Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Advertisements

Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Socialstyrelsens tillsyn
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Relationen mellan begrepp i Socialstyrelsens termbank och NI:s begreppsmodell Ett fackspråkligt begrepp med dess definition motsvaras av flera atomära.
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Hur lagar kommer till. Kap1
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Patientmaktsutredningen
Behov av habilitering och rehabilitering
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Ambition och ansvar SOU 2006:100
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
LAGSTIFTNINGS- PROCESSEN
Kommundirektörsföreningen mars 2015
Socialdepartementet Fokus för dagen Vårdvalsreformens innebörd Kriterier för användning av stimulansmedel – 360 miljoner kronor 2012 – 2014 Vårdvalsinformation.
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Trygg och effektiv utskrivning från sluten vård
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Framtidens nära vård Delbetänkande
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Så ska vi samverka vid utskrivning från sjukhus
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Effektiv, trygg och säker utskrivning
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
SPF, PRO, Apoteket Farmaci
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Samordnad utveckling för god och nära vård
Samordnad utveckling för god och nära vård
Trygg och effektiv utskrivning
Presentationens avskrift:

Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01 Niklas Eklöf, utredningssekreterare Samordnad utveckling för god och nära vård

Regeringens styrningsprocess Samordnad utveckling för god och nära vård

Nationell nivå Riksdagen stiftar lagar och beslutar om statsbudgeten. Regeringen - tar initiativ till nya lagar och verkställer riksdagens beslut - beslutar förordningar och i förvaltningsärenden Statliga myndigheter under regeringen verkställer regeringens beslut. Nationell nivå På nationell nivå representeras befolkningen av riksdagen, som har den lagstiftande makten. Riksdagen beslutar även om den årliga budgeten samt kontrollerar regeringens arbete.   Initiativ till nya lagar tas av regeringen, som också verkställer riksdagens beslut. Till sin hjälp har regeringen ett regeringskansli med ett antal departement samt cirka 220 statliga myndigheter. (Källa: Regeringskansliets årsbok 2015)

Regional nivå 21 län - Länsstyrelsen – sköter statliga uppgifter i länet 20 landsting/regioner - Landstings/regionfullmäktige – politiskt beslutsorgan - Landstings/regionstyrelse – verkställande organ Ansvarsområden: sjukvård, länstrafik med mera. Regional nivå Kommunallagen: Sverige är indelat i kommuner och landsting. Varje landsting omfattar ett län, om inte något annat är särskilt beslutat. Kommuner och landsting sköter på demokratins och den kommunala självstyrelsens grund de angelägenheter som anges i denna lag eller annan författning. Bestämmelser om att kommuner och landsting har rätt att ta ut skatt för skötseln av sina uppgifter och att meddela föreskrifter finns i regeringsformen. Sverige är indelat i 21 län. I varje län finns en statlig regional myndighet, länsstyrelsen. Vissa statliga myndigheter har också verksamhet på regional och lokal nivå. Det finns 20 landsting som leds av en politisk församling. Landstingens huvudsakliga uppgift är sjukvård. Länen och landstingen omfattar samma geografiska områden (med ett undantag) och man brukar därför gemensamt se dessa som den regionala nivån.   I landstingsvalet väljer folket företrädare till landstingsfullmäktige som väljer en landstingsstyrelse. Landstingsfullmäktige är landstingets högst beslutande organ och landstingsstyrelsen genomför dess beslut. Landstinget ansvarar för regionalfrågor, så som länstrafik och sjukvård.

Lokal nivå 290 kommuner - Kommunfullmäktige – politiskt beslutsorgan - Kommunstyrelse – verkställande organ Ansvarsområden: socialtjänst, hälso- och sjukvård och omsorg av äldre och personer med funktionsnedsättning, barnomsorg och förskoleverksamhet, skolan mm Lokal nivå Sverige är indelat i 290 kommuner. I varje kommun finns en folkvald församling, kommunfullmäktige, som beslutar om kommunens frågor. I kommunvalet väljer folket representanter till kommunfullmäktige som i sin tur väljer en kommunstyrelse. Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ och kommunstyrelsen är kommunens högsta verkställande organ. Kommunen har hand om lokala frågor, till exempel fördelning av resurser till skola och äldrevård. Av SE:s totala kostnader för HSV (2015, SCB): landstingen 56,5 %, kommunerna 25,4 och staten 1,5 (utgifter/avgifter ur egen fick motsvarar ca 15,2 %)

SKL är en medlemsorganisation för alla kommuner,  landsting och regioner. Det är en arbetsgivar- och intresseorganisation. SKL:s uppgift är att stödja och bidra till att utveckla kommuner, landsting och regioners verksamhet. Fungerar som ett nätverk för kunskapsutbyte och samordning. Förvaltningsavdelningen

Lagstiftningsprocessen- från initiativ till lag Utredningen presenterar sin rapport i ett betänkande Regeringen skickar betänkandet på remiss Regeringen tillsätter en utredning Regeringen tar fram förslag till förändring som remitteras till Lagrådet – lagrådsremiss Initiativ till förändring Regeringen tar fram förslag till förändring – proposition Regeringen Utfärdar lagen som sedan publiceras i Svensk författ- ningssamling Propositionen lämnas till riksdagen för riksdagsbehandling Efter behandling i riksdagsutskotten går ärendet till riksdags- beslut De flesta lagar börjar med ett förslag från regeringen, en så kallad proposition. Om ett lagförslag kommer ifrån en eller flera riksdagsledamöter kallas förslaget för motion. Ungefär 200 propositioner lämnar regeringen till riksdagen varje år. Vissa av dem föreslår helt ny lagstiftning medan andra är förslag till ändringar av befintliga lagar. Regeringens propositioner När regeringen vill införa en ny lag går det oftast till så här: 1. En statlig utredning tillsätts för att utreda frågan. En kommitté eller en person får i uppdrag att undersöka förutsättningarna för det regeringen vill genomföra. 2. När utredningen är klar skriver utredaren eller kommittén ett betänkande. 3. Betänkandet skickas till berörda myndigheter, organisationer, kommuner och andra intressenter som får lämna synpunkter, så kallade remissvar. Om många av dem som svarar är negativa kan beslutet bli att inte gå vidare i frågan, eller att försöka hitta andra lösningar än de som utredningen föreslår. Även de som inte har fått remissen skickad till sig har rätt att lämna synpunkter. 4. Regeringen skriver ett utkast till lag, en så kallad lagrådsremiss, och lämnar den till Lagrådet, som granskar att förslaget inte strider mot någon lag. 5. Regeringen bearbetar därefter förslaget och lämnar det sedan som en proposition till riksdagen. Om förslaget i stället kommer från en enskild ledamot i riksdagen kallas förslaget för motion. 6. Ett av riksdagens utskott får lämna synpunkter på förslaget (utskottsbetänkande). 7. Riksdagen röstar. Om en majoritet i riksdagen röstar för förslaget utfärdas en ny lag i Svensk författningssamling, SFS.

Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01 Kommittédirektiv 2017:24 Samordnad utveckling för en modern, jämlik, tillgänglig och effektiv vård med fokus på primärvården Samordnad utveckling för god och nära vård

Samordnad utveckling för god och nära vård

Uppdrag – samordnad omstrukturering (1) En särskild utredare ska utifrån förslagen i betänkandet Effektiv vård stödja landstingen, berörda myndigheter och organisationer i arbetet med att samordnat utveckla en modern, jämlik, tillgänglig och effektiv hälso- och sjukvård med fokus på primärvården. Utredaren ska bl. a. fördjupa analyserna av förslag i betänkandet Effektiv vård redovisa förslagens konsekvenser samt i dialog med företrädare för samtliga landsting, myndigheter och andra berörda aktörer utarbeta en nationell plan där primärvården är utgångspunkten för en ökad närhet till patienten. Utredaren ska i planen redovisa vad som krävs för en nationellt samordnad förändring, vilka utmaningar som finns samt redovisa en med berörda aktörer förankrad tidsplan för det fortsatta förändringsarbetet. Samordnad utveckling för god och nära vård

Uppdrag – samordnad omstrukturering (2) Tilläggsdirektiv den 21 september 2017 Utredaren ska utöver vad som framgår av redan beslutade kommittédirektiv, − analysera ändamålsenligheten med uppdelningen i öppen vård och sluten vård i relation till utredningens övriga förslag samt redogöra för vilka konsekvenser en förändring respektive borttagning av dessa begrepp skulle kunna få, och − utreda och lämna förslag på hur samverkan mellan primärvården och den kommunala hälso- och sjukvården och omsorgen kan underlättas och hur gränssnittet mellan dessa verksamheter bör se ut Samordnad utveckling för god och nära vård

Uppdrag – samordnad omstrukturering (3) Tilläggsdirektiv den 23 augusti 2018 Utredaren ska utöver vad som framgår av redan beslutade kommittédirektiv, -undersöka hur förutsättningarna för att samordna vårdinsatser för patienter och brukare i alla åldrar med omfattande och komplexa vårdbehov kan förbättras -se över befintlig lagstiftning när det gäller krav på vårdplaner och överväga en författningsreglering som ställer krav på patientkontakt i form av en övergripande vårdplan för patientens samtliga vårdinsatser oavsett aktör eller huvudman -klargöra hur patientkontraktet bör förhålla sig till samordnad individuell plan, så kallad SIP -utreda och förslå hur läkare och fysioterapeuter som får ersättning enligt lagen om läkarvårdsersättning resp lagen om ersättning för fysioterapi, ska kunna integreras i den ordinarie primärvården och dess vårdvalssystem samt i övrig öppenvård, i samklang med de övriga förändringar som sker inom hälso- och sjukvården -lämna nödvändiga författningsförslag Samordnad utveckling för god och nära vård

Bakgrund – behov av förändring Goda resultat gällande medicinsk kvalitet Sämre gällande kontinuitet, tillgänglighet, delaktighet Möta demografisk utveckling samt förväntningar och behov idag Bibehålla och öka kvaliteten Kontroll på vårdens kostnader Svensk sjukvård historiskt fokuserad på akutsjukhus En stärkt primärvård bidrar till en jämlik hälsa Samordnad utveckling för god och nära vård

WHO – Universal Health Coverage ”Alla människor har tillgång till de hälsofrämjande, sjukdomsförebyggande, behandlande och rehabiliterande hälsotjänster de behöver, och att dessa tjänster är av en tillräcklig kvalitet för att vara effektiva.” ”…ett skifte från dagen hälsosystem, uppbyggda kring sjukdomar och institutioner till ett system som är designat för människor.” ”…en integrerad och personcentrerad ansats när hälsosystem utvecklas…” ”…en sådan ansats avgörande för att säkerställa att även marginaliserade och sårbara grupper nås – ingen lämnas utanför.” Samordnad utveckling för god och nära vård

Strukturerad dialog Referensgrupper med företrädare för politiska partier, professioner, patienter/brukare, huvudmän (landsting och kommun) Expertgrupp Samverkan med många! Samordnad utveckling för god och nära vård

Utredningens tidsramar Ändrade organisatoriska principer Behovsstyrd vårdgaranti i primärvården Färdplan och målbild Regeringsbeslut 2 mars 2017 Första delbetänkande 7 juni 2017 Tilläggsdirektiv 21 september 2017 Andra delbetänkande 1 juni 2018 Tilläggsdirektiv 23 augusti 2018 Tredje delbetänkande Juni 2019 Slutbetänkande 31 mars 2020 En primärvårdsreform Samordnad utveckling för god och nära vård

Ett nationellt utformat pv-uppdrag - reglering Hälso- och sjukvårdslagen Hälso- och sjukvårdsförordningen Framgångsfaktorer Samordnad utveckling för god och nära vård

Förslag gällande innehåll i reglering på förordningsnivå Att de kompetenser och hälso- och sjukvårdstjänster som ingår i grunduppdraget tillhandahålls Att hantera brådskande hälso- och sjukvård inom uppdraget Information, rådgivning och stöd Bedriver forskning Samordnande roll Förebyggande insatser Rehabiliterande åtgärder Har en mycket god tillgänglighet Uppföljning – rapportering till nationella väntetidsdatabasen samt möjlighet till reglering i föreskrift Fast läkarkontakt – specialist i allmänmedicin, barn- och ungdomsmedicin, geriatrik, ST allmänmedicin (under handledning) Patientansvar för fast läkarkontakt (”Socialstyrelsen får meddela de bestämmelser om patientansvar för fast läkarkontakt som behövs för att garantera en god och säker vård”) (Kontinuitetens betydelse, fast vårdkontakt och fast läkarkontakt i primärvården) Samordnad utveckling för god och nära vård

Samordnad utveckling för god och nära vård

Interprofessionella arbetssätt Betonas Utvecklingsmöjlighet Goda exempel Bilaga – en kunskapsöversikt Samordnad utveckling för god och nära vård

Exempel på innehåll i kommande betänkanden Öppen och sluten vård – ändamålsenliga definitioner? Samverkan mellan huvudmän Nationella taxan Specifika områden; prevention, rehab, habilitering, … Mer om FoUU och innovation Bemanning, kompetensförsörjning, arbetsmiljö Samordnad utveckling för god och nära vård

Samverkan Samverkan inom och mellan huvudmän Samordnad utveckling för god och nära vård

Källa: Ulla Gurner, Äldrecentrum Samordnad utveckling för god och nära vård

Plan Plan Plan Plan Plan Plan Plan Källa: Ulla Gurner, Äldrecentrum Samordnad utveckling för god och nära vård

OBS! Pågående kartläggning Plan Regleras i författning: arbetsplan   Socialtjänstlag (2001:453) Socialtjänstförordning (2001:937) behandlingsplan SOSFS 2014:5. Dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS dokumentation av planeringen Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2009:6) om bedömningen av om en hälso- och sjukvårdsåtgärd kan utföras som egenvård genomförandeplan individuell plan Hälso- och sjukvårdslag (2017:30) Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård Patientlag (2014:821) Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) individuell plan vid habiliterings-, rehabiliterings- eller hjälpmedelsinsatser individuell vårdplan Smittskyddslag (2004:168) plan Lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2007:10) om samordning av insatser för habilitering och rehabilitering samordnad vårdplan Lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) Lag (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård (LRV) särskild behandlingsplan Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga vårdplan Lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare Förordning (1991:1472) om psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2005:27) om samverkan vid in- och utskrivning av patienter i sluten vård OBS! Pågående kartläggning

OBS! Pågående kartläggning Patientkontrakt Med patientkontrakt avses en sammanhållen vårdplan över en patients samtliga vårdkontakter. Patientkontrakten ska fungera som ett slags paraply-överenskommelse för patientens samtliga vårdinsatser och vårdplaner, t.ex. min vårdplan inom cancervården, rehabiliteringsplan eller sammanhållen vårdplan (SIP). På så vis kan både patienten och hälso- och sjukvården och på sikt även andra relevanta aktörer få en överblick över inplanerade insatser. [ÖK om Patientmiljarden] OBS! Pågående kartläggning

OBS! Pågående kartläggning Individuell plan Patientkontrakt ? OBS! Pågående kartläggning

Samverkan Ta emot vårdbegäran för egen räkning Bedöma behov av utredning Utreda Bedöma behov av åtgärder Åtgärda Följa upp Samordnad utveckling för god och nära vård

Samverkan Ta emot vårdbegäran för egen räkning Bedöma behov av utredning Utreda ”En genomsnittlig cancerpatient passerar idag 26 vårdövergångar mellan olika vårdgivare i sin individanpassade vårdprocess. Man beskriver också att dessa vårdövergångar inte är samordnade vilket leder till en orolig vårdupplevelse för patienten.” Cancerplanen av Regionalt cancercentrum Stockholm Gotland, 2013 Bedöma behov av åtgärder Åtgärda Följa upp Samordnad utveckling för god och nära vård

Före Ädelreformen (något förenklat) Hälso- och sjukvård (HSL) Socialtjänst (SoL) Huvudman: Staten Huvudman: Landsting Kommuner (”Folkhälsa”) Samordnad utveckling för god och nära vård

Nuläge – Efter Ädelreformen Hälso- och sjukvård (HSL) Socialtjänst (SoL) Huvudman: Staten Huvudman: Landsting Kommuner Samordnad utveckling för god och nära vård

Nuläge – Efter Ädelreformen Hälso- och sjukvård (HSL) Socialtjänst (SoL) Huvudman: Staten Huvudman: Landsting Kommuner 400 000 patienter (2016) Cirka 25% av hälso- och sjukvårdens kostnader Samordnad utveckling för god och nära vård

Samverkan Ta emot vårdbegäran för egen räkning Bedöma behov av utredning Utreda Personcentrerat synsätt Sätta gemensamma mål! Osv. Bedöma behov av åtgärder Åtgärda Följa upp Samordnad utveckling för god och nära vård

Hälso- och sjukvård (HSL) ”Omsorg”? Hälso- och sjukvård (HSL) Socialtjänst (SoL) Huvudman: Staten Huvudman: Landsting Kommuner Samordnad utveckling för god och nära vård

Hälso- och sjukvård (HSL) ”Omsorg”? Hälso- och sjukvård (HSL) Socialtjänst (SoL) Huvudman: Staten Huvudman: Landsting Kommuner Samordnad utveckling för god och nära vård

Ex. Informationsdelning Hälso- och sjukvård (HSL) Socialtjänst (SoL) Huvudman: Staten Huvudman: Landsting Kommuner Samordnad utveckling för god och nära vård

Ex. i form av planverktyg Hälso- och sjukvård (HSL) Socialtjänst (SoL) Huvudman: Staten Huvudman: Landsting Kommuner Bestämmelser om individuell plan (HSL & SoL) Samordnad utveckling för god och nära vård

Individuell plan (HSL & SoL) Hälso- och sjukvård (HSL) Socialtjänst (SoL) Huvudman: Staten Huvudman: Landsting Kommuner Bestämmelser om individuell plan (HSL & SoL) Samordnad utveckling för god och nära vård

Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (LUS) Hälso- och sjukvård (HSL) Socialtjänst (SoL) Bestämmelser om samordnad individuell planering (LUS) Huvudman: Staten Huvudman: Landsting Kommuner Bestämmelser om individuell plan (HSL & SoL) Samordnad utveckling för god och nära vård

Samordnad individuell planering (LUS) Hälso- och sjukvård (HSL) Socialtjänst (SoL) Bestämmelser om samordnad individuell planering (LUS) Huvudman: Staten Huvudman: Landsting Kommuner Bestämmelser om individuell plan (HSL & SoL) Samordnad utveckling för god och nära vård

Följ utredningen/kontakta oss via: Utredningens hemsida: http://www.sou.gov.se/godochnaravard/ Epost: louise.a.andersson@regeringskansliet.se Samordnad utveckling för god och nära vård