träningstävling OL Så här kommer vi ihåg vad vi bestämmer på våra projektmöten. Anteckningar i Google Docs. Budget i Google Sheets. Funktionärslista i Google Sheets. Arenaskiss i Google Drawings. Så här pratar vi med varandra mellan våra projektmöten och så delar vi filer med varandra WhatsApp för att diskutera saker snabbt. Loggor, foton och andra filer delar vi med Google Drive. Så här ska vi marknadsföra inom klubben I föreningens vecko-mejl Tittar förbi alla träningsgrupper och berättar om tävlingen. Vi ser till att informationen kommer ut i alla slutna chattar/grupper. På föreningens hemsida och Facebook. Så här ska vi marknadsföra mot målgruppen Via klubbens facebook-sida (ett inlägg var tredje dag i 5 veckor). Facebookevent där vi ber alla bjuda in nära och kära. Instagram-inlägg. Några kul insta-stories från våra planeringsträffar. Klubbstugans anslagstavla och i skolan sätter vi upp affischer. Flygblad delar vi ut när vi är på tävlingar. 1 2 1

Gör en inbjudan! Övning 4: Avsluta med att göra (åtminstone börja med) en inbjudan till ert föreningsprojekt. Har deltagarna inte bestämt sig än kan de göra en inbjudan till en påhittad aktivitet. Tips på vad man kan tänka på när man gör en inbjudan hittar ni här: https://docs.google.com/presentation/d/17GgKk0fcE-iwY1roBODvdOubC1k3HdO-H3gb7Z2Gjos/edit?usp=sharing Ni hittar även andra tips och övningar på www.klubb.ungoteket.se/orientering/information-kommunikation/