Hur kan AI och robotisering påverka arbetsuppgifter, inom kommunal verksamhet?
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag Metoder - artiklar och intervjuer Resultat - case/AI tillämpningar och intervjusvar Rekommendation - för Västkom i framtiden Frågor - reda ut oklarheter
Utgångspunkt Utmaningar - befolkningsökning och rekrytera personal 530 000 medarbetare behövs till 2025 Viktigt att hitta nya lösningar Utnyttja potentialen med IT och AI
Metod Kommuner Artiklar för case/AI-tillämpningar Case Intervjuat fyra olika kommuner Intervjuat en expert inom den kommunala området omsorg AI Experter
Artificiell Intelligence “Ett program som efterliknar människans beteende och tänkande. Målet med AI är att kunna efterlikna den mänskliga hjärnans förmåga så mycket som möjligt, för att bland annat fatta beslut, planera, hantera problemlösningar, införa ny kunskap samt tolka och förstå naturligt språk” Bot Djupinlärning Maskininlärning AI Neurala nätverk Robotstyrd processautomation Algoritm Autonoma system
Befintliga AI- och robottillämpningar Case 1 - Evondos Case 2 - Smart armband Trygghetsarmband E-hälsosystem och molnbaserad AI-motor Vårdtagare bär detta armband Känner igen rörelsemönster Anhöriga och vårdpersonal tar emot information Självständig och trygg Läkemedelsrobot För äldre och personer med funktionsnedsättning Delar ut personliga läkemedel Ger ökad patientsäkerhet
Kommuner Intervju av fyra kommuner Kommunerna har inte kommit så långt Använder olika datagenererande lösningar Vill bli bättre på att använda AI Befintliga lösningar: Evondos, smarta toaletter och sömnsensorer AI-lösning baserad på IBM-watson AI ska ta över “tråkiga” arbetsuppgifter
Omsorg - Lars Lindsköld Jobbar med digitalisering inom hälso - och sjukvården Den informationen som finns kring en individ ska kunna användas på olika ställen Vill kunna erbjuda en personcentrerad vård Från grupperspektiv till ett individperspektiv Tillgång till mycket data AI kommer ha störst betydelse för logistik Diagnostik och prognostisering Införa ny funktionalitet kräver en organisationsförändring- svårt att genomföra Fast i vårdperspektivet och dess kärnverksamhet
Möjligheter Risker/problem Öka attraktionskraft för yrken AI kan bemöta olika former och behov AI kan används i skolan AI kan gå igenom stora mängder data Människor blir mer positivt inställda till teknik AI är ett outvecklat område Brist på kompetens Begränsad datatillgång Etiska frågor AI och robotar saknar verklig empati
Rekommendationer Införa AI där det lämpar sig bäst Samarbete och involvering av användare Datagenererade lösningar att bygga vidare på Vara realistisk Anpassa till verksamheten och skaffa erfarenhet Skapa förutsättningar för förändring och dialog
Välkomna att ställa frågor! ? ? ? Välkomna att ställa frågor!